کد خبر: ۷۶۲۸۷
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۶ - ۲۴ تير ۱۳۹۵ - 14 July 2016
رئیس کل بانک مرکزی دیروز عازم آلمان شد تا در حوزه عملیات پولی با مدیران ارشد و سیاست‌گذاران پولی آلمان دیدار‌کند.این سفر که در آستانه یک‌سالگی برجام انجام شده از این جهت حائز اهمیت است که هنوز بانک‌های معتبر اروپایی مراودات پولی خود را با ایران سرعت نبخشیده‌اند.
رئیس کل بانک مرکزی دیروز عازم آلمان شد تا در حوزه عملیات پولی با مدیران ارشد و سیاست‌گذاران پولی آلمان دیدار‌کند.این سفر که در آستانه یک‌سالگی برجام انجام شده از این جهت حائز اهمیت است که هنوز بانک‌های معتبر اروپایی مراودات پولی خود را با ایران سرعت نبخشیده‌اند.

 اگرچه ولی‌الله سیف در چند سفری که به اروپا و آمریکا پس از توافق برجام داشت، بارها مراتب اعتراض خود را نسبت به سخت‌گیری بانک‌های اروپایی در مراودات پولی‌کلان با ایران اعلام کرده بود، اما هنوز حرکت مثبتی در راستای رفع تحریم‌های پولی ایران از سوی طرف‌های مذاکره توافق برجام صورت نگرفته است. حالا رئیس کل بانک مرکزی دوباره راهی آلمان شده است تا با مدیران ارشد بیمه هرمس، رئیس بانک مرکزی اروپا و مدیرعامل دویچه بانک گفت‌وگو کند. 

درباره جزئیات این سفرخبر بیشتری منتشر نشده، اما ظاهرا این سفر پیش از نشست مشترک با رئیس خزانه‌داری آمریکا بوده است. چه آنکه روز گذشته فیلیپ هاموند وزیر امور خارجه انگلیس اعلام کرد که جلسه بین بانک مرکزی ایران، خزانه‌داری آمریکا و مقامات بانک‌های بین‌المللی که قرار بود روز سه‌شنبه برگزار شود به تعویق افتاده است.

به گفته هاموند قرار بود مقامات بانک مرکزی ایران، خزانه‌داری آمریکا و بانک‌های بین‌المللی روز سه‌شنبه در لندن با هم دیدار می‌کنند تا درباره عدم پیشرفت از سرگیری روابط بانک‌ها با ایران پس از لغو تحریم‌ها در ماه ژانویه رایزنی‌کنند. این نشست پس از آن برگزار می‌شود که جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در ماه می ‌به بانک‌های بزرگ اروپایی گفت که دلیلی برای نگرانی جهت از سرگیری روابط با ایران تا زمانی که آنها کنترل‌های لازم درباره شرکای تجاری‌شان را انجام دهند وجود ندارد.

در همین حال یک سخنگوی وزارت امور خارجه انگلیس خبرداده است‌که این نشست به تعویق افتاد و مجددا درباره آن برنامه‌ریزی خواهد شد. وی اشاره‌ای به دلیل تعویق این جلسه نکرد یا نگفت که جلسه چه‌زمانی برگزار خواهد شد. ولی الله سیف که پیش از این برای شرکت در اجلاس بهاره بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول به‌آمریکا سفر کرده بود، درباره تاثیر برجام بربهبود روابط اقتصادی و بانکی ایران گفته بود که تفاهم برجام در دوره اخیر اقدامی بسیار بزرگ و تاریخی است که براساس مذاکره و تفاهم، ایران توانست حقوق هسته‌ای خود را تثبیت و ثابت کند اتهاماتی را که دشمنان در مورد انحراف این فعالیت‌ها مطرح کرده‌اند بی‌اساس و غلط است.

به نوشته فرهیختگان، آنطور که سیف گفته بود اتصال به شبکه سوییفت از دیگر دستاوردهای برجام بوده و قابلیت برقراری ارتباط و مخابره پیام در سطح بین‌المللی فراهم شده است ضمن‌اینکه با ایجاد و گسترش روابط کارگزاری که هر روز بر تعداد آنها افزوده می‌شود کارایی و استفاده از سوییفت نیز گسترش بیشتری پیدا خواهد کرد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: