کد خبر: ۷۸۰۰۰
تاریخ انتشار: ۰۱:۲۳ - ۱۴ مرداد ۱۳۹۵ - 04 August 2016
عقربه های ساعت 9 شب را نشانه رفته اند. پشت صف عریض و طویل ارابه های آهنی اسیر مانده ام. می خواند. درلابه لای بوق و هیاهوی ماشین ها کسی با صدای خوش می خواند:«آرامتر ز دریا، مواجتر ز طوفان، شهری به نام ایران، قلبی به اسم تهران» نامش که می آید احساس غرور می کنم. عرق از پیشانیم پاک می کنم
روزنامه ابتکار در صفحه درنگ گزارشی را به مناسبت 230 ساله شدن پایتختی تهران منتشر کرد و در آن با انجام نظرسنجی از مردم و همچنین تماس با چهره های سیاسی، اجتماعی و هنری نظر آنها درباره میزان رضایت از تهران و دلیل دلبستگی آنها به این کلانشهر را جویا شد.

در این گزارش که در شماره چهارشنبه 13 مرداد 1395 هجری خورشیدی به قلم زهرا داستانی منتشر شد، آمده است: عقربه های ساعت 9 شب را نشانه رفته اند. پشت صف عریض و طویل ارابه های آهنی اسیر مانده ام. می خواند. درلابه لای بوق و هیاهوی ماشین ها کسی با صدای خوش می خواند:«آرامتر ز دریا، مواجتر ز طوفان، شهری به نام ایران، قلبی به اسم تهران» نامش که می آید احساس غرور می کنم. عرق از پیشانیم پاک می کنم. 

با خود می گویم شاید این احساس نشات گرفته از این ترانه حماسی باشد. باز می خواند: «ای از تبار البرز، ای زاده دماوند، در کوچه کوچه هایت، مردان همیشه مَردند» مردی شیشه ماشینم را با دستمال چرکش پاک می کند. بوقی حواله اش می کنم و اسکناسی به او می دهم. هنوز می خواند: «شعر و سرودم از تو، بود و نبودم از تو، آری، وجودم از تو، ای شهر خوب تهران». 

اینجا تهران است. شهر پر هیاهو و شلوغ من. شهر هزار توی خاکستری ما. شهری با بیش از 8 میلیون جمعیت که بیست و پنجمین شهر پرجمعیّت جهان خوانده می شود. هشتاد و دومین شهر آلوده جهان و صدرنشین در ایران. شهر گاه غم انگیز و گاه دوست داشتنی. شهری که گاه دوستش دارم و گاهی از آن متنفر می شوم. نمی دانم گاه هایی که آن را دوست دارم بیشتر است یا گاه هایی که از آن بیزارم ولی می دانم که دل کندن از آن سخت است. مثل شما. 

**هنوز هم تهران برای مهاجرت جذاب است
نتایج نظر سنجی ما در روزنامه «ابتکار» می گوید که گرچه نام تهران اغلب افراد را به یاد دود، ترافیک و شلوغی بی حد و حصرش می اندازد اما چه آنهایی که در تهران زندگی می کنند و چه آنهایی که تهران شهر سکونتشان نیست، این شهر شلوغ را دوست دارند. 

آیا ساکن تهران هستید؟ آیا تهران را دوست دارید؟ این دو سوال کوتاه نظر سنجی ما در شبکه اجتماعی توییتر بود که 152 نفر در آن شرکت کرده اند. حاصل این نظرسنجی بسیار جالب است. 43 درصد از شرکت کنندگان در این نظرسنجی تهرانی بوده اند که از میان آنها 30 درصد تهران را دوست داشته اند. اما از میان 57 درصد پاسخ دهندگانی که در شهری غیر از تهران زندگی می کردند نیز 30 درصد تهران را دوست داشته اند. 

برابری تعداد کسانی که در تهران زندگی نمی کنند ولی تهران را دوست دارند با تعداد کسانی که تهران محل زندگی آنهاست، نشان می دهد که تهران همچنان جذابیتی برای مهاجرت دارد. همچنین 13 درصد از ساکنان تهران گفته اند تهران را دوست ندارند و 27 درصد از کاربران غیرتهرانی هم علاقه ای به تهران ندارند. اما دلایل دوست داشتن و دوست نداشتن تهران چیست؟ 

**چرا تهران را دوست داریم؟ چرا دوستش نداریم؟ 
مصطفی که ساکن رشت است، تهران را شلوغ و روی اعصاب می خواند. الهام که در تهران زندگی می کند، تنها دلیل برای زندگی در تهران را وجود آزادی های نسبی و کار می داند. تهران برای حامد خفه کننده است. به طوری که حتی نتوانسته برای چند روز در این شهر بماند. محمد که او نیز ساکن تهران است، آلودگی، ترافیک و مردم بی اعصاب را بزرگترین ایرادهای تهران می داند. او تنها دلیل زندگی در این شهر را وجود امکانات عنوان می کند. حسین نیز می گوید، من عاشق تهرانم، ساکن تهران و زاده این شهر. او به شوخی می گوید، تهران را به خاطر شلوغی، تنوع چهره ها، لهجه ها و ...حتی کثیفی آن دوست دارد. 

ویدا که تهرانی است، امکانات تهران را زیاد می داند و توضیح می دهد: به دلیل امکانات زیاد این شهر، دردسرهای بیشتری هم دارد.

آروین، ساکن تهران معتقد است، کار و زندگی در تهران در جریان است اما هوای آلوده ای دارد. آوا، زندگی در تهران را با سرعت و پرهیاهو می داند و می گوید تهران را خیلی دوست دارم چون ریشه ام این شهر است مانند پدر و مادرم. ملینا هم به حس جریان داشتن زندگی اشاره می کند که گویی در شهرهای دیگر وجود ندارد. محسن اعتقاد دارد، زندگی در شهرستان غیرقابل تحمل است. با این حال سارا که در شهر دیگری زندگی می کند تهران را شلوغ، پرهمهمه، آلوده و نابسامان معرفی می کند. او که تهران را دوست ندارد، می گوید: اگر قرار باشد شهری برای زندگی انتخاب کنم، مطمئنا آن شهر تهران نیست.

**شهری پر از نوستالژی 
برای شنیدن نظرات چهره های هنری، سیاسی و اجتماعی به چندین تن از آنها تماس گرفتیم که متاسفانه موفق به شنیدن نظرات آنها در رابطه با تهران نشدیم. اما در بین آنها رضا یزدانی، خواننده پاپ-راک ایرانی به «ابتکار» می گوید: بسیار این شهر را دوست دارم، چون زادگاه من است. 
تاکنون 12 آهنگ برای تهران خوانده ام؛ کارهایی چون کافه نادری، لاله زار، طهران تهران، جردن، بگو تهران و تهران گردی. او ادامه می دهد: تهران شهری است که در ان زندگی می کنم و تنها کسی هستم که درباره شهرم این قدر ترانه خوانده ام. شهری که پر از نوستالژی است. برای همین هم به من آوازه خوان تهران می گویند. او در پاسخ به این که کدام محل تهران را بیشتر دوست دارد، پاسخ داد: جایی که در آن متولد شده ام یعنی شمیران.

هرمز شجاعی مهر، مجری تلویزیون در گفت و گو با «ابتکار» می گوید: با شنیدن اسم تهران یاد ترافیک و دود و شلوغی و سردرد می افتم. چون به شدت به دود و بوی گازوییل حساسیت دارم. در شهرهای بزرگ کارهای بزرگ می توان کرد. کسانی که اهداف بزرگی دارند، راحت تر و سریع تر به هدفشان می رسند. جاذبه گردشگری در تهران آن قدر زیاد نیست که گردشگری را جذب کند. 
بهاره رهنما، بازیگر زن سینمای ایران به «ابتکار» می گوید: تهران برایم جذابیت ندارد. اسم تهران را که می شنوم یاد شلوغی و خشونت می افتم. تهران را دوست ندارم. 

**آمارهای خوب، بد، زشت 
اینجا تهران است. صدای ما را از پایتخت ایران می شنوید. شاید 230 سال پیش که آغا محمد خان قاجار این شهر را به عنوان پایتخت ایران برگزید باورش نمی شد که این شهر روزی بزرگترین مرکز امکانات رفاهی، فرهنگی، هنری و ... بشود. اتفاقی که سبب شد تا تهران مورد توجه ایرانیان به خصوص مردم دیگر شهرها و روستاهای ایران باشد. اتفاقی که نتیجه اش مهاجرت و هجوم بی رویه ای باشد تا از آن به عنوان یکی از بحران های پایتخت نام برده شود. اتفاقی که هیچ راهکار معقولی در طول این سال ها برای آن اندیشیده نشده است و هر کس دیگری را برای آن سرزنش می کند. در این میان، آمارها روایت کننده این جریان هستند. آمارهای خوب، آمارهای بد و آمارهای زشت!
تهران دارای 22 منطقه، 4 هزار کوچه و 10 جاده و اتوبان و آزادراه
دارای 45 سینما 
321 خانه تاریخی ثبت شده در میراث فرهنگی
2000 مسجد در شهر تهران 
پنج خط اصلی مترویی که طولانی ترین خط مترو خاورمیانه شناخته می شود و روزانه بیش از 8/1 میلیون مسافر را جابجا می کنند
بیش از 17 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی 
50 درصد مالیات کل کشور توسط استان تهران تامین می شود
تهران بیش از 17 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی دارد
211 هزار هکتار زمین زراعی در تهران که امروز بخشی از آن خشک شده اند
17 هزار واحد صنعتی و 300 هزار صنف تولید خدماتی
مردم تهران ماهانه 600 میلیارد تومان یارانه دریافت می کنند
تهران 28 درصد تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص داده است
یک هزار و 821 بوستان در تهران وجود دارد. بیشترین تعداد بوستان در منطقه 4 شهر تهران و کمترین تعداد نیز در منطقه ١١ شهر تهران است. بهترین وضعیت شاخص جمعیت به تعداد بوستان ها مربوط به منطقه ٢٢ می باشد. در این منطقه به ازای هر ١٧٩5 نفر یک بوستان وجود دارد. در منطقه ١4 نیز به ازای هر ٧٩٩٢ نفر جمعیت یک بوستان وجود دارد.
تعدادکل پارک های عمومی احداث شده درمناطق ٢٢گانه شهر تهران درسال ٩٠ :١١٩ پارک میباشد که این تعداد نسبت به سال ٨٩ : ٢ درصد کاهش یافته است.ولی بطور کل مساحت کل پارک های عمومی احداث شده سال ٩٠ نسبت به ٨٩ :١65 درصد افزایش یافته است 
طی سال های ٧٨ تا ٩٠ به ترتیب ٧٨، ١٠6، ١٢١ و ١١٩ پارک به تعداد پارک های شهر تهران اضافه شده است. در طی این 4 سال در مجموع 4٢4 پارک احداث شده است 
15 هزار کارتن خواب در تهران که یک سوم این رقم را زنان تشکیل می دهند

** 58 هزار بیسواد در تهران وجود دارد 
25 هزار کودک کار در سن تحصیل در تهران هستند که تنها هزار و 500 نفر تحت پوشش آموزش و پرورشند
بیش از 3 میلیون خودرو در شهر تهران تردد می کنند که تعداد بیش از 17 هزار خودرو را تاکسی های فرسوده تشکیل می دهند. 
استان تهران با 418 هزار و 257 خارجی، مقصد اول اتباع بیگانه برای سکونت و کار محسوب می شود. تهران بزرگ ترین مبدا و مقصد مهاجران در کل کشور ایران است. در فاصله سال های 1385 تا 1390 درمجموع رقمی معادل 978 هزار و 811 نفر به تهران مهاجرت کرده اند. 
هرسال یک شهر 600هزار نفری به تهران افزوده می شود. جمعیت تهران برابر با 13 استان کشور است

70 درصد جمعیت تهران مازاد است
تهران روزانه 100 تن زباله عفونی تولید می کند
در تهران یک میلیارد و 400 میلیون متر مکعب فاضلاب وجود دارد که 300 میلیون متر مکعب آن تاکنون تصفیه شده است
میزان تولید زباله توسط هر شهروند در تهران بین 750 تا 800 گرم است. سرانه تولید زباله در تهران تقریبا سه برابر اروپا و تقریبا دو برابر میانگین جهانی است. 
درسال ٩٠ کل پسماند خشک 4١٢ هزارتن بوده است که این مقدارنسبت به سال گذشته ٢ درصد کاهش یافته است.
*منبع: روزنامه ابتکار
برچسب ها: پایتخت ، تهران ، مهاجرت ، ، نوستالژی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: