کد خبر: ۸۱۷۱۷
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۶ - ۲۳ شهريور ۱۳۹۵ - 13 September 2016
در تاریخ آمده است در سال دوم هجرت رسول اعظم به مدینه، موضوع ازدواج بهترین انسان از مردان، علی بن ابیطالب با فاطمه اطهر «بهترین دختر» که عنوان «سیده نساء العالمین» یافت و عنوان «کوثر» از قرآن گرفت، به وجود آمد و این زوجیت با خود داستان های بسیار دارد.
روزنامه مردم سالاری در شماره سه شنبه 23 شهریور در یادداشتی به قلم سیدرضا اکرمی نوشت: 1) در تاریخ آمده است در سال دوم هجرت رسول اعظم به مدینه، موضوع ازدواج بهترین انسان از مردان، علی بن ابیطالب با فاطمه اطهر «بهترین دختر» که عنوان «سیده نساء العالمین» یافت و عنوان «کوثر» از قرآن گرفت، به وجود آمد و این زوجیت با خود داستان های بسیار دارد.

در ادامه این مطلب آمده است: 2) نخست این که این وصلت در ساده ترین چهره انجام گرفت، امام علی علیه السلام دو رکعت نماز خواند و به خواستگاری به منزل پیامبر رفت و موضوع را با حضرت در میان گذاشت، پیامبر ضمن استقبال از این پیشنهاد با دخترش صحبت کرد و با سکوت وی رو به رو شد. در اینجا بود که رسول اکرم «الله اکبر» گفت و فرمود «سکوت ها اقرارها» و اصل موضوع مقبول واقع شد. یعنی در یک جلسه و با حضور خواهان و پدر و دختر، این موضوع مصداق «بعثت بالحنیفیه السمحه السهله» می باشد و البته روشن است که رسول اکرم و امام علی با حضرت زهرا علیها سلام از هر جهت شناخته شده بودند. اگر در عصر حاضر و شرائط موجود، موضوع شناخت طرفین خواهان از جهت خانوادگی و اخلاق محرز باشد و به فرموده حدیث «من ترضون خلقه و دینه فزوجوه» در صورتی که رضایت دینی و اخلاقی به دست آمده باشد، وصلت را انجام دهید.

3) درس دوم آن ازدواج، تامین نیازهای اولیه زندگی مشترک است که اطاقی فراهم شد و با فروش زره علی علیه السلام، لوازم زندگی تهیه شد آن هم با خرید هیجده قلم وسائل زندگی که در شرائط امروزی باور آن مشکل است چه رسد با عملی شدن آن و عروس و داماد بهم برسند و با یک اتاق زندگی مشترک شکل بگیرد.

4) مراسم عقد خوانده شد و میهمانی شب زفاف با حضور فامیل و صحابه برقرار شد. رسول اکرم و برخی صحابه در این میهمانی مشارکت مادی و معنوی کرد و عروس و داماد را با احترام خاص به خانه بخت فرستادند. شادی و خرسندی در مراسم عروسی موج می زد.

5) رسول اکرم در شب زفاف، دست عروس را در دست داماد قرار داد و فرمود «هذه ودیعتی و ودیعه الله» این امانت خدا و امانت من است که در اختیار تو قرار داده می شود و هر دو را به خدا سپرد و درباره هر دو در پیشگاه خدا دعا کرد. فردای عروسی به خانه عروس و داماد رفت و ظرف شیری در اختیار هر دو قرار داد و با شیر از آنان پذیرایی کرد. از عروس درباره داماد پرسید که شنید «نعم البعل» و از عروس پرسید که شنید «نعم العون علی طاعه الله» نیکو کمک کاری است برای اطاعت خداوندگار.

6) زن و شوهر یک شبانه روز، از رسول خدا درباره مسوولیت مشترک پرسیدند «تقاضی علی و فاطمه» که حضرت فرمود کارهای درون خانه بر عهده حضرت زهرا باشد و کارهای بیرون خانه بر عهده امام علی علیه السلام قرار گیرد. حضرت زهرا می فرماید جز خداوند کس دیگری نمی داند که چقدر من از تقسیم کار خرسند شدم که رسول اکرم مرا معادل امام علی قرار داد «فلا یعلم احد ما داخلنی من السرور الا الله، با کفائی رسول الله تحمل رقاب الرجال» مسوولیت پذیری، درس زیبای زندگی مشترک می باشد، هرکس سهم خود را عهده دار شود و آن را انجام دهد و لذت ببرند از زندگی که هر یک نقش دارند و در نقش مناسب ایفای وظیفه می نمایند.

7) موضوع پدر شدن و مادر شدن، موضوع دیگر زندگی می باشد که در ظرف 9 سال چهار پسر و دختر پدیدار شدند که هر یک بهتر از دیگری تا ثمره زندگی مشترک «اولادنا اکبادنا» معلوم گردد و خانواده تبدیل به نسل شود و آیه شریفه «ربنا هب لنا من ازواجنا و ذریاتنا قره اعین، فرقان» نور چشمان در خانواده تحقق یابد. چقدر این خانواده شیرین و جاذبه دار می شوند و عنایات الهی چون باران رحمت الهی سرشار می شود و صدالبته «و اجعلنا للمتقین اماما» اولاد پیشوا و رهبر پارسایان خواهند شد.

*منبع: روزنامه مردم سالاری، 23 شهریور 1395
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: