کد خبر: ۷۷۸۰۸
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۸ - ۱۱ مرداد ۱۳۹۵ - 01 August 2016
شرکت سعودی آرامکو در ادامه رقابت با ایران در بازار آسیا، قیمت نفت خود را برای عرضه در ماه سپتامبر بیش از انتظار تحلیلگران کاهش داد.
شرکت سعودی آرامکو، بزرگترین صادر کننده نفت جهان قیمت نفت سبک خود برای عرضه در بازار آسیا را به بیشترین میزان در 10 ماه گذشته کاهش داد و نشان داد که ریاض برنامه ای برای عقب نشینی در برابر تلاش های ایران به منظور گرفتن سهم بیشتر از بازار ندارد. 

بر اساس این گزارش، شرکت نفت دولتی عربستان روز یکشنبه اعلام کرد، محموله های نفت سبک خود در بازار آسیا را در ماه سپتامبر یک دلار و 10 سنت ارزان تر از شاخص منطقه ای آسیا به فروش خواهد رساند. این رقم یک دلار و 30 سنت پایین تر از قیمت ماه اوت است و بیشترین کاهش از ماه نوامبر تاکنون به شمار می رود. پیش از این انتظار می رفت آرامکو تنها یک دلار قیمت نفت خود را پایین بیاورد. 

ایران از ابتدای امسال تولید خود را به میزان 25 درصد افزایش داده و قصد دارد تولید روزانه خود را تا پایان سال به 4 میلیون بشکه در روز برساند. بر اساس آمارهای کشتیرانی، مشتریان آسیایی بیشترین سهم از فروش نفت ایران را به خود اختصاص داده اند. ایران پس از تحریم های غرب از رتبه دوم به رتبه چهارم بزرگترین تولید کنندگان نفت اوپک تنزل یافته بود. اما از زمان لغو تحریم ها در ماه ژانویه تهران توانسته مجددا به رتبه سوم ارتقا یابد. عربستان با افزایش صادرات نفت خام و فرآورده های نفتی به تلاش های ایران برای بازگشت به بازار پاسخ داده است. 

با توجه به کاهش فعالیت پالایشگاه های کشورهای مختلف از جمله سنگاپور، چین و کره جنوبی به دلیل کاهش حاشیه سود و افزایش عرضه از جانب پالایشگاه های بزرگ دولتی، تقاضای آسیا برای نفت خام در حال کاهش است و احتمالا موجب افزایش ذخیره نفت خام خواهد شد. 

قیمت نفت برنت از ابتدای سال به دلیل اختلال در عرضه نفت نیجریه، کانادا  چند کشور دیگر 17 درصد افزایش یافته است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: