کد خبر: ۷۴۶۰۰
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۲ - ۰۵ تير ۱۳۹۵ - 25 June 2016
انگلستان یکی ازکشورهایی است که سوابق طولانی دردموکراسی و رشد این اندیشه درجهان دارد. البته از قبل مشخص بود که موافقان و مخالفان خروج انگلستان از اتحادیه اروپا برابر باشند، اما این امید وجود داشت که مخالفان خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا پیروزشده وانگلستان همچنان دراتحادیه اروپا باقی بماند.
 روزنامه آرمان - قبل از اعلام نتیجه همه‌پرسی خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا تصور می شد که مردم این کشور به این همه پرسی رای منفی دهند.

انگلستان یکی ازکشورهایی است که سوابق طولانی دردموکراسی و رشد این اندیشه درجهان دارد. البته از قبل مشخص بود که موافقان و مخالفان خروج انگلستان از اتحادیه اروپا برابر باشند، اما این امید وجود داشت که مخالفان خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا پیروزشده وانگلستان همچنان دراتحادیه اروپا باقی بماند.

حوادث جهانی و نگرانی بومیان انگلستان از ورود آوارگان سوریه وعراق موجب شده است که آنها سیاست تدافعی در پیش بگیرند. البته تنها آوارگان این دو کشور عامل این موضوع نبودند، بلکه مهاجران اروپایی که با برداشته شدن مرزها تمایل به زندگی دربریتانیا پیدا می‌کردند نیز از عوامل نگرانی بومیان بریتانیا بوده است.

درنتیجه نتایج این همه پرسی این سوال به وجود می آید که بریتانیا خارج شده از اتحادیه اروپا در جهان چند قطبی شده فعلی به چه سمتی تمایل پیدا خواهد کرد؟ زیرا روابط بریتانیا با کشورهای حوزه نفوذ ملکه کافی نیست تا انگلستان اقتدار خود را در عرصه بین المللی به نمایش بگذارد. این کشورها دیگر حاضر نیستند استقلال خود را از دست دهند. بنابراین به نظر می رسد انگلستان به عمو زاده آنگلاساکسونی خود نزدیک شود؛ آن هم در شرایطی که آمریکا نیز دیگر آمریکای آنگلاساکسونی قبلی نیست و بین المللی شده است. احتمالا تحت اجرایی شدن این همه پرسی اروپا نسبت به انگلستان دلسرد خواهد شد و روابط خود را با بریتانیا کاهش خواهد داد. در نتیجه انگلستان چاره ای جز نزدیکی به‌ آمریکا ندارد. همچنین به همان دلایلی که بریتانیایی ها به جدایی از اتحادیه اروپا رای دادند، ممکن است اسکاتلندی ها نیز درنظر بعدی خود علاقه مند به جدایی از بریتانیا باشند وتوسعه خود را در پیوستن به اتحادیه اروپا ببینند. 

ازعوامل دیگر رای مثبت مردم بریتانیا به خروج از اتحادیه اروپا تمایل مردم این کشور به بازگشت به دوران امپراتوری بریتانیاست. البته شرایط جهانی امروز تغییرکرده و رقبای اقتصادی این کشور درآسیا وآمریکای جنوبی اجازه بازگشت انگلستان به آن دوران را نمی دهند. البته درابتدای تشکیل اتحادیه اروپا فرانسه تمایل چندانی به عضویت انگلستان در این اتحادیه نداشت و تحت نگرش منفی ژنرال دوگل عضویت انگلستان در اتحادیه اروپا با فشار و اصرار صورت گرفت و این کشور از ابتدا هم با قدرت به این اتحادیه ملحق نشد. انگلیسی ها از ابتدا ویزای شنگن و پول اروپایی را به عنوان پول سراسری اتحادیه اروپایی نپذیرفت و از همان زمان به نوعی عضو درجه دو اروپایی محسوب می شد. نپذیرفتن یورو به نفع انگلستان بود و امروز با سرعت بیشتری می تواند از اتحادیه اروپا جدا شود. عدم پذیرش این مورد نوعی احساس تردید بریتانیایی ها در تمایل به عضویت دراتحادیه اروپا را از همان ابتدا نشان می داد.

حال باید به انتظار نشست که نتیجه این تصمیم چه ابعادی پیدا خواهد کرد. نویسنده این قلم که حدود40 سال پیش نمایندگی ایران دراتحادیه اروپا در بروکسل را برعهده داشته است و آشنایی جزئی با عملکرد این سازمان دارد، بر این عقیده است که بریتانیا از عدم عضویت دراتحادیه اروپا ضرر خواهد کرد، زیرا از مزیت برداشته شدن گمرک بین کشورهای این اتحادیه بی بهره خواهد شد. بریتانیا سالانه هزینه‌هایی را به اتحادیه اروپایی می پرداخت، اما اتحادیه اروپا نیز هزینه‌هایی به انگلستان بر می‌گرداند. انگلستان بعد از خروج از اتحادیه اروپا یک کشور کوچک در منطقه دور افتاده ای در جهان است که باید با رقبای بزرگ صنعتی در دنیا به‌رقابت بپردازد.


 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: