کد خبر: ۷۷۹۹۹
تاریخ انتشار: ۰۱:۲۰ - ۱۴ مرداد ۱۳۹۵ - 04 August 2016
گفت وگوی تلویزیونی دیشب رییس جمهوری با مردم، روزنامه ها را برآن داشت تا محورهای گوناگون این سخنان را برجسته سازند و از دیدگاه های گوناگون مورد ارزیابی و تحلیل قرار دهند. موضوع دیگر مورد توجه روزنامه های امروز احکام تازه برای 2 معاونت تازه تاسیس ریاست جمهوری بود
 ایرنا- گفت وگوی تلویزیونی دیشب رییس جمهوری با مردم، روزنامه ها را برآن داشت تا محورهای گوناگون این سخنان را برجسته سازند و از دیدگاه های گوناگون مورد ارزیابی و تحلیل قرار دهند. موضوع دیگر مورد توجه روزنامه های امروز احکام تازه برای 2 معاونت تازه تاسیس ریاست جمهوری بود

این گزارش به سرخط اصلی خبرها و همچنین نوشته های سرمقاله نویسان و نویسندگان روزنامه های امروز چهارشنبه 13 مرداد 1395 خورشیدی در حوزه های سیاسی و اقتصادی نگاهی انداخته و مهم ترین موضوع های مورد توجه این روزنامه ها را بررسی کرده است.

** ارزیابی های گوناگون از سخنان دیشب رییس جمهوری 
دستاوردهای اقتصادی دولت، مبارزه با قاچاق و فساد در دستگاه اداری، دغدغه های زیست محیطی، انتظارها از برجام و دستاوردهای آن و بهبود روابط خارجی مهمترین محورهای سخنان سه شنبه شب (دوازدهم مرداد) «حسن روحانی» رییس جمهوری در گفت وگوی زنده تلویزیونی با مردم بود. 
در همین پیوند، «نشانه های رونق اقتصادی به روایت روحانی» عنوان نخست روزنامه «خراسان» بود. به نوشته این روزنامه، روحانی در این گفت وگو که به طور زنده از شبکه اول سیما و نیز شبکه خبر و رادیو ایران پخش شد، به تشریح عملکرد های دولت پرداخت و برای اولین بار نمودار هایی نیز درباره حوزه های مختلف دستاورد های دولت ارایه کرد و گفت: علائم اقتصادی نشان دهنده خروج از رکود و وضعیت مناسب تر اقتصادی است.
روزنامه «تعادل» «پایبندی به رشد 5 درصدی در سال 95» را محور قرار داد و با رویکردی مثبت به نقل از روحانی نوشت: از نظر اقتصادی اگرچه هنوز آمار عملکرد 3ماهه اول سال را نداریم اما همه شواهد نشان می دهد که گشایش هایی فراهم شده است. من بسیار امیدوارم که به رشد اقتصادی 5درصدی دست پیدا کنیم و علامت ها نیز همین را به ما می گوید. مصرف برق صنعتی در 4 ماهه اول 95 حدود 4.2درصد نسبت به 4 ماهه سال94 رشد پیدا کرده است که یک علامت از حرکت به سمت جلو است.
روزنامه «جمهوری اسلامی» هم از امیدواری رییس جمهوری به آینده کشور خبر داد. به گزارش این روزنامه، رییس جمهور در این گفت وگو افزود: از عید نوروز امسال که اکنون چهار ماه می گذرد و وارد ماه پنجم شده ایم، وعده من به مردم این بود که امسال سال بهتری خواهد بود و امروز نسبت به روز اول فروردین 95 بسیار امیدوار تر هستم. سال 94، دولت با مشکلات بسیاری مواجه بود، غیر از موضوع مذاکرات که با فراز و نشیب هایی توام بود و اجرای برجام در 26 دی ماه 94 آغاز شد، سالی بود که به خاطر کاهش شدید و بی سابقه قیمت نفت فشارهای اقتصادی به مردم وارد شد. بسیار امیدوار بودم که از آغاز امسال که سال گشایش ها باشد و هر روز که پیش می رویم با همت و کمک مردم و تلاش، کوشش و همدلی دولت و ملت و هماهنگی با سایر قوا قدم های موثری برای سربلندی و رفاه مردم برداریم. 

برخی روزنامه ها اما سخنان رییس جمهوری را شفاف و جامع ندانسته و به انتقاد از آن پرداختند. در گزارش روزنامه «آرمان» زیر عنوان « ناگفته ها ناگفته ماند» می خوانیم: روحانی آن رئیس جمهوری نبود که دیروز حامیان و بیشتر مردم انتظار داشتند. او دیشب برای خود خط قرمزهای زیادی ترسیم کرده بود که با وعده های گذشته او مبنی بر لزوم اطلاع جامعه از تمام اتفاقات همخوانی نداشت. روحانی دیشب آنچه را گفت که برای مردم تازگی نداشت و بارها ازسوی او و وزرایش بیان شده بود که تنها دو جدول را باید موضوع جدید دانست. روحانی دیشب بیش ازهمه از آنچه گفت که همه می دانستند، در حالی که انتظار همگان از او بیان موانعی است که دولت با آن مواجه است و تمایل داشتند روحانی از اتاق فکر علیه دولت برای مردم بگوید تا با توجه به این فعالیت های تخریبی درباره عملکرد دولت قضاوت کنند. 

روزنامه «اعتماد» هم با عنوان نخست قرار دادن «کمی شفاف ترآقای رییس جمهور!» نوشت: روحانی از نبایدِ توهین به مردم گفت، از توهین کنندگان نگفت، از کاهش قاچاق گفت، از مبادی قاچاق نگفت از دستاوردهای مثبت اقتصادی گفت، از موانع و سد راه های آن نگفت. 

در بخشی دیگر از گزارش اعتماد می خوانیم: نمودارهایی که آماری از وضعیت تورم، تولید و صادرات نفت خام و کالاهای غیر نفتی و واردات گمرکی را نشان می دهد، مهم ترین تفاوت حسن روحانی با همه دفعاتی است که میهمان رسانه ملی می شود. رییس جمهور ایران برای بیان واقعیاتی از وضعیت کشور که بارها و بارها نه تنها از زبان خود او بلکه از سوی بسیاری از مردان کابینه و البته چهره های مطرح سیاسی عنوان شد، با نمودارهایی در دست، سندی بر گفته های خود می آورد، تا به خوبی تفهیم کند که فرجام برجام فروش دو و نیم برابری نفت ایران نسبت به گذشته است، تا بگوید آنچه از تورم تک رقمی گفته می شود در بهار امسال حاصل شده است، تا با آمارها نشان دهد که در همین چند ماه گذشته به چه مقدار بر میزان صادرات افزوده شده و از واردات کاسته شده است. اینها همه با همان هدفی انجام می شود که روحانی در ذهن دارد.
در این میان، برخی روزنامه های منتقد دولت از جمله «کیهان» و «سیاست روز» توجه چندانی به بازتاب سخنان رییس جمهوری نداشتند. 

** برجام و آثار آن در سخنان رییس جمهوری
موضوع دستاوردهای برجام و همچنین انتظارهای محقق نشده از آن، بخشی دیگر از سخنان رییس جمهوری بود که مورد توجه برخی روزنامه های امروز قرار گرفت. 
در این باره روزنامه «شرق» نوشت: رئیس جمهوری ایران، شب گذشته در برنامه گفت وگوی زنده تلویزیونی پس از خبر سراسری ٢١ به ارائه آماری از عملکرد دولت پرداخت. روحانی در حالی سخنانش را آغاز کرد که پیش از خبر 21 کلیپی پخش شد که در آن خواننده می گفت: «پاره کن کاغذ برجام که آتش بکشیم.»
شرق در ادامه، با اشاره به تاکید روحانی بر این موضوع که برجام حاصل حمایت ملت و رهنمودهای رهبری بود به نقل از وی آورد: برجام حاصل وحدت و انسجام ملی و همکاری تمام قوا حمایت همه ملت بزرگوار، رهنمودهای رهبری بود؛ زیرا در سایه ایشان بود که ما در برجام پیروز شدیم و امروز هم ادامه راه ما برای این که از فرصت به وجود آمده به خوبی استفاده کنیم باز هم همان وحدت و انسجام و هدایت های رهبری را می خواهیم.

«برجام لطف دیگران نبود حق مان را بازستاندیم» هم عنوان گزارش روزنامه «ایران» از سخنان روحانی بود. به نوشته این روزنامه، روحانی رفع سایه شوم تهدید از بالا سر کشور را یکی از آثار مهم برجام دانست و گفت: دشمنان، ایران را در سازمان ملل و در قطعنامه های شورای حکام به عنوان کشور تهدیدکننده صلح و امنیت جهانی معرفی کرده بودند و امروز شرایط ایران هراسی از بین برده شده است. توفیق ما در برجام لطف 1+5 نبوده نه اینکه آنها چیزی را سخاوتمندانه به کشور ما بخشیدند؛ بلکه مردم بزرگ ایران با ایستادگی ، مقاومت و اتحادشان و با هدایت های رهبری شجاع شان باعث شدند که این توفیق را در برجام پیدا کنیم. ما در واقع حق مان را بازستاندیم و کسی نیامد آن را به ما تقدیم کند و لطف کسی نبود بلکه در سایه مقاومت و ایستادگی ملت بزرگ کشورمان موفق شدیم. 

به گزارش روزنامه «شهروند» روحانی در پاسخ به این پرسش که آیا آن اهتمام ویژه ای که دولت در به سرانجام رساندن برجام داشت در مقوله تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی دارد یا خیر و شما نسبت اقتصاد مقاومتی به برجام را چگونه ارزیابی می کنید اظهار داشت: بنده قبلا هم تاکید کرده ام که اگر ما در برجام به نتیجه برسیم و یا نرسیم راه ما اقتصاد مقاومتی است زیرا اقتصاد ما باید درونزا و برونگرا باشد و شفافیت نیز جزو همین مسئله اقتصاد مقاومتی است. اگر تمامی ابعاد اقتصاد مقاومتی اجرا شود شاهد یک تحول بزرگ خواهیم بود و برجام زمینه بهتری را برای اقتصاد مقاومتی آماده می کند.

در این میان، روزنامه «جام جم»، سخنان روحانی درباره سنگ اندازی آمریکا در اجرای تعهد های بین المللی را عنوان قرار داد. این روزنامه با تمرکز بر هماهنگی مواضع رییس جمهوری با رهبری به نقل از روحانی آورد: همان طور که رهبر معظم انقلاب فرمودند اگر طرف ما به تعهدات خودش عمل می کرد هم به نفع خودش بود و هم به نفع منطقه؛ اگر آمریکایی ها با حسن نیت، تعهداتشان را اجرا می کردند و جلوی سنگ اندازی ها را می گرفتند چه بسا ما در موضوعات دیگری نیز با آنها مذاکره می کردیم که می توانست به نفع منطقه و جهان باشد. اگر طرف مقابل بخواهد نقضی انجام دهد باید با قاطعیت مقابلش ایستاد. 

روزنامه «جوان» زیر عنوان «روحانی: متأسفانه امریکا در آزمایش برجام به تعهدات خود دقیق پایبند نبود» انتقادهای خود را این بار با تندی کمتری متوجه دولت ساخت و نوشت: رئیس جمهور دیشب در گفت وگوی تلویزیونی با مردم که به نظر می رسید باید دست کم در دو موضوع اصلی «نتایج برجام» و «حقوق های نجومی» سخن به میان آورده شود، با احتیاط بیشتری نسبت به گذشته درباره برجام سخن گفت و شاید اظهارات شفاف و صریح همکاران او در دولت و اعضای تیم مذاکره کننده که از نتایج برجام اظهار نارضایتی کرده اند، موجب شد تا رئیس جمهور به بخشی از اهمال کاری امریکا در اجرای برجام اشاره و اعتراف کند «امریکا آزمایش اجرای برجام را به خوبی انجام نداده و به تعهدات خود پایبند نبوده است.»

** احکام تازه روحانی برای ریاست 2 سازمان جدید
دیروز (12 مرداد ماه) رییس جمهوری طی 2 حکم جداگانه «جمشید انصاری» و «محمدباقر نوبخت» را به ریاست 2 سازمان جدید منصوب کرده است. در این پیوند انصاری به سِمَت معاون رییس جمهوری و رییس سازمان اداری و استخدامی کشور و نوبخت به عنوان معاون رییس جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه کشور منصوب شد.
در همین پیوند، روزنامه «فرهیختگان» آورد: ظاهرا عمر سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور دیگر به دنیا نیست و نیامده دوباره منحل شد؛ سازمانی که یک بار محمود احمدی نژاد آن را منحل کرد و این بار و در دوران دولت یازدهم به دو سازمان تجزیه شد. حالا این سازمان برای دومین بار منحل شده و قرار است از این پس دو سازمان برنامه و بودجه و امور اداری استخدامی با ریاست محمد باقر نوبخت و جمشید انصاری بر بخش های برنامه ریزی، بودجه ریزی و نیروی انسانی نظارت کنند. پایان این راه به کجا خواهد رسید، شاید قصه ای ناتمام باشد.

روزنامه «مردم سالاری»، تفکیک سازمان اداری و استخدامی از سازمان برنامه و بودجه را «گامی مهم برای اصلاح نظام مدیریتی و پرداخت ها» عنوان کرد و نوشت: این خبر، یکی از خبرهای مهم در طول یک سال گذشته است. احیای سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشوری، وعده ای است که روحانی از همان ابتدای روی کار آمدنش، داده بود. گرچه این سازمان در دومین سال فعالیت دولت دوباره احیا شد اما عملا فعالیت خاصی نداشت. هفته گذشته در جلسه شورای عالی اداری مصوب شد که سازمان «امور اداری و استخدامی» و «برنامه و بودجه» ایجاد خواهد شد. به نظر می رسد یکی از دلایل این کار، ماجرای فیش های حقوقی است که به مسئله ای بغرنج برای دولت تبدیل شده است.

روزنامه «همدلی» هم در تحلیل این خبر آورد: سال 84 فردی که عالی ترین سمت مدیریتی اش دو سال شهرداری تهران بود علیه رقیب دست به نقد شد. پس از آن که احمدی نژاد پیروز شد مردی که طرفدارانش او را «مردی از جنس مردم» و «رجایی دوم» می دانستند دقیقا مشخص نبود که 4 سال یا 8 سال آینده چه تصویری دارد. سوالی که مطرح می شد به وجه شباهت دولت سال های آینده یا دولت های محمدعلی رجایی و میرحسین موسوی برمی گشت.که آنها هم دولت حمایت از مستضعفان بودند. اما همه با گذششت اندک زمانی ابهامات برطرف شد. یکی از اقدامات وی انحلال سازمان برنامه و بودجه کشور بود. این اقدام باعث انتقادهای بسیاری شد. اما سرانجام با حکم حسن روحانی این سازمان 57 ساله، بعد از 11 سال احیا شد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: