کد خبر: ۶۸۹۴۰
تاریخ انتشار: ۱۹:۲۱ - ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 24 April 2016
در راستای سومین کمیته مشترک همکاری های بندری و دریایی جمهوری اسلامی ایران و پاکستان که از 29 فروردین لغایت 2 اردیبهشت در تهران برگزار می گردد، هیاتی متشکل از مدیر عامل شرکت ملی کشتیرانی پاکستان ، معاون ترافیک بندر کراچی ، مدیرکل بندر گوادر و معاون برنامه ریزی و توسعه بندر گوادر از طرح توسعه ای و زیرساخت های بندری چابهار بازدید کردند.
بانکداری ایرانی ـ سرویس گردشگری و مناطق آزاد: دوستین خان جمالدینی مدیرکل بندر گوادر پس از بازدید از طرح توسعه بنادر چابهار در نشستی با مدیران اداره كل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان و منطقه آزاد این شهرستان اظهارداشت: چابهار و گوادر موقعیت راهبردی در دنیا دارند و می توانند مكمل همدیگر باشند.

دوستین خان تصریح کرد: بنادر گوادر و پاکستان احیاگر راه ابریشم است . و ما در توسعه بندر گوادر موضوع بندر به بندر و کشور به کشور که باعث انسجام و ارتباط کشورها می شود را دنبال می کنیم .

مدیربندر گوادر تاکید کرد: برای انسجام روابط دو کشور  باید رویکرد مسولین و متخصصین بنادر و مناطق آزاد بیش از بیش تقویت پیدا کند و  از حالا به همدیگر نگاه جدید داشته باشیم و امیدواریم این نقطه آغاز انسجام روابط دو کشور باشد.

وی گفت: كشور ایران و پاكستان دوست و همسایه و دارای اشتراكات فراوانی هستند و باید از ظرفیت های یكدیگر نهایت استفاده را ببرند.
وی ادامه داد: بندر گوادر برای توسعه زیرساختها هشت سال منتظر سرمایه گذاری سنگاپور بود كه محقق نشد و هم اینك از سایر بنادر همجوار عقب افتاده است.
مدیركل بندر گوادر كراچی پاكستان افزود: بندر چابهار نیز برای توسعه عقب است و نباید بیشتر از این فرصت سوزی شود.

در ادامه عارف الهی مدیر عامل شرکت ملی کشتیرانی پاکستان گفت: امروز به همراه هیات بلند پایه كشور پاكستان از زیرساختهای بنادر شهید بهشتی و شهید كلانتری دیدن كردیم و خیلی خوشحال هستیم كه دولت ایران توجه ویژه ای برای توسعه چابهار دارد.
عارف الهی اظهار داشت: تمایل زیادی برای سرمایه گذاری در زمینه بانكرینگ(سوخت رسانی به كشتی ها)، خطوط كشتیرانی(ترانزیت كالا و جابجایی مسافر) داریم و پس از توافق و امضای تفاهم نامه اقدامات لازم صورت خواهد گرفت.

وی تصریح كرد: سفر استاندار سیستان و بلوچستان و مقامات بلندپایه ایران اسفند سال گذشته به بندر گوادر پاكستان سبب توسعه روابط شده است و امیدواریم سفرها ادامه داشته باشد.
وی بیان كرد: آماده سازی زیرساخت های بندر گوادر به سرعت در حال آماده شدن است و در آینده ای نزدیك نقش مهمی در توسعه و آبادانی كشور پاكستان خواهد داشت.

این مسئول تأکید کرد: امیدواریم همانطور که بندر جبل‌العلی امارات به عنوان بندر مادر نقش ایفا می‌کند، روزی بنادر چابهار و گوادر نیز نقش بندر مادر را در دنیا ایفا کنند.
معاون دریایی و بندری اداره كل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان نیز با تشریح ظرفیت ها و پتانسیل های بندر چابهار گفت: این شهرستان موقعیت مناسبی برای ترانزیت و انجام فعالیت های تجاری و اقتصادی در جهان دارد.

سیدحسن ابراهیمی اظهار داشت: طرح توسعه بندر در فاز نخست در حال تكمیل است و برای فازهای بعدی نیاز به حضور سرمایه گذاران است.
وی بیان كرد: موقعیت استراتژیك چابهار آماده هر گونه سرمایه گذاری است و در صورت اعلام آمادگی سرمایه گذاران تمامی اقدامات در اسرع وقت انجام می شود.
 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: