کد خبر: ۷۸۸۶۲
تاریخ انتشار: ۲۲:۴۳ - ۲۱ مرداد ۱۳۹۵ - 11 August 2016
سخنان دیروز رییس جمهوری در مورد فیلترینگ و لزوم برخورد قضایی با توهین کنندگان به دولت، دفاع تمام قد رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام از دولت و همچنین روایت سخنگوی شورای نگهبان از ناگفته های انتخابات پیشین در کانون توجه روزنامه های امروز قرار گرفت.
 سخنان دیروز رییس جمهوری در مورد فیلترینگ و لزوم برخورد قضایی با توهین کنندگان به دولت، دفاع تمام قد رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام از دولت و همچنین روایت سخنگوی شورای نگهبان از ناگفته های انتخابات پیشین در کانون توجه روزنامه های امروز قرار گرفت.

این گزارش به سرخط اصلی خبرها و همچنین نوشته های سرمقاله نویسان و نویسندگان روزنامه های امروز پنجشنبه 21 مرداد 1395 خورشیدی در حوزه های سیاسی و اقتصادی نگاهی انداخته و مهم ترین موضوع های مورد توجه این روزنامه ها را بررسی کرده است.

**ناکارآمدی فیلترینگ و لزوم برخورد با توهین کنندگان به دولت در کلام روحانی 
«حسن روحانی» رییس جمهوری دیروز در 2 جمع متفاوت سخنرانی کرد؛ یکی در نشست مدیران آموزش و پرورش سراسر کشور و دیگری در نشست مشترک هیات دولت و استانداران. روزنامه های امروز این صحبت ها را بازتاب دادند. 

روزنامه «آرمان» در گزارش خود از نشست مدیران آموزش و پرورش نوشت: روحانی با اشاره به اینکه صرف فیلتر کردن سایت ها و شبکه های اجتماعی و ایجاد برخی از ممنوعیت ها همچون جمع آوری فیش های ماهواره ای همه مشکلات و معضلات را حل نمی کند، تاکید کرد که باید نسل جوان را آماده کنیم چرا که صرفا قرار دادن تلفن همراه یا رایانه متصل به اینترنت برای یک نوجوان می تواند مشکلاتی را ایجاد کند. باید در مدارس جوانان را مهیا و تربیت کنیم تا از این ابزارها و وسایل دنیای نو به درستی استفاده کنند و خدای نکرده بهره برداری سوئی نشود. 

روزنامه «اطلاعات» هم در گزارش خود از قول روحانی نوشت: حسن روحانی گفت: می توانیم بگوییم فضای مجازی، دنیای دیجیتال و ارتباط اینترنتی ممنوع است و باید تمام شبکه های اجتماعی فیلتر شود؟ می توانیم با فیلتر و ممنوعیت در دنیای امروز زندگی کنیم؟ 

به نوشته اطلاعات، وی در ادامه گفت: یک روزی می گفتیم ویدئو نباشد و کسی که کاست ویدئو داشت را مامور دستگیر می کرد، روزی هم می گفتیم اساسا برنامه های رادیو و تلویزیونی غیرداخلی ممنوع است. آیا جمع کردن دیش شدنی است؟ اگر این کار را کردیم، در استان های مرزی چه کنیم. البته یک نگرانی وجود دارد و ما باید نسل جوان را درست هدایت کنیم و همین جوری یک موبایل را دست جوان ندهیم، بلکه باید جوان را آموزش دهیم. نمی شود کامپیوتری را در اختیار جوان و نوجوان قرار داد که هر جا خواست سیر کند و به هر که خواست پیام بدهد. این هم شدنی نیست. 

همچنین روزنامه «جمهوری اسلامی» از زبان روحانی نگاشت: نوجوان و جوان به آموزش و مراقبت نیاز دارد و دولت و آموزش و پرورش در این زمینه مسوولیت سنگینی برعهده دارند. ما باید به یک مرکز اطلاع رسانی جامع و ملی برسیم و البته در حال تلاش برای ایجاد این مرکز هستیم ولی با آن فاصله داریم، اما در عین حال باید با آموزش دقیق به جوان بگوییم از این ابزار چه استفاده خوبی می تواند بکند و چه خطراتی در کمین او است. ما اگر جوان را درست تربیت کردیم دیگر ترسی نخواهیم داشت زیرا همین جوان در دانشگاه خارج از کشور انجمن اسلامی ایجاد کرده و مراسم مذهبی برگزار می کند. 

روزنامه «جوان» اما گزارش خود در این ارتباط را چنین آغاز کرد: او که «برجام» یک پای ثابت سخنرانی هایش است، حالا چندی است موضوع فضای مجازی را هم به آن افزوده است. به نظر می رسد توصیه مشاوران رئیس جمهور که «برجام و تلگرام» را دو عامل پیروزی احتمالی روحانی در ریاست جمهوری دوازدهم می دانند، موجب شده روحانی که از چندی پیش سخنرانی هایش بوی انتخابات می دهد، عصر دیروز هم در اختتامیه اجلاس مدیران آموزش و پرورش یادی از موبایل و اینترنت و فضای مجازی بکند. 

همچنین سخنان دیروز روحانی در نشست مشترک هیات دولت و استانداران در مورد اهمال دولت پیشین در خارج کردن پول های ایران از دسترس آمریکایی ها و لزوم برخورد دستگاه قضایی با توهین کنندگان به دولت در کانون توجه روزنامه ها قرار گرفت. 

روزنامه «ابتکار» به نقل از روحانی نوشت: انتقاد هیچ ایرادی ندارد و طبیعی است که همه جناحها و احزاب در آستانه انتخابات فعال می شوند، همه افتخارات ما به این است که کشوری انقلابی و اسلامی هستیم. بی تردید در چنین کشوری دروغ، تهمت و مایوس کردن مردم نمی تواند رابطه ای با نظام اسلامی و منافع ملی داشته باشد. اگر چه نقد سازنده مفید بوده و همه باید از آن استقبال کنند اما در عین حال، تخریب، افترا، دروغ و تشویش اذهان عمومی، حرام و جرم است و دستگاه قضایی باید با این موارد نه بخاطر فرد و یا شخص خاصی بلکه بخاطر صیانت از آرمانهای انقلاب برخورد کند تا به دنیا اعلام کنیم که ایران کشوری پیرو سیره پیامبر اسلام(ص) و ائمه اطهار(ع) است. 

این روزنامه در سرمقاله خود هم از روشنگری به عنوان ابزاری برای مقابله با تخریب یاد کرد و آورد: در واقع شفافیت سوابق و رفتارهای افراد و گروه های سیاسی و بیان حرف های مستدل و مستند، می تواند هم به ابهام زدایی و شفافیت کمک کند و هم این که قاعدتا اگر کسی خود لکه تاریکی در کارنامه دارد، از یک سو جرات حضور در عرصه سیاست را به خود ندهد و اگر احیانا در این فضا بر خورده است، بدون دلیل و مدرک و سند و صرفا به قصد تخریب و تخطئه رقیب، اقدام به بیان حرف هایی از جنس توهین، تهمت و افترا نکند. چنین فضایی در عین حال موجب خواهد شد که صحت اعتقاد افراد و گروه های سیاسی و پایبندی آن ها به شعارهای انقلاب اسلامی و نیز شعارهایی که در حمایت از خواسته های مردمی می دهند، معلوم شود. 

روزنامه «جهان اقتصاد» هم از زبان روحانی نوشت: مقامات قضایی آمریکا در سال 88، یک میلیارد و 800 میلیون دلار از پول بانک مرکزی را توقیف کردند و در بهمن سال 91 با رأی دادگاه این مبلغ را در تصرف خود درآوردند. البته شکایاتی در سال 93 و 94 به منظور تجدید نظرخواهی انجام شد که نهایتاً همان حکم اولیه سال91 تأیید شد، درحالیکه امکانپذیر بودکه در بین سالهای86 تا87 و در حدود 10 ماه فرصت طلایی که در اختیارمان قرار داشت، همه پول خود را از دسترس آمریکاییها خارج کنیم، اما در این زمینه اهمال صورت گرفته و دستگاه قضایی و شورای عالی امنیت ملی و سایر نهادهای ذیربط وظیفه دارند که این موضوع را پیگیری کنند. 

**دفاع تمام قد هاشمی از روحانی 
بسیاری از روزنامه های امروز سخنان دیروز آیت الله «اکبر هاشمی رفسنجانی» رییس تشخیص مصلحت نظام در همایش مدیران آموزش و پرورش در دفاع از دولت روحانی را بازتاب دادند.

به نوشته روزنامه «فرهیختگان»، آیت الله هاشمی رفسنجانی برداشتن سایه تهدید و جلوگیری از گسترش تحریم را یکی از ارزنده ترین کارهای دولت روحانی دانست و با اشاره به دستاوردهای برجام در ابعاد داخلی و خارجی، اظهار کرد: متاسفانه عده ای با اهداف سیاسی این دستاورد نظام را زیر سوال می برند، درحالی که ما قبل از آن در هواپیمایی، کشتیرانی، بیمه، فروش نفت، بانک و صادرات و واردات مشکلات واقعی داشتیم. 

به نوشته این روزنامه رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، افزود: «همین الان 450 بانک سراسر دنیا با بانک های کشور کار می کنند.» آیت الله هاشمی رفسنجانی با انتقاد از تعبیر کسانی که «برجام را سم مهلک می دانند»، اظهار کرد: «در درون کشور دعواهایی راه انداخته شده است که سرمایه گذاران خارجی را برای سرمایه گذاری در ایران به تردید می اندازد.» عضو مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد: «دولت باید فهرست دستاوردهای برجام را براساس عقل و منطق بیشتری برای مردم بازگو کند.» رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، خطاب به معلمان، مدیران و روسای آموزش و پرورش، توصیه کرد که این مطالب را برای دانش آموزان توضیح دهند.

روزنامه «مردم سالاری» هم سخنان هاشمی در این نشست را «خط بطلانی بر شایعه عبور از روحانی» دانست. همچنین روزنامه «همدلی» گزارش خود از صحبت های هاشمی در این همایش را با این مقدمه آغاز کرد: در روزهایی که دولت تدبیر وامید و شخص دکتر حسن روحانی به شدت زیر فشار حملات عجیب و بی امان مخالفان دولت قرار گرفته و از تریبون های رسمی و رسانه های هماهنگ مورد شدیدترین هجمه ها قرار گرفته است، برخی تحلیل گران این موضوع را به در پیش بودن انتخابات سال آینده مرتبط می دانند. موضوعی که روز گذشته آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام را واداشت تا به حمایت از دولت و دفاع از عمکرد سه ساله آن به خصوص توافق هسته ای بپردازد.
روزنامه آرمان هم در گزارش خود آورد: آیت ا... هاشمی رفسنجانی، به عنوان یکی از ارکان انقلاب اسلامی و کسی که از شخصیت های مورد وثوق امام راحل و رهبری است، در هر بزنگاهی به یاری دولت آمد. چه آن روزها که هنوز برجام به فرجام نرسیده بود و چه امروز که با دستیابی به برجام، دلواپسان داخلی و خارجی می کوشند آن را پاره کنند! اما روز چهارشنبه، آیت ا... هاشمی رفسنجانی بار دیگر نشان داد که تمام قد از دولت و رئیس جمهور منتخب مردم حمایت می کند.ایشان که در چند دهه زندگی سیاسی خود، سرد و گرم های بسیار چشیده است، درزمانی که حجم هجمه های مخالفان دولت به شکل بی سابقه ای افزایش یافته است، به کم نظیرترین نحو ممکن، حمایت خود را از دولت اعلام کرد! 

«رسول منتجب نیا» قائم مقام دبیرکل حزب اعتماد ملی در سرمقاله امروز آرمان نوشت: آیت ا... هاشمی رفسنجانی، هم به لحاظ سابقه بسیار طولانی و تجربه فوق العاده ای که در کارنامه خود دارند و هم به جهت محبوبیت مثال زدنی ایشان در بین اقشار مختلف مردم، می توانند نقش موثری در پیروزی آقای روحانی ایفا کنند. همچنان که در ظرف سه سال گذشته، از هیچ کوششی برای حمایت از دولت دریغ نکرده اند. بخش قابل توجهی از پیروزی بزرگی که در سال 92 نصیب جریان اعتدالی شد، به حضور آیت ا... هاشمی رفسنجانی و برخوردی که با ایشان در موضوع رد صلاحیت صورت گرفت، بر می گردد که در نهایت مردم را تشویق کرد تا در صحنه حضور جدی پیدا کنند. 

در ادامه می خوانیم: در سال 94 هم شاهد تاثیر گذاری این شخصیت انقلابی در انتخابات مجلس دهم و خبرگان رهبری بودیم که اتفاقات بی سابقه ای را صورت داد. واضح است که بخشی از این توفیقات به مدیریت و راهنمایی هایی که آیت ا... هاشمی رفسنجانی درآن زمان انجام دادند، برمی گردد. انتظار بزرگان و خواست مردم این است که آیت ا... هاشمی رفسنجانی در پیروزی آقای روحانی در دوره دوم و حتی اصلاح دولت یازدهم نقش بیشتری را ایفا کرده و دولت محترم از دیدگاه ها و نظرات ایشان بیشتر از گذشته استفاده کند. چرا که این تجربیات اندوخته در شخص آیت ا... هاشمی رفسنجانی، دستاورد سال های سال تلاش و فعالیت سیاسی و انقلابی است. 

**ناگفته های انتخابات پیشین از سخنگوی شورای نگهبان 
سخنان دیروز «عباسعلی کدخدایی» سخنگوی شورای نگهبان در مورد انتخابات ریاست جمهوری 88 و 92 در گفت وگو با «باشگاه خبرنگاران جوان» در روزنامه های امروز برجسته شد. 

روزنامه «اعتماد» در گزارش خود نوشت: هرچند عنوان سخنگوی جدید شورای نگهبان را در ادامه نام خود دارد، اما با حضور ٩ ساله در نهاد نظارتی انتخابات، از مهم ترین اتفاقاتی آگاه است که هیچگاه برای روشن شدن آن با این صراحت حاضر به پاسخ گفتن نمی شد. 

از انتخابات ٨٨ تا ریاست جمهوری ٩٢، عرصه حضور مردی است که هرگاه در برابر سوالی می ایستاد تا جوابی از رد صلاحیت هاشمی رفسنجانی بگوید، دلیل «کهولت سن» را به عنوان بهترین گزینه انتخاب می کرد؛ هرچند پاسخ آن برای خیلی ها قابل پذیرش نباشد. گویا برای گرفتن پاسخ از چنین منبع موثقی باید ٣ سال منتظر می بود تا گردش تغییرات حقوقدانان شورای نگهبان به نام کدخدایی رقم بخورد. 

به نوشته اعتماد، سخنگوی شورای نگهبان این بار بی پرده از رد صلاحیت آیت الله می گوید. از روزهایی که در شورای نگهبان تعداد آرای آیت الله هاشمی به میزان کافی نبود تا برای حفظ احترام او، درخواست انصراف پیش کشیده شود. درخواستی که کدخدایی آن را از طریق «علی لاریجانی» و «حسن روحانی» مطرح می کند اما وقتی جواب منفی آیت الله را می شنود، تصمیم گرفته می شود تا نظر شورا را اعلام کند. اما ماجرای احراز صلاحیت ها تنها به نام آیت الله ختم نمی شد. 

یار غار محمود احمدی نژاد نیز نفر دومی بود که صلاحیت او در آن روزهای پرتنش انتخاباتی تایید نشد تا آن هم به معماهای حل نشده شورای نگهبان اضافه شود؛ معمایی که البته آن هم دیروز از سوی کدخدایی حل شد و او خبر از مجموعه ای از گزارش ها دال بر تخلفات اسفندیار رحیم مشایی می دهد که در نهایت منجر به رد صلاحیت وی می شود.

به نوشته روزنامه «ایران» سخنگوی شورای نگهبان در گفت وگویی با «باشگاه خبرنگاران»، صحبت های جدیدی را مطرح کرده است. از روایت هایی تازه از رد صلاحیت های انتخابات سال 92 تا موضعگیری درباره وضعیت قانون انتخابات. سخنگوی شورای نگهبان در بخش دیگر سخنان خود موضوع قانون انتخابات و لزوم اصلاح آن را مورد اشاره قرار داد و تاکید کرد که مواردی از جمله شیوه احراز صلاحیت نامزدها باید اصلاح شوند. کدخدایی البته خرید و فروش رای در انتخابات را اتفاقی دانست که «بسادگی» رخ می دهد. پیش از این هم هفته گذشته آیت الله جنتی به همین مورد اشاره کرده بود و بعد از آن سخنان، اظهارات دیروز سخنگوی شورای نگهبان می تواند چراغ سبزی جدی باشد برای اصلاح قانون انتخابات.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: