کد خبر: ۷۱۳۹۷
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۶ - ۰۲ خرداد ۱۳۹۵ - 22 May 2016
بانكداري ايراني - وزارت امور اقتصادی و دارایی برای تسویه بدهی مسجل دولت (دستگاه‌های اجرایی) به طلبکاران غیر دولتی (پیمانکاران) وزارتخانه‌های نیرو و راه و شهرسازی، 10 هزار میلیارد ریال اسناد خزانه اسلامی واگذار می کند.
 بانكداري ايراني  - وزارت امور اقتصادی و دارایی برای تسویه بدهی مسجل دولت (دستگاه‌های اجرایی) به طلبکاران غیر دولتی (پیمانکاران) وزارتخانه‌های نیرو و راه و شهرسازی، 10 هزار میلیارد ریال اسناد خزانه اسلامی واگذار می کند.

انتشاراوراق خزانه یکی از راهکار های دولت برای کاهش بدهی های خود است؛ این اسناد ابزاری مالی است که مبتنی بر بدهی دولت به ‌نظام بانکی، ذی‌نفعان و تامین‌کنندگان منابع بوده و به‌وسیله خزانه‌داری کل وزارت امور اقتصادی و دارایی منتشر می‌شود.

به گزارش  بازار سرمایه (سنا)، این میزان اسناد خزانه اسلامی به طور الکترونیکی از طریق شعب مرکزی و میرداماد بانک ملی ایران واگذار می‌شود. قیمت اسمی هر یک از این اسناد یک میلیون ریال بوده و مهلت واگذاری آنها تا پایان تیرماه و 25 اسفندماه امسال نیز زمان سررسید این اسناد در شعب یادشده است.

این اسناد فاقد کوپن سود علی‌الحساب بوده و در سررسید، مبلغ اسمی اسناد به دارندگان آنها قابل پرداخت است.

اسناد یادشده با نام بوده و معامله ثانویه آنها پیش از سررسید از طریق شرکت فرابورس ایران امکان‌پذیر است. همچنین قابلیت واگذاری به عموم را نداشته و فقطً قابل واگذاری به پیمانکاران تعیین شده از سوی دولت بوده و پیش از سررسید، قابل بازخرید در بانک نخواهند بود.

واگذاری این اسناد به صورت الکترونیکی و از طریق نرم‌افزار موجود در تارنمای بانک ملی ایران به آدرس اینترنتیhttps://ap.bmi.ir/Treasury صورت می‌پذیرد.

به گزارش ایرنا، اسناد خزانه، اوراق بهادار بانام یا بی‌نامی است که خزانه‌داری کل با بهای اسمی معین و بدون کوپن سود با سررسیدهای حداکثر تا سه سال منتشر کرده و در قبال بدهی‌های مسجل بخش دولتی و با توافق بستانکاران به‌صورت تنزیلی (با کسر از بهای اسمی) در اختیار آنها قرار می‌دهد.

در واقع دولت می‌تواند با انعقاد قراردادهای مربوط به مبادله‌های واقعی، اوراق بهادار خزانه را برای سررسید معین در اختیار بانک‌ها، پیمانکاران پروژه‌های کوتاه‌مدت یا تامین‌کنندگان نیازهای جاری و به‌طورکلی طلبکاران دولت قرار دهد و از این راه نیازها و هزینه‌های جاری و کوتاه‌مدت خود را تامین مالی کند.

تسویه بدهی دولت با پیش بینی خزانه اسلامی در سال 1393 آغاز شد و در بودجه این سال نیز دیده شد اما فرصت عملیاتی شدن نداشت تا اینکه در نهایت 10 هزار میلیارد ریال در 23 اسفندماه 1393 با سررسید یک ساله برای پرداخت بدهی های دولت و طرح های تملک عمرانی منتشر و در 23 اسفندماه گذشته سررسید شد.

به گفته مدیرکل مدیریت بدهی‌های وزارت اقتصاد، در سال گذشته نزدیک به 50 هزار میلیارد ریال اسناد خزانه اسلامی برای پرداخت بدهی دولت به پیمانکاران وزارتخانه های نیرو و راه و شهرسازی منتشر شد.

مهدی بنانی گفت: در لایحه بودجه امسال 75 هزار میلیارد ریال اسناد خزانه اسلامی با سررسید یک تا سه سال برای پرداخت مابه‌التفاوت قیمت واقعی با فروش (یارانه) پیش‌بینی شده است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: