کد خبر: ۷۴۵۴۷
تاریخ انتشار: ۱۹:۰۳ - ۰۴ تير ۱۳۹۵ - 24 June 2016
یک کارشناس اقتصادی با اشاره به تشتت دیدگاه‌‌ها در تیم اقتصادی دولت گفت: وعده‌های ارائه بسته‌های سیاستی دولت برای خروج از رکود محقق نشد و دولتی‌ها در جذب منابع ضعیف عمل می‌کنند.
یک کارشناس اقتصادی با اشاره به تشتت دیدگاه‌‌ها در تیم اقتصادی دولت گفت: وعده‌های ارائه بسته‌های سیاستی دولت برای خروج از رکود محقق نشد و دولتی‌ها در جذب منابع ضعیف عمل می‌کنند.

غلامحسین طاهری در گفت‌ و گو با  فارس در پاسخ به پرسشی درباره هماهنگی بین تیم اقتصادی دولت برای مواجه با چالش‌های اقتصادی، گفت: در تیم اقتصادی دولت اختلاف نظرهایی در دیدگاه وجود دارد و یک جناح به دیدگاه‌های شرقی، جناح دیگر به دیدگاه‌های غربی و افرادی نیز به دیدگاه‌های مطلقا لیبرال اعتقاد دارند که این امر موجب عدم همگرایی، هم فکری و دقت در بین صاحب نظران دولت شده و مشکلات ما را دو چندان کرده است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر برای رفع رکود حاکم بر کشور تنها از روش های آنی و لحظه‌ای استفاده می‌شود، حتی قرار بود دولت بسته‌های سیاسی اقتصادی را عملیاتی کند که بیش از صدها روز از عمر دولت یازدهم می‌گذرد اما انجام نشده که این موارد نشان از عدم وجود همگرایی است.

این کارشناس اقتصادی اظهار داشت: در حال حاضر همه دستگاه‌های اقتصادی از نبود اعتبار می‌نالند، از سوی دیگر نیز در جذب منابع خارجی بسیار ناتوان عمل کرده‌ایم که خود نشان می‌دهد بین تیم دولت همگرایی وجود ندارد، اختلاف سلیقه زیاد است و این امر به ضرر اقتصاد ایران خواهد بود.

طاهری افزود: دولت باید با استفاده از مشاورین و اقتصاد‌‌‌دان‌های آگاه بتواند این معضل را حل کرده و نسخه‌های بهتری را برای اقتصاد کشور تجویز کند.

* وضعیت اشتغال جوانان نشان می دهد که تنها شعار می دهیم

وی به شعار امسال مبنی بر اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل اشاره کرد و گفت: مسئولان ما باید طبق این شعار گام برداشته و اقدامات خود را انجام دهند اما متاسفانه ما تنها شاهد شعار دادن هستیم و از عمل خبری نیست؛ چراکه وضعیت اشتغال جوانان این امر را نشان می‌دهد و در حال حاضر پنج میلیون فارغ التحصیل در کشور وجود دارد که فاقد شغل مناسب هستند.

* بانک ها ماموریت خود را به خوبی اجرا نکرده‌اند

این کارشناس اقتصادی در پاسخ به این پرسش که نقش بانک‌ها در تعمیق رکود چیست، گفت: یکی از مشکلات اقتصاد کشور بانک محور بودن است و از 25 سال گذشته تا کنون اقدام جدی در مورد سیاست های پولی، مالی و بانکی که مطابق با موازین بانکداری نوین باشد، صورت نگرفته است.

طاهری علت این امر را عدم اجرای صحیح ماموریت بانک‌ها عنوان کرد و افزود: بانک‌های کشور ماموریت تعیین شده خود را به خوبی اجرا نکرده‌اند و اگر چنانچه اساسنامه‌ای هم وجود داشته، منطبق با آن نبوده است بلکه طبق رای افراد یا هیئت مدیره های واقعی و تحمیلی است.

وی اعتبار سنجی را یکی از مشکلات بانک‌ها عنوان کرد و گفت: حرکت بانک ها طبق نیاز مشتریان و کاربران نبوده است و همین مساله موجب شد که به جز در مواردی استثنایی، مفقیت آنچنانی در اقتصاد کشور نداشته باشند.

*در بانکداری بیشتر به منافع جناحی افرادی خاص توجه می‌شود

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه بانک‌ها بیشتر به دنبال بنگاه‌داری هستند، گفت: در بانکداری بیشتر از آن چیزی که به فکر اقتصاد کشور باشند به منافع جناحی و گروهی و افرادی خاص توجه می‌شود که همین مساله موجب شده است تا اعتبارات غیرضروری در اختیار افراد غیرفعال اقتصادی به معنای واقعی قرار گیرد.

طاهری افزود: آنچه که ما شاهد هستیم این است که در حال حاضر بانک‌ها حتی به جنگ یکدیگر می روند یعنی در اقتصاد ایران خودزنی می کنند و این امر به دلیل نبود سیاست‌های مدون است.

وی در پایان با بیان اینکه اعمال بانک‌ها در حال حاضر مطابق قوانین بانکداری نوین و مدون نیست،گفت: در این زمینه باید اقدامات جدی صورت گیرد که تشدید نظارت از سوی بانک مرکزی، اجرای قوانین وحتی  تغییر قوانین بانکداری از جمله آنها به شمار می آیند چراکه برخی قوانین مزاحم در بانکداری وجود دارد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: