کد خبر: ۷۸۰۶۴
تاریخ انتشار: ۱۹:۰۷ - ۱۴ مرداد ۱۳۹۵ - 04 August 2016
ستاد حقوق بشر، شورای عالی امنیت ملی و وزارت خارجه، بحث و گفت وگو درباره حقوق بشر را با اروپایی های باز کنند؛ البته با این کیفیت که تمام مسائل دو طرفه مورد بحث قرار گیرد؛ البته حساب امریکایی ها جداست. آنها اهل خدعه هستند و این موضوع را در برجام نشان دادند.
- روزنامه اعتماد در شماره پنجشنبه 14 مرداد درتشریح تیتر نخست به نقل از آیت الله آملی لاریجانی نوشت: ستاد حقوق بشر، شورای عالی امنیت ملی و وزارت خارجه، بحث و گفت وگو درباره حقوق بشر را با اروپایی های باز کنند؛ البته با این کیفیت که تمام مسائل دو طرفه مورد بحث قرار گیرد؛ البته حساب امریکایی ها جداست. آنها اهل خدعه هستند و این موضوع را در برجام نشان دادند.

این روزنامه با درج عنوان ١١٠ سالگی مشروطه، آورد: ١١٠سال از امضای قانون مشروطیت در ١٤ مرداد ١٢٨٥ خورشیدی می گذرد.

با مشروطیت مردم ایران از اعماق تاریک و ساکت شده تاریخ سر بر آوردند و این امکان را یافتند که از زیر چتر سرکوب گر شاهان و امیران و سلاطین بیرون آیند و خواست ها و حقوق خود را در عرصه عمومی، بیان کنند. با این همه در سال های اخیر برخی ساز دیگری را کوک می کنند و از مضمون شکست مشروطه سخن می گویند؛ مفهومی که آن طور که داریوش رحمانیان نشان می دهد، 

سابقه ای طولانی در مطالعات مشروطه دارد. امسال پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی سلسله نشست هایی پیرامون مشروطیت برگزار کرد. در جلسه دوم این سلسله نشست ها، داریوش رحمانیان، استاد تاریخ دانشگاه تهران و علیرضا ملایی توانی، استاد تاریخ پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی به بحث از مفهوم شکست مشروطه و ارزیابی آن پرداختند. در این نشست رحمانیان به طور موردی به بازخوانی اندیشه ها و زندگی محمود محمود پرداخت و ملایی توانی با بررسی دو معنای شکست (قطعی و مقطعی) بر این باور بود که مشروطه با وجود چالش ها، همچنان حال و هوایی است که ایرانیان در آن تنفس می کنند. 

روزنامه اعتماد با بررسی عنوان اوباما: ترامپ شایسته ریاست جمهوری نیست، می نویسد: زمانی که باراک اوباما، رییس جمهور امریکا به همراه لی هسین لونگ، نخست وزیر سنگاپور وارد اتاق شرقی کاخ سفید شد و در جمع خبرنگاران قرار گرفت بسیاری منتظر بودند تا وی در سخنان خود به صحبت های چند روز اخیر دونالد ترامپ، نامزد جمهوریخواهان در انتخابات امریکا در مورد خانواده سرباز کشته شده امریکایی واکنش نشان دهد. در حالی که این توقع وجود داشت که اوباما مانند گذشته با کنایه به ترامپ پاسخ دهد اما به ناگاه زمانی که پشت تریبون قرار گرفت و قصد داشت در این خصوص سخن بگوید ملاحظه گذشته در سخن گفتن در این خصوص را به حاشیه راند. 

او در سخنان خود نه تنها از شخص ترامپ بلکه از شرکای جمهوریخواه او نیز به شدت انتقاد کرد. اوباما در سخنان خود گفت: این تصور که به یک خانواده سرباز کشته شده امریکایی که فداکاری فوق العاده ای برای کشور انجام داده حمله شود بسیار ناراحت کننده است. واقعیت این است که به نظر می رسد ترامپ دانش پایه ای از مسائل مهم در اروپا، خاورمیانه و آسیا ندارد و او قطعا آمادگی برای انجام وظایف ریاست جمهوری را در امریکا نیز ندارد.

این روزنامه با انعکاس عنوان انتشار «یالثارات» 48 ساعت پس از توقیف! نوشت: درست یک روز پس از آنکه سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرد: « چندین بار به نشریه یالثارات به دلیل برخی از تخلفات و عبور از قانون مطبوعات تذکر داده شده و این نشریه به دلیل در نظر نگرفتن اخلاق حرفه ای توقیف شده است.» این نشریه روز گذشته روی دکه های مطبوعات قرار گرفت. حسین نوش آبادی روز سه شنبه گفته بود که نشریه یالثارات به دلیل «توهین به هنرمندان و به کاربردن واژه های مخالف با فرهنگ دینی و همچنین فعالیت مغایر با مواد مندرج در قانون مطبوعات»، متخلف شناخته شده و توقیف می شود. روز گذشته این نشریه با مطالبی در خصوص جشن حافظ و فیلم سینمایی فروشنده و یادداشت هایی از حمایت برخی روحانیون از این نشریه منتشر شد و در مطلب یک صفحه خود هم به انتقاد از رییس جمهور برای برکنار نکردن برادر خود پرداخت. در پی واکنش گسترده ای که کاربران شبکه های اجتماعی به انتشار دوباره این نشریه با وجود موضع هیات نظارت بر مطبوعات نشان دادند، مدیر مسوول یالثارات در گفت وگو با پایگاه خبری جمهوریت اعلام کرد: «برای انتشارات یالثارات مجوز قضایی انتشار موقت داریم و این مجوز از دادگاهی است که مافوق نهادی مثل هیات نظارت بر مطبوعات است.»

روزنامه اعتماد همچنین در صفحه نخست عنوان های «دفاع از دولت با زبان بُراتر»، «تلخ تر از مرگ» و «قصه آدم ها...» را منتشر کرد و در ستون سرمقاله عنوان «حقوق بشر اسلامی یک نمونه نشان بدهید!» نوشته علی شکوهی روزنامه نگار را به چاپ رساند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: