کد خبر: ۷۸۹۰۷
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۰ - ۲۲ مرداد ۱۳۹۵ - 12 August 2016
رئیس اتاق مشترک ایران و عراق با بیان اینکه صادرات به عراق نیازمند مدیریت بحران است،‌ گفت: سال‌ گذشته ۱۳ میلیارد دلار کالا و خدمات به عراق صادر شده و صادرات کالا در ۳ ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۳ درصد افزایش داشته است.
رئیس اتاق مشترک ایران و عراق با بیان اینکه صادرات به عراق نیازمند مدیریت بحران است،‌ گفت: سال‌ گذشته ۱۳ میلیارد دلار کالا و خدمات به عراق صادر شده و صادرات کالا در ۳ ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۳ درصد افزایش داشته است.

یحیی آل اسحاق در گفت‌وگو با  فارس، گفت: عراق فرصت خوبی برای صادرات انواع کالا و خدمات برای ایران فراهم کرده، اما علی‌رغم این شرایط، بازرگانان و تاجران ایرانی باید بدانند که با توجه به شرایط جنگ در این کشور، صادرات به عراق دارای شرایط خاصی نسبت به سایر کشورها است.

رئیس اتاق مشترک ایران و عراق افزود: البته با وجود شرایط جنگی در عراق، امنیت اقتصادی صادرات کالا با توجه به وجود تضمین‌های مختلف کمتر از جاهای دیگر نیست.

وی تاکید کرد: مهمترین موضوع در ارتباطات تجاری اعتبارسنجی است و بازرگانان باید طرف تجاری مورد وثوق خود را پیدا کنند و کالاهایشان را بدون شناخت به هر خریداری عرضه نکنند.

آل‌اسحاق بستر افزایش صادرات کالا و خدمات به عراق را مناسب دانست و اظهار داشت: با توجه به اینکه در شرایط بحرانی ارتباطات تجاری با کشور عراق طی چند سال گذشته 13 میلیارد دلار کالا و خدمات به این کشور صادر شده می‌توان امیدوار بود، تا یکی دو سال آینده صادرات به این کشور افزایش یابد و حتی به 20 میلیارد دلار هم برسد.

وی افزود: در سه ماهه ابتدای امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل صادرات به عراق 23 درصد رشد داشته است.

رئیس اتاق مشترک ایران و عراق در پاسخ به این سوال که برای حل مشکلات و تصمیمات گاه و بی‌گاه عراق در مورد ورود کالای ایرانی به کشورش دولت ایران چه رایزنی‌ انجام داده است، گفت: صادرات این کشور به دلیل مسائل مختلف متلاطم است، بنابراین باید پذیرفت، برای صادرات به عراق باید مدیریت بحران داشت و مدیریت بحران هم شدنی است.

آل‌اسحاق با بیان اینکه وظیفه دولت هموار کردن راه صادرات است، گفت: برداشتن قوانین سخت‌گیرانه  استاندارد، گمرک، حل مشکل حمل و نقل و صدور روادید از جمله این وظایف است.

رئیس اتاق مشترک ایران و عراق تصریح کرد: ارائه روند صادرات نیازمند تلاش بازرگانان است و مشروعیت سود تجار در کشور عراق به دلیل ریسک در صادرات به این کشور است.

وی افزود: با توجه به شرایط حاکم در عراق و حضور کمتر رقبای تجاری به دلیل نا امنی در این کشور فرصت بیشتری برای صادرات فراهم است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: