کد خبر: ۸۰۳۸۹
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۴ - ۰۸ شهريور ۱۳۹۵ - 29 August 2016
تورم تک رقمی در یک بزنگاه سیاستی قرار گرفته است. در صورتی که سیاست گذار کماکان برای انبساط پولی تحت فشار باشد، نرخ تورم از سطح کنونی به بالای مرز 10 درصد مهاجرت خواهد کرد و در صورتی که بنا بر حفظ این دستاورد باشد، سیاست گذار باید بپذیرد تحریک رونق از مسیر بسط پول را متوقف کند.
 روزنامه دنیای اقتصاد در شماره دوشنبه هشتم شهریور در توضیح تیتر یک، نوشت: تورم تک رقمی در یک بزنگاه سیاستی قرار گرفته است. در صورتی که سیاست گذار کماکان برای انبساط پولی تحت فشار باشد، نرخ تورم از سطح کنونی به بالای مرز 10 درصد مهاجرت خواهد کرد و در صورتی که بنا بر حفظ این دستاورد باشد، سیاست گذار باید بپذیرد تحریک رونق از مسیر بسط پول را متوقف کند.

این روزنامه در ویژه نامه «تجارت فردا» به مناسبت هفته دولت به بررسی عملکرد اقتصادی دولت از زمان سکانداری قوه مجریه پرداخته است. شماره 189 هفته نامه تجارت فردا علاوه بر بررسی کارنامه اقتصادی دولت تدبیر و امید و بازتاب نظرات کارشناسان حوزه اقتصادی کشور در رابطه با عملکرد دولت، ضمن ارائه پیشنهادهای کارشناسان به رصد اقتصاد ایران تا پایان سال 1395 پرداخته است. ویژه نامه تجارت فردا که به مناسبت هفته دولت منتشر خواهد شد، انعکاس دهنده نظرات اقتصاددانان و صاحب نظران حوزه اقتصاد در رابطه با عملکرد اقتصادی دولت در سه سال نخست تصدیگری قوه مجریه کشور است. یکی از بخش های این ویژه نامه بررسی کارنامه اقتصادی دولت در قالب دو میزگرد با حضور کارشناسان و صاحب نظران حوزه اقتصادی کشور است.

روزنامه دنیای اقتصاد با انتشار عنوان ماموریت سعودی علیه برجام، نوشت: در ادامه تلاش های عربستان برای زمین گیر کردن برجام، منابع موثق دیپلماتیک دیروز از فاز جدید اقدامات رژیم آل سعود برای تحقق این هدف خبر دادند. این منابع گفتند که ریاض به سفارتخانه های خود در اروپا ماموریت داده تا با سه ترفند در روند بهره برداری ایران از منافع حاصل از برجام، اخلال ایجاد کنند. «دادن پیشنهادهای پرسودتر»، «تهدید به ممنوعیت معامله» و «تهدید به لغو قراردادهای موجود با عربستان» از جمله ترفند های ریاض در راستای تحقق این اهداف است. پیش تر نیز گزارش هایی درباره اقدامات مشابه توسط لابی های ضد ایرانی در آمریکا منتشر شد ه بود.

این روزنامه با بررسی عنوان قحطی نفت در ونزوئلا، آورد: معضلات اقتصادی ونزوئلا تا جایی بالا گرفته است که آخرین اطلاعات نشان می دهد پالایشگاه های این کشور نیز به دلیل عدم اجرای به موقع تعهدات خود، در واردات نفت با مشکل مواجه شده اند. کاهش تولیدات داخلی و مختل شدن خرید خارجی نفت معضل جدیدی است که بزرگ ترین دارنده ذخایر نفتی جهان با آن مواجه است. در این شرایط بحران زده، اپوزیسیون دولت مادورو برای حضور در خیابان ها در روز پنج شنبه فراخوان داده است. بنابراین تلاش برای برگزاری رفراندوم در مورد ابقای دولت پوپولیست فعلی با قدرت بیشتری پیگیری می شود.

روزنامه دنیای اقتصاد با درج عنوان جزئیات دو لایحه اصلاح نظام بانکی، نوشت: قائم مقام بانک مرکزی در گفت وگویی جزئیات دو لایحه «قانون بانک مرکزی» و «قانون بانکداری» را تشریح کرد. به گفته اکبر کمیجانی لایحه قانون بانک مرکزی 11 ویژگی دارد و تلاش شده براساس آن ترکیب نسبتا متوازنی از شاخص های استقلال، پاسخگویی و شفافیت در سطح قانونی فراهم شود. 

لایحه بانکداری نیز دارای 10 ویژگی توصیف شده که براساس آن موانع اجرای صحیح عملیات بانکی بدون ربا رفع شده است. لایحه بانک مرکزی در 34 ماده و 29 تبصره و لایحه بانکداری در 10 فصل و 173 ماده تدوین شده است. اکبر کمیجانی قائم مقام بانک مرکزی در گفت وگویی با سایت این بانک به جزئیات این لوایح پرداخته است. او می گوید استقلال قانونی مناسبی برای بانک مرکزی در هر یک از ابعاد سازمانی، بودجه ای، تنظیمی و نظارتی در مواد گوناگون لایحه فراهم آمده است.
این روزنامه در ستون سرمقاله عنوان «آینده نرخ تورم» را به قلم علی فرحبخش منتشر کرد و در بخش تحلیل عنوان «6ضرورت انتخاب رئیس اتاق» نوشته ابوالفضل روغنی گلپایگانی را انتشار داد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: