کد خبر: ۸۰۹۳۸
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۵ - ۱۵ شهريور ۱۳۹۵ - 05 September 2016
با نزدیک شدن به موعد انتخابات آمریکا، جمهوری خواهان با استفاده از یکی از حساس ترین موضوعات مطرح شده در دولت اوباما، توافق هسته ای و اجرای برجام را به چالش می کشند. در همین راستا با انتشار اخباری در حاشیه برجام و اجرای آن، دموکرات ها و دولت اوباما را زیرسوال می برند.
 روزنامه ابتکار در صفحه ایران و جهان در گفت و گو با علیرضا رحیمی به بررسی نقش برجام در رقابت های انتخاباتی آمریکا پرداخت و نوشت: با نزدیک شدن به موعد انتخابات آمریکا، جمهوری خواهان با استفاده از یکی از حساس ترین موضوعات مطرح شده در دولت اوباما، توافق هسته ای و اجرای برجام را به چالش می کشند. در همین راستا با انتشار اخباری در حاشیه برجام و اجرای آن، دموکرات ها و دولت اوباما را زیرسوال می برند.

در گزیده ای از این گفت و گو که در شماره دوشنبه 15 شهریور 1395 خورشیدی با عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه مجلس انتشار یافته است، می خوانیم: چند روز گذشته موسسه علوم و امنیت آمریکا ادعا کرد که کشورهای 1+5 در توافقی محرمانه با ایران، معافیت هایی اعلام نشده برای این کشور در نظر گرفته اند، این موسسه سپس به انتشار جزئیاتی از ادعای خود پرداخت. این موارد زیرساخت ها و صادرات مواد هسته ای و حتی تولید و نگهداری اورانیوم با غنای 3.5 درصد را شامل می شد.

با نزدیک شدن به موعد انتخابات آمریکا، جمهوری خواهان با استفاده از یکی از حساس ترین موضوعات مطرح شده در دولت اوباما، توافق هسته ای و اجرای برجام را به چالش می کشند. در همین راستا با انتشار اخباری در حاشیه برجام و اجرای آن، دموکرات ها و دولت اوباما را زیرسوال می برند. ازآنجایی که رقابت های ترامپ و هلاری کلینتون تنگاتنگ و نفس گیر شده است و حتی ترامپ در روزهای گذشته توانست قدری از کلینتون پیشی بگیرد، توافق هسته ای بهترین گزینه برای ضربه زدن به کلینتون محسوب می شود.

**تخریب دولت آمریکا برای تخریب برجام
اظهارات رقبای انتخاباتی آمریکا علیه برجام و ناتوانی این کشور در استفاده از این موقعیت مناسب برای محدود کردن ایران، بیش از آنکه به سیاست های این کشور مربوط باشد به تلاش دو رقیب برای ناکام گذاشتن حزب مقابل خود مربوط است.

برجام دست آویزی شده تا کاندیداهای ریاست جمهوری آمریکا به وسیله آن در مقابل دولت اوباما موضع گیری کنند و رای خود را بالا برند. دونالد ترامپ نامزد حزب جمهوری خواه بیش از پیش تلاش می کند با ناکارآمد نشان دادن توافق هسته ای حزب دموکرات و رقیب خود را از میدان به در کند. 
در همین خصوص علیرضا رحیمی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه مجلس در گفت و گو با «ابتکار» اظهار کرد: با نزدیکی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا رقبا برای تحت فشار قرار دادن یکدیگر و ریزش آرای آنها در حوزه های مختلف ورود پیدا می کنند و ضمن اینکه برجام از اول هم بدخواهانی در خود آمریکا و لابی های صهیونیستی داشته است. وی افزود: تخریب دولت آمریکا در جهت تخریب برجام و استفاده انتخاباتی از آن است.

**هیچ سند محرمانه ای وجود ندارد
رحیمی با اشاره به همه جانبه بودن برجام تاکید کرد: برجام را باید پکیجی دانست که همه موارد در داخل آن گنجانده شده است و توافق جداگانه ای به عنوان توافق محرمانه که معافیت های هسته ای برای ایران داشته باشد و توافق مستقلی باشد، وجود ندارد. 
وی ادامه داد: روند اجرایی شدن برجام فرایند زمانی دارد که این فرایند زمانی در کمیته مشترک تصمیم گیری می شود و در خود برجام هم پیش بینی شده است.

نماینده مجلس دهم گفت: در برجام همه چیز روشن بوده و توافق از سوی هر دو طرف منتشر شده است. هم گروه کشورهای 1+5 و وزارت امور خارجه اسناد خود را منتشر کردند و چیزی خارج از برجام وجود ندارد. قطعنامه 2231 هم به همین ترتیب به عنوان سند مکمل برجام قاعدتا سند محرمانه ای نبوده و چیزی به عنوان معافیت های محرمانه هم وجود ندارد.

**فضای انتخابات بهانه ای برای ناکارآمد جلوه دادن برجام
وی درباره توان تاثیرگذاری ایران در برجام و انتخابات آمریکا اظهارکرد: ایران مقتضیات خود را در برجام داشته و مهمترین مسئله بسته شدن پرونده پی.ام.دی. بود که بسیاری ها در آیپک و کنگره به دنبال آن بودند که این اتفاق نیفتد و هم چنان پاشنه آشیلی باشد برای ضربه زدن به جمهوری اسلامی ایران. ولی همانطور که دیدیم پس از توافق و اجرایی شدن برجام طرح پی.ام.دی بسته شد. 

وی تاکید کرد: بسته شدن پی. ام.دی بی نقص ترین و مهمترین دستاوردی است که در برجام اتفاق افتاد. به همراه آن فضای باز بین المللی هم در حوزه بازرگانی و اقتصادی اتفاق افتاد. این فضای بین المللی هم خوشایند بدخواهان ایران نبوده و نیست.
رحیمی گفت: بعید نیست که بهانه تراشی های مختلفی را برای ناکارآمد جلوه دادن برجام انجام دهند.

**استفاده از برجام مصرف داخلی دارد
رحیمی با اشاره به رقابت های انتخاباتی آمریکا گفت: اینها از برجام برای برد و مصرف داخلی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا استفاده می کند و هیچ تاثیری در روند اجرای برجام نخواهد داشت. در برجام تعهدات طرفین مشخص است و بعید نیست با بهانه رقابت های انتخاباتی تعهدات آمریکا را تحت شعاع قرار دهند که از لحاظ حقوقی و از لحاظ بین الملل یک موضوع بی اساس است و کشورهای طرفین متعهد هستند که همچنان در روند اجرای برجام مشارکت موثر داشته باشند.

**رد ادعاهای حاشیه برجام
چند روزبعد از انتشار ادعای موسسه علوم و امنیت آمریکا، سخنگوی وزارت خارجه این موضوع را رد و اعلام کرد که هیچ توافق محرمانه ای ذیل توافق هسته ای ایران و 1+5 صورت نگرفته است. سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در واکنش به گزارش یک اندیشکده آمریکایی درخصوص معافیت های محرمانه برجامی ایران تاکید کرد که هیچ معافیتی به تهران داده نشده و این کشور به تمام تعهدات خود طبق توافق هسته ای پایبند بوده است. 

جان کربی در ادامه گفت: من قصد ندارم درباره جزئیات کمیته مشترک حرفی بزنم. من نمی توانم این کار را انجام دهم زیرا بر اساس توافق این موضوعی محرمانه است. من نمی توانم وارد این موضوع شوم. تنها می توانم به شما اطمینان بدهم که هیچ معافیتی به ایران در زمینه تعهداتش داده نشده است....

وی افزود: کمیسیون مشترک راهنمایی های لازم را فراهم کرده است و برنامه جامع اقدام مشترک را عملیاتی می کند. این کمیته برای انجام این کار طراحی شده است...

همان طور که آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرده است، ایران این تعهدات را به طور کامل اجرایی کرده است. سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ به سوالات مکرر خبرنگاران درباره ادعاهای مطرح شده در گزارش اندیشکده علوم و امنیت بین الملل تاکید کرد که که هیچ معافیت محرمانه ای از مفاد برجام به ایران اعطا نشده است. 

وی گفت: همان طور که بسیاری می دانند در برنامه جامع اقدام مشترک نوشته شده است که کار کمیته مشترک باید محرمانه باشد. این موضوع در برجام آمده و این موضوع این گونه طراحی شده است. سخنگوی دستگاه دیپلماسی آمریکا در پاسخ به سوالی درباره واکنش کلی واشنگتن به گزارش اندیشکده علوم و امنیت بین الملل، گفت: ما این گزارش را بررسی کرده ایم. 

من این گزارش را خودم دیده ام. آن چه که می توانم به شما بگویم این است که تعهدات ایران بر اساس برنامه جامع اقدام مشترک تغییری پیدا نکرده و هیچ تغییری در اهداف آن ایجاد نشده است. کمیسیون مشترک همانند همیشه به مسائل اجرایی رسیدگی می کند. تمامی اهداف آن برای همین کار است. 

وی ادامه داد: همان طور که گفتم هدف کمیسیون مشترک به طور ویژه در برجام تعریف شده و این موضوعی محرمانه است. من هم چنین لازم است بگویم که کمیسیون مشترک درباره هیچ کدام از تعهدات، معافیتی ارائه نکرده است... هم چنین کاخ سفید در واکنش به این ادعاها مبنی بر این که قدرت های جهانی پس از اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) درباره رویه دست کم دو تا از آیتم های برجام با ایران توافقاتی محرمانه انجام داده اند، بیانیه ای منتشر و در آن اعلام کرد: هیچ معافیتی درخصوص اجرای مفاد برجام به ایران داده نشده و این توافق به همان شکل تعیین شده اش در حال اجرا است.
*منبع: روزنامه ابتکار
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: