کد خبر: ۷۸۵۴۰
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۸ - ۱۹ مرداد ۱۳۹۵ - 09 August 2016
اکنون فرصت بسیار خوبی فراهم شده تا سران ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان در مذاکرات امروز زمینه های تحکیم روابط سه جانبه را بررسی و همچنین برای افزایش ثبات در منطقه برنامه ریزی کنند.
 روزنامه شرق در شماره سه شنبه 19 مرداد در تشریح تیتر یک، دیدار روسای جمهوری ایران و روسیه در باکو و تاکید این دو مقام را بر گسترش و تحکیم روابط برجسته کرد و به نقل از حسن روحانی رییس دولت یازدهم نوشت: اکنون فرصت بسیار خوبی فراهم شده تا سران ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان در مذاکرات امروز زمینه های تحکیم روابط سه جانبه را بررسی و همچنین برای افزایش ثبات در منطقه برنامه ریزی کنند.

این روزنامه با اشاره به عنوان رئیس دولت سابق بازهم نامه نوشت، آورد: نامه ام سیاسی نیست، اگر فکر می کنید سیاسی است، یک بار دیگر آن را بخوانید؛ این مضمون بند پایانی آخرین نامه ای است که نویسنده نامه های بی پاسخ، به «باراک اوباما» نوشته است؛ او که در زمان ریاستش بر دولت های نهم و دهم نامه هایی از نوع سرگشاده و سربسته به سران برخی کشورها می نوشت، این بار در قامت یک شهروند عادی ایران و حداکثر فعال سیاسی دست به قلم شده و به رئیس جمهوری آمریکا نامه نوشته است. 

این نامه در سربرگی نوشته شده که بالای آن عنوان «رئیس جمهور دوره های نهم و دهم» درج شده است و شماره نامه و تاریخ هم دارد؛ ١٧ مرداد ١٣٩٥. در تصویر متن انگلیسی نامه که سایت «دولت بهار» آن را منتشر کرده، پس از ترجمه قسمتی از دعای فرج که همیشه اول سخنرانی هایش می خواند، خطاب به «اوباما» نوشته: 

«As-salamun Alaykum»، «سلام علیکم». او در خاتمه پس از «آرزوی بهروزی و سلامتی برای تمام ملت ها» نامه اش را با امضای «خادم ملت ایران؛ محمود احمدی نژاد» به پایان رسانده است. اما در بین «As-salamun Alaykum» تا «خادم ملت ایران»، از رویکرد «اوباما» انتقاد و البته به او نصیحت هم کرده است. این فعال سیاسی در نامه اش نوشته شما با شعار تغییر آمدید و گفتید که مصمم هستید سیاست ها و رفتارهای چند دهه قبل آمریکا را اصلاح کنید.

انتخاب رئیس صندوق توسعه ملی قانونی بود، از دیگر عنوان های روزنامه شرق است، در تشریح این خبر می خوانیم: انتقادها به ماجرای انتخاب رئیس صندوق توسعه ملی از سوی رسانه های منتقد دولت در نهایت منجر به واکنش سخنگوی دولت به آنها شد. به گفته او، آنچه رخ داده کاملا مطابق با قانون بوده و نیاز به تشکیل جلسه علنی نبود. او همچنین در کلام خود، منتقدان را به مطالعه قانون ارجاع داد. رئیس سازمان برنامه و بودجه در بخشی دیگر از سخنان خود، با اشاره به بحث پرداخت 400 میلیون دلار از سوی آمریکایی ها گفت: رقم دقیق این پرداخت 1.7 میلیارد دلار بود و بسیاری از مطالبات داخل کشور از همین رقم پرداخت شد؛ البته باید توجه داشت ما معطل آزادشدن پول های بلوکه شده نیستیم. به گزارش «شرق»، محمدباقر نوبخت در نشست خبری «تشریح لایحه اصلاح قانون بودجه سال ١٣٩٥، برنامه ششم توسعه و اقتصاد مقاومتی» تصریح کرد: لایحه اصلاح بودجه سال ٩٥ و برنامه ششم توسعه ذیل سپهر اقتصاد مقاومتی طرح شده است.

این روزنامه با انتخاب عنوان برخی در لباس روحانیت به رئیس جمهوری هتاکی می کنند، می نویسد: حجت الاسلام مجید انصاری، معاون حقوقی رئیس جمهوری، روز گذشته در نشست خبری گفت: «در روزهای گذشته بعد از مصاحبه رئیس جمهوری برخی افراد در لباس روحانیت توهین ها و هتاکی هایی علیه رئیس جمهوری داشتند که علیه آنها در دادگاه ویژه روحانیت شکایت می شود. 

حسن روحانی در مواردی که توهین ها به حقوق شخصی وی مربوط می شود با سعه صدر از حق شخصی خود می گذرد و شکایت نمی کند؛ اما آنجا که حقوق و جایگاه رئیس جمهوری ٨٠ میلیون نفر مطرح است، نمی توان از توهین ها و بی اخلاقی ها گذشت». او افزود: «کسانی در روزهای گذشته در لباس روحانیت پیشتاز بی اخلاقی و شکستن حرمت رئیس جمهوری شدند و همه جور تهاجم و بی مهری را روا داشتند و انتظار داشتند که رئیس جمهوری را در صحبت با مردم عصبانی ببینند؛ اما او با صبوری با مردم صحبت کرد و این صبوری، هتاکان را بیشتر عصبانی کرد».

روزنامه شرق با درج عنوان کسی که شورای نگهبان تأیید کرده انگلیسی نیست، نوشت: حزبی که مدت هاست سهمی از مناصب انتصابی و انتخابی نداشته است، آمار اعضایش محرمانه است، به نفع مصلحت اصولگرایی مدام کوتاه می آید؛ اما معتقد است که وضعیتش در این پنجاه واندی سال رو به صعود بوده، نه نزول. «نبی حبیبی» آن را باثبات ترین و «اسدالله بادامچیان» قدرتمندترین حزب ایران می دانند. دیروز «حمیدرضا ترقی»، «حسن غفوری فرد»، «نبی حبیبی» و «اسدالله بادامچیان» اعضای شورای مرکزی حزب مؤتلفه، در یک نشست خبری به مناسبت روز خبرنگار، میزبان آنها در هتل بزرگ تهران بودند؛ اگرچه مخاطب سؤالات خبرنگاران، دبیرکل حزب بود. سوال خبرنگار اعتماد از حبیبی درباره انگلیسی خطاب کردن فهرست اصلاح طلبان در تهران از سوی برخی اعضای حزب مؤتلفه پیش از انتخابات هفتم اسفند گذشته بود. حبیبی گفت: «ما معتقد نیستیم که آن فهرست ٣٠ نفره تهران انگلیسی بوده و ما هم چنین چیزی نگفته ایم و آن حرف را باطل می دانیم؛ چرا که امکان ندارد شورای نگهبان صلاحیت کسانی را تأیید کرده باشد که وابسته به انگلیس هستند؛ از این رو مواضع رسمی مؤتلفه هر هفته از سوی دبیرکل اعلام می شود». خبرنگار اعتماد گفت من سند این گفته را دارم و حبیبی پاسخ داد هرکسی این حرف را زده، اشتباه کرده است.

این روزنامه همچنین در صفحه نخست به بررسی عنوان های «نایب رئیس کمیسیون شوراها در گفت وگو با «شرق»: نظارت مجلس بر انتخابات شوراها واگذارشدنی نیست»، «باند زمین خواران در شمال تهران»، «محمد کیانوش راد در گفت وگو با «شرق»: منتظر صراحت لهجه روحانی در رقابت های ریاست جمهوری باشید» و «حمله از مترو به دولت» پرداخت و در ستون سرمقاله عنوان «چرا انتخابات الکترونیکی؟» نوشته نعمت احمدی حقوق دان را به چاپ رساند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: