کد خبر: ۷۷۸۶۵
تاریخ انتشار: ۰۷:۴۸ - ۱۲ مرداد ۱۳۹۵ - 02 August 2016
عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی گفت: دلیل نبود فرهنگ فراخوان خودروهای معیوب در ایران آن است که بیشتر خودروسازان و شرکت‌های واردکننده خودرو تعهد لازم را نسبت به مشتریان خود ندارند.

عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی گفت: دلیل نبود فرهنگ فراخوان خودروهای معیوب در ایران آن است که بیشتر خودروسازان و شرکت‌های واردکننده خودرو تعهد لازم را نسبت به مشتریان خود ندارند.

شهرام آزادی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در خودروهای داخلی مشکلات کیفی خودروها آن قدر بارز است که جز در مواردی که خودروها دارای نقص ایمنی هستند، سایر موضوع ها مانند فراخوان مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

وی با بیان اینکه در گذشته برخی خودروهای داخلی به دلیل نقص در سیستم سوخت‌رسانی آتش می‌گرفتند، خاطرنشان کرد: البته در آن مورد به دلیل رسانه‌ای شدن موضوع، فراخوان صورت گرفت.

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: قدیمی بودن تکنولوژی تولید خودروسازان و قطعه‌سازان موجب شده که خودروسازان نتوانند کیفیت لازم را در تولید و خدمات پس از فروش تامین کنند.

وی افزود: البته بخشی از این مشکلات نیز ناشی از شرایط اقتصادی کشور است. هزینه‌های سربار خودروسازان در ایران چندین برابر خودروسازان بین‌المللی است و به همین دلیل خودروسازان نتوانسته‌اند سرمایه‌گذاری لازم را در حوزه ارتقای کیفیت محصولات تولیدی و خدمات پس از فروش انجام دهند.

آزادی با بیان اینکه در این زمینه برای رسیدن به استانداردهای بین‌المللی باید شرایط اقتصادی و قوانین و مقررات در ایران را با خارج از کشور مقایسه کنیم، تصریح کرد: در شرایط نابرابر با خودروسازان بین‌المللی نمی‌توانیم انتظارات یکسانی از خودروسازان داخلی داشته باشیم.

وی ادامه داد: در حوزه خودروهای وارداتی نیز خودروسازان خارجی چندان تعهدی نسبت به خودروهای وارداتی به ایران نداشته و تنها به دنبال فروش محصولات خود هستند. علاوه بر آن قراردادهایی که واردکنندگان خودرو با مشتریان منعقد می‌کنند، یک طرفه بوده و دیده می‌شود که شرکتهای واردکننده خودرو تعهدی نسبت به یکسان بودن‌ آپشن‌ها و مشخصات خودروی قید شده در قرارداد با خودروی تحویلی به مشتری ندارند.

این کارشناس صنعت خودرو افزود: شرکت‌های واردکننده خودرو نیز تعهدی نسبت به خدمات پس از فروش خودروهای عرضه شده از سوی خود ندارند، به‌گونه‌ای که در مواردی مشتریان برای تعمیر یا تعویض قطعات خودروی خود روزهای مدیدی در تعمیرگاه‌های شرکتهای واردکننده خودرو معطل می‌شوند.

وی با بیان اینکه استانداردهای فعالیت خودروسازان بین‌المللی از سوی نمایندگی‌های آنها در ایران رعایت نمی‌شود، خاطرنشان کرد: فراخوان خودروهای معیوب نیز از جمله اقدامات معمول خودروسازان خارجی است که البته از سوی نمایندگی‌های آنها در ایران اجرا نمی‌شود که دلیل آن نیز عدم تعهد نسبت به مشتریان است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: