کد خبر: ۷۹۷۰۷
تاریخ انتشار: ۱۷:۱۳ - ۳۰ مرداد ۱۳۹۵ - 20 August 2016
رییس پارلمان کویت در اظهاراتی مثبت از نقش مهم جمهوری اسلامی ایران در منطقه و ضرورت برقراری روابط حسنه میان کشورهای حاشیه خلیج فارس صحبت کرده است که این اظهارات را می توان در امتداد تغییر و تحولاتی که در منطقه روی داده، تفسیر و تحلیل کرد.
روزنامه جام جم در یادداشتی به قلم صادق ملکی کارشناس مسایل غرب آسیا، نوشت: رییس پارلمان کویت در اظهاراتی مثبت از نقش مهم جمهوری اسلامی ایران در منطقه و ضرورت برقراری روابط حسنه میان کشورهای حاشیه خلیج فارس صحبت کرده است که این اظهارات را می توان در امتداد تغییر و تحولاتی که در منطقه روی داده، تفسیر و تحلیل کرد.

در ادامه این یادداشت که درشماره شنبه 30 مرداد منتشر شده است، می خوانیم: تغییر و تحولات میدانی در سوریه در ماه های اخیر نشان داد که ایجاد امنیت در خاورمیانه، همکاری های همه جانبه کشورهای منطقه را می طلبد و از راهی غیر از این، چنین هدفی حاصل نمی شود. این رویکرد البته از مدت ها پیش و حتی از زمان آغاز بحران سوریه مورد تاکید ایران قرار داشته است.

شواهد نشان می دهد برخی کشورهایی که حامیان معنوی و مادی جریان داعش بودند امروز به سیاست های اشتباه خود پی برده اند. با این وصف گرچه در نگاه اول، اظهارات اخیر رییس پارلمان کویت را باید یک اصلاح رفتار تاکتیکی محسوب کرد اما به هر صورت همین رویکرد هم می تواند زمینه همکاری های منطقه ای را برای حل بحران منطقه ای فراهم آورد.

مساله ای که در حال حاضر از اهمیت فراوانی برخوردار است، شیوع ویروس داعش در منطقه است و قرائن حاکی از آن است که شیوع این خطر حتی برخی از حامیان آنها را نیز در معرض خطر قرار داده است. در همین زمینه شاهدیم که انفجارهای متعددی در ترکیه به وقوع پیوسته است و عملا خطر حضور داعش در سوریه به داخل ترکیه سرایت کرده است. به نظر می رسد یکی از عوامل مهم تغییر دیدگاه ترکیه نسبت به تحولات منطقه و تغییر نگاه سیاسیون این کشور به سمت همکاری با ایران و روسیه ناشی از همین اتفاقات تروریستی باشد که در این کشور رخ داده است. باید در نظر داشت که فعالیت های داعش در منطقه کاملا در جهت مطالبات رژیم صهیونیستی قرار دارد و تنها اسرائیل است که از وقوع آشوب در بین کشورهای منطقه نفع می برد.

در مجموع می توان گفت که اظهارات رییس پارلمان کویت که نشان از تغییر نگاه این کشور به سمت ایران دارد، ناشی از تحولات جدیدی است که در منطقه رخ داده و اگر این اظهارات، صرفا یک رویکرد تاکتیکی نباشد و ایران و کویت به سمت تقویت روابط صمیمانه پیش بروند می توان امید داشت که وضعیت منطقه هم تحت تاثیر روابطی از این دست، تغییر پیدا کند. 

واکنش سخنگوی وزارت خارجه کشورمان نشان داده که ایران همچنان برای گسترش روابط با کشورهای منطقه آمادگی دارد و هرگونه پیام مثبت برای همکاری، از سوی ایران مورد استقبال قرار می گیرد.
*منبع: روزنامه جام جم،30مرداد 1395
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: