کد خبر: ۸۱۶۹۷
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۳ - ۲۳ شهريور ۱۳۹۵ - 13 September 2016
عصر روز گذشته توافق آتش بس در سوریه با هدف رسیدن کمک های انسانی به مناطق تحت محاصره و هدف قرار دادن گروه های تروریستی داعش و جبهه النصره وارد مرحله اجرایی شد.
روزنامه جام جم در صفحه جهان نوشت: عصر روز گذشته توافق آتش بس در سوریه با هدف رسیدن کمک های انسانی به مناطق تحت محاصره و هدف قرار دادن گروه های تروریستی داعش و جبهه النصره وارد مرحله اجرایی شد.

در این گزارش که در شماره سه شنبه 23 شهریور 1395 خورشیدی منتشر شده است، می خوانیم: این آتش بس در حالی صورت گرفته است که دولت سوریه و بیشتر گروه های مخالف سوری آن را پذیرفته اند و در مقابل برخی از گروه های تروریستی از جمله احرارالشام اعلام کرده اند به آن پایبند نخواهند بود. هرچه هست این آتش بس آزمونی برای تروریست ها و حامیان منطقه ای و بین المللی آنهاست.

روز جمعه گذشته روسیه و آمریکا در ژنو در مورد مسائل متعددی درباره هماهنگی حملات هوایی علیه پایگاه های تروریست ها در سوریه و اجرای آتش بس از روز عید قربان و به مدت هفت روز به توافق رسیدند. همچنین آنها توافق کردند که جاده کاستیلو مسیر امنی برای انتقال کمک ها به شرق حلب باقی مانده و اگر آتش بس نتیجه بخش بود، یک اتاق عملیات مشترک برای حمله به مواضع تروریست های داعش و جبهه النصره تشکیل دهند. هدف اصلی از این آتش بس ارسال کمک های انساندوستانه به مردم سوریه عنوان شده است.

**موافقان و مخالفان آتش بس
یکی از مهم ترین مخالفان آتش بس گروه احرارالشام است که از سوی سعودی ها تغذیه می شود. به گزارش روزنامه فرامنطقه ای رای الیوم، علی عمر، معاون فرمانده کل این گروه در مواضعی که مانع تراشی در مسیر توافق آتش بس در سوریه به شمار می آید، اعلام کرد این توافق که شامل توقف درگیری ها در سوریه می شود طرحی جانبدارانه بوده و تنها در تثبیت دولت سوریه نقش خواهد داشت و از تمامی توافقات بین المللی قبلی عدول کرده است. عمر هدف قرار دادن هر گروه از گروه های تروریستی با اشاره به جبهه النصره یا تلاش برای انزوای برخی عناصر تشکیل دهنده آن را رد کرد. احرارالشام تاکید کرد «آنچه در ژنو رخ داد هیچ اهمیتی برای ما ندارد.» 

این درحالی است که سایر گروه های معارض سوریه از جمله «ارتش آزاد» ـ هر دو شاخه سیاسی و نظامی آن ـ که مورد حمایت کشورهای غربی است حمایت خود را از آتش بس اعلام کرد . البته برخی گروه های مخالف دیگر به سازمان ملل ابلاغ کرده اند که بندهایی از این توافق را پذیرفته و بندهایی از آن را نمی پذیرند. در همین حال مایکل راتنی، فرستاده آمریکا به سوریه از تمامی شورشیان سوری خواست به بندهای توافق آتش بس روسیه و آمریکا در ژنو پایبند باشند.

**استقبال حزب الله
جنبش حزب الله لبنان با انتشار بیانیه ای حمایت خود را از توافق آمریکا و روسیه بر سر برقراری آتش بس در سوریه اعلام کرد و گفت: متحدان سوریه به طور کامل و دقیق به تصمیمات رهبران سوریه، دولت و مرجعیت امنیتی و سیاسی آن در خصوص موضوع آتش بس و احترام به قطعنامه ها و اجرای آن پایبند خواهند بود». ایران نیز با اعلام این که «از هرگونه توافقی که مورد قبول ملت و دولت سوریه باشد حمایت می کند» به طور ضمنی از توافق آتش بس در سوریه حمایت کرده است. حسین جابر انصاری در این باره افزود: «این توافقات یکباره و پنهانی نبوده و در مقاطعی روسیه برخی چارچوب ها را به ایران منتقل کرده و ما اطلاعاتی داشتیم و از هرگونه توافقی که دولت و مردم سوریه قبول کند استقبال می کنیم.»

جان کری وزیر خارجه آمریکا گفته است: چنانچه این آتش بس توسط همه طرف های درگیر به مدت یک هفته رعایت شود، آمریکا همکاری مشترک با روسیه برای هدف قرار دادن «جبهه النصره» و «داعش» را آغاز خواهد کرد.

**ادامه درگیری ها
باوجود اعلام آتش بس، برخی درگیری های پراکنده در سوریه ادامه دارد . به اعتقاد کارشناسان لازمه موفق بودن هرگونه آتش بس در سوریه مهار گروه های تروریستی از سوی حامیان منطقه ای آنهاست؛ به این معنا که کشورهای حامی تروریست باید دست از پشتیبانی مالی و نظامی این گروه ها برداشته و بپذیرند بحران سوریه راه حل نظامی ندارد. 

در خبرهایی که دیروز منتشر شد آمده بود که در یک مورد ارتش سوریه حمله تروریست ها در حومه قنیطره را دفع کرده است. از سوی دیگر گفته شد تروریست های تکفیری از صبح دوشنبه عید قربان به موشکباران شهرهای فوعه و کفریا واقع در استان ادلب و شهرک الزهرا پرداخته اند. این تحولات نشان می دهد که تروریست ها به هیچ گونه آتش بسی پایبند نیستند و بنابراین احتمال نقض آتش بس در روزهای آینده بیشتر خواهد بود.

**حضور اسد در داریا
روز گذشته بشار اسد، رئیس جمهور سوریه در نماز عید قربان مسجد سعد بن معاذ شهرک داریا در حومه دمشق شرکت کرد. اوایل شهریور بود که بین شورشیان و دولت سوریه یک توافق برای تخلیه بخش هایی از شهر داریا صورت گرفت. به موجب این توافق شماری از افراد مسلح ساکن داریا نیز برای آشتی ملی با تحویل دادن سلاح خود تسلیم دولت شدند و تعدادی دیگر نیز پس از تحویل سلاح های متوسط و سنگین، با خانواده خود به شهر ادلب در شمال سوریه منتقل شده و به تروریست های جیش الفتح پیوستند.

رئیس جمهور سوریه پس از اقامه نماز به همراه مسئولان این کشور از شهر داریا که بتازگی از وجود تروریست های مسلح پاکسازی شده است، دیدن کرد. وی در جریان این بازدید تاکید کرد حکومت سوریه تصمیم دارد هر چه را که نابود شده بازسازی کند. اسد در گفت وگو با رسانه های سوری اعلام کرد: هر کس که به روی وعده های خارجی حساب باز کند، به نتیجه ای نخواهد رسید.
*منبع: روزنامه جام جم
برچسب ها: آتش بس ، سوریه ، تروریست ، داعش
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: