کد خبر: ۷۸۳۱۶
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۹ - ۱۷ مرداد ۱۳۹۵ - 07 August 2016
انعقاد قراردادهای مبهم و محرمانه برخی شرکت های داخلی با شرکای خارجی در بخش های نفت، خرید خواپیما و خودرو موجب انتقاد برخی دستگاه های نظارتی از عدم دسترسی و توجه به دیدگاه های آنها در این قراردادها شده است و با فلسفه ایجاد پایگاه اطلاعات قراردادهای کشور مغایرت دارد.
قراردادهای خرید هواپیما و تولیدخودرو موضوعی است که روزنامه همشهری در شماره یکشنبه 17 مرداد در تیتر یک به آن پرداخت و نوشت: انعقاد قراردادهای مبهم و محرمانه برخی شرکت های داخلی با شرکای خارجی در بخش های نفت، خرید خواپیما و خودرو موجب انتقاد برخی دستگاه های نظارتی از عدم دسترسی و توجه به دیدگاه های آنها در این قراردادها شده است و با فلسفه ایجاد پایگاه اطلاعات قراردادهای کشور مغایرت دارد.

این روزنامه با انتشار عنوان ترمز قیمت وام مسکن کشیده می شود، آورد: قیمت وام مسکن رکورد زد و به مرز 100هزار تومان رسید، قیمت این اوراق دیگر بیشتر از 60 هزار تومان نمی ارزد چون نرخ بازپرداخت سود آن به بیشتر از 35 درصد می رسد اما هنوز خبری از کاهش نرخ سود 17.5 درصدی این اوراق از سوی دولت نیست. نرخ سود اوراق وام مسکن 17.5درصد است اما سود سپرده گذاران بانکی 15درصد و به گفته مقامات بانک مرکزی تورم هم 9درصد است. کارشناسان محاسبه کرده اند نرخ مؤثر سود وام مسکن هم اکنون 24درصد و با درنظر گرفتن بازپرداخت 12ساله این اوراق و با توجه به اینکه متقاضی باید 20میلیون تومان همان اول برای خرید یک وام 100میلیون تومانی پرداخت کند نرخ سود واقعی وام مسکن 35درصد است. این هزینه کمر شکن وام مسکن اعتراض متقاضیان را برانگیخته است اما بانک مسکن که یک بانک دولتی است نه فقط سود این اوراق را کاهش نداده بلکه کاملا سکوت کرده است.

روزنامه همشهری با انتخاب عنوان غول های شنی به جان طبیعت افتاده اند، نوشت: درحالی که معادن شن و ماسه جنوب غرب شهر تهران با پیگیری های مستمر مدیریت شهری تعطیل شدند اما در نزدیکی پایتخت، غول های شنی دیگری همچنان بی مهابا فعالیت می کنند. کافی است در یکی از همین روزهای گرم تابستانی، سری به جنوب بلوار شورا در شهر قدس بزنید. جایی در فاصله کمتر از 20کیلومتری شهر تهران و درست چسبیده به استادیوم فوتبال شهر قدس، 7معدن تولید شن و ماسه ای قرار گرفته که به نظر می رسد طی سال های اخیر در نبود نظارت کافی، حسابی چاق و عمیق شده اند. خشک و عمیق شدن و در یک کلام از بین رفتن بستر رودخانه هایی مثل رودخانه کرج و شادچای برای تولید شن و ماسه، روزبه روز محیط های بیشتری را برای تولید گردوغبار فراهم می کند. در مورد 7معدن مذکور که نزدیک ترین معدن نسبت به شهر تهران به حساب می آیند نیز همین مورد صادق است.

اعتصاب غذای صدها اسیر فلسطینی؛ عنوان دیگر این روزنامه به شمار می رود، در این مطلب می خوانیم: صدها فلسطینی در زندان های رژیم صهیونیستی، به موج جدید اعتراض ها در سرزمین های اشغالی پیوسته و دست به اعتصاب غذا زده اند. بیش از 80 اسیر در اعتراض به شرایط بازداشت و خشونت زندانیان اسرائیلی به 325 زندانی دیگری پیوسته اند که از چهارشنبه هفته گذشته دست به اعتصاب غذا زده بودند. همزمان، 93 فلسطینی دیگر نیز از دیروز به 262 اسیری اضافه شده اند که در همبستگی با «بلال کاید» اعتصاب غذا کرده اند. 

روزنامه همشهری با اشاره به عنوان وعده دوباره آزادسازی سهام عدالت، نوشت: رئیس جدید سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد: به محض آنکه شرایط برای تغییرات قانونی مهیا شود، خرید و فروش سهام عدالت آزاد خواهد شد. شاپور محمدی گفت: دولت برنامه مفصلی برای سهام عدالت دارد. لایحه ای در وزارت امور اقتصادی و دارایی تدوین و تقدیم دولت شد و پیگیری های این کار انجام شده است. به محض آنکه شرایط برای تغییرات قانونی با اذن مقام معظم رهبری مهیا شود، خرید و فروش سهام عدالت آزاد خواهد شد. اطلاعات آماری نشان می دهد سبدسهام عدالت به طور مستقیم مالک 9درصد بازار سهام ایران است و ارزش بازار شرکت های حاضر در سبد سهام عدالت معادل 41درصد از کل ارزش بازارسهام ایران است.هم اکنون60شرکت در سبد سهام عدالت حضور دارند که از این تعداد سهام 31شرکت در بورس و فرابورس دادوستد می شود.

این روزنامه همچنین در صفحه نخست عنوان های «تیر بانوان المپیکی ایران به مدال نرسید»، «روشنی چراغ های شهر با انرژی های نو»، «جهانگیری: دولت از شفافیت اطلاعات حمایت می کند» ، «پرونده ای به مناسبت روز خبرنگار» و «درگذشت بازیگر پیشکسوت» را برجسته کرد و در ستون یادداشت و نگاه به ترتیب عنوان های «خبرنگارها تمام می شوند؟» به قلم علی عمادی معاون سردبیر و «در شرافت قلم» نوشته مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران را به چاپ رساند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: