کد خبر: ۸۱۷۱۸
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۷ - ۲۳ شهريور ۱۳۹۵ - 13 September 2016
اهمیت و نقش موسیقی متن در جذابیت یک سریال تلویزیونی بر کسی پوشیده نیست. در فرآیند ساخت موسیقی متن یک سریال، در وهله اول باید ذائقه و سلیقه معدل جامعه را در نظر گرفت.
روزنامه جام جم در شماره سه شنبه 23 شهریور در یادداشتی به قلم ضیاالدین دری کارگردان نوشت: اهمیت و نقش موسیقی متن در جذابیت یک سریال تلویزیونی بر کسی پوشیده نیست. در فرآیند ساخت موسیقی متن یک سریال، در وهله اول باید ذائقه و سلیقه معدل جامعه را در نظر گرفت.

در ادامه این مطلب می خوانیم: حرکت موسیقی یک اثر نمایشی به سمت خاص شدن و لحاظ مولفه های هنرمندانه باید به صرت قطعی اما به شکل آرام و منطقی صورت بگیرد. نمی شود برای مثال، یک موسیقی مدرن را روی یک سریال گذاشت و به مخاطب تحمیل کرد.

در این صورت، کل سریال آسیب خواهد دید. بنابراین باید آرام و هوشمندانه به سوی ارتقای سلیقه موسیقایی مردم حرکت کنیم. اگر کارگردان و آهنگساز بنا دارند که با ساخت یک موسیقی فاخر بر سریال خود سطح و سلیقه موسیقایی جامعه را بالا ببرند باید این مهم، در یک فرآیند زمانی نسبتا طولانی و به آرامی صورت بگیرد.

جامعه ما در شکل توده ای خود دارای یک سطح سلیقه است که به نوعی ملی محسوب می شود و نباید این میزان ذائقه و سلیقه را با خواص مقایسه کرد. باید به علایق و خواسته های مخاطبان عام هم احترام گذاشت. 

تلویویزیون رسانه ای با مخاطبان متنوع و فراگیر است. طبیعی است که این رسانه در زمان تولید یک سریال نمایشی با همه هزینه ها و مشقاتش، برای ساخت موسیقی متن آن اثر کم نگذارد که در این صورت، چه بسا کل کار با شکست مواجه شود. موسیقی متن، به نوعی حلقه واسط میان سریال و مخاطب است و خلل و کاستی در آن ممکن است حتی تمام زحمات عوامل و مجموعه را زیر سوال ببرد و قربانی کند. 

لازم است که سلیقه عموم در ساخت موسیقی متن یک سریال تلویزیونی لحاظ شود؛ لازمه این کار، داشتن شناخت کافی عوامل، کارگردان و آهنگساز از این ذائقه و سلیقه است. ممکن است که سلیقه عمومی از استانداردهای لازم فاصله داشته باشد اما با این حال، نمی شود و قرار هم نیست که چیزی را بر مردم تحمیل کرد. باید به قابلیت ها و ذائقه شنیداری مخاطب عام احترام گذاشت و در عین حال، با ساخت یک موسیقی جذاب و فاخر سطح سلیقه موسیقایی جامعه را هم ارتقا داد. 

از نقش کارگردان در این فرآیند نیز نباید غافل شد. در شرایط ایده آل، کارگردان خود باید به نوعی موسیقی شناس باشد تا بتواند حساسیت های لازم را به خرج داده و خواسته های موسیقایی اش را به آهنگساز انتقال دهد. ارتباط تنگاتنگ میان کارگردان و آهنگساز در اینجا لازم و ضروری به نظر می رسد. باز هم تاکید می کنم که نمی توان ذائقه خود را در ساخت موسیقی متن سریال های تلویزیونی بر مخاطب عام تحمیل کرد. 
*منبع: روزنامه جام جم، 23 شهریور 1395
برچسب ها: موسیقی ، سریال
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: