کد خبر: ۸۱۰۸۹
تاریخ انتشار: ۰۷:۳۷ - ۱۷ شهريور ۱۳۹۵ - 07 September 2016
عملکرد قوی و تخصصی دستگاه دیپلماسی کشورمان باعث ایجاد مسابقه‌ای در بین کشورهای غربی برای تعامل و بهبود روابط با ایران شده است.
یک عضوکمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی گفت: عملکرد قوی و تخصصی دستگاه دیپلماسی کشورمان باعث ایجاد مسابقه‌ای در بین کشورهای غربی برای تعامل و بهبود روابط با ایران شده است.

جلیل رحیمی‌جهان‌آبادی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به ارتقای سطح روابط ایران و انگلیس اظهار کرد: ارتقای روابط تا سطح سفیر نشان دهنده توانایی بالای دستگاه دیپلماسی کشورمان است؛ چراکه از آرمان‌ها، ارزش‌ها و منافع خود عقب نشینی نکرده و برپایه منطق، چانه‌زنی و دیپلماسی قوی مبتنی بر تخصص و آگاهی توانسته‌ایم بخشی از چالش‌ها در حوزه روابط خارجی با کشورهای بزرگ و مطرح جهان را برطرف نماییم. ارتقای روابط در سطح سفیر نشان دهنده این است که هردو کشور اراده قوی برای حل مشکلات و برداشتن موانع دارند و مسائل و سوء تفاهمات عمده‌ای که وجود داشته برطرف شده است.

وی تصریح کرد: بریتانیا به قدرت، جایگاه و نفوذ بالای ایران در خاورمیانه پی برده و متوجه شده است بدون ارتباط عالی با ایران نمی‌تواند در خاورمیانه فعالیت کند.

وی در عین حال با بیان این‌که «روابط و دیدگاه‌های سیاسی بریتانیا با ایالات متحده آمریکا بسیار نزدیک است»، خاطرنشان کرد: اقدام بریتانیا نشان دهنده این موضوع است که آمریکا هم متوجه قدرت و جایگاه ایران شده است. قدرت چانه‌زنی بریتانیا در مقابل اتحادیه اروپا و آمریکا بسیار بالاست. روابط ایران و بریتانیا می‌تواند به اجرای بهتر برجام و برطرف شدن موانعی که وجود دارد کمک کند، همچنین مانع‌تراشی و سنگ‌اندازی‌های آمریکا نیز خنثی خواهد شد.

این عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با اشاره به بازار و وضعیت اقتصادی ایران اظها کرد: باتوجه به نیازهای سرمایه‌گذاری به ویژه در بخش انرژی که در کشورمان وجود دارد، این روابط در زمینه اقتصادی هم می‌تواند برای هر دو کشور مثبت و اثرگذار باشد.

وی با اشاره به این‌که «در روابط بین‌الملل دوست و دشمن دائمی نیستند»، تصریح کرد: اصولا در این روابط منافع دائمی هستند و ممکن است کشورها زمانی با یکدیگر دچار چالش‌هایی شوند، روابط‌شان کاهش پیدا کند و حتی قطع شود، اما زمانی که شرایط ایجاب کند و منافع هر دو طرف طرف تامین شود دلیلی برای عدم ارتباط وجود ندارد.

وی ارتقای روابط ایران و بریتانیا را نقطه قوتی برای دستگاه دیپلماسی کشورمان برشمرد و گام موثری در کارنامه دولت تدبیر و امید عنوان کرد و گفت: زمانی که کشور محافظه‌کاری مانند بریتانیا روابط خود را تا سطح سفیر ارتقا می‌دهد گواه این مطلب است که می‌بایست منتظر خبرهای دیگری هم در عرصه دیپلماسی باشیم.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: