کد خبر: ۶۷۸۴۵
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۳ - ۲۳ فروردين ۱۳۹۵ - 11 April 2016
دیگر نیاز به توضیح و اثبات ندارد. حتی مقامات دولتی نیز پذیرفته اند که باید با کاهش قیمت نفت کنار بیایند و این واقعیت را بپذیرند که موقعیت بازار نفت امسال پیچیده تر از سال گذشته است.
دیگر نیاز به توضیح و اثبات ندارد. حتی مقامات دولتی نیز پذیرفته اند که باید با کاهش قیمت نفت کنار بیایند و این واقعیت را بپذیرند که موقعیت بازار نفت امسال پیچیده تر از سال گذشته است.

 ایران سال هاست برنامه کاهش وابستگی به نفت را در دستور کار دارد اما همواره مقهور شرایط، از تغییرات جدی و تاثیرگذار در روند حرکت اقتصاد خود جلوگیری کرده است. کاهش قیمت نفت گریزناپذیر است و این وضعیت سبب می شود در سال جاری کشور از منظر درآمدهای نفتی دستخوش تغییراتی جدی شود. شاید بتوان فرصت پیش آمده را از یک منظر فرصتی طلایی دانست. 

هر چند برخی درصدد بودند با کاهش درآمدهای نفتی ایران فشار را بر ارکان اقتصادی کشور جدی کنند و مانع از تاثیرگذاری کاهش تحریم ها شوند اما فرصت رخ داده می تواند تمام معادلات موجود در این حوزه را دستخوش تغییر کند. 

در حقیقت ایران می تواند با استفاده از فرصت ایجاد شده توفیقی اجباری را پذیرا باشد. مجبور است که وابستگی اش به نفت را کاهش دهد و از سوی دیگر با پیگیری شرایط اقتصاد مقاومتی ناگزیر است که نسبت به افزایش قدرت اقتصادی اش بر پایه امکانات درونی اقدام کند. حالا در شرایطی که مجلس بررسی لایحه بودجه را در دستور کار قرار داده است، دولت باید توجه داشته باشد از زیر بار افزایش هزینه هایی که می تواند روند کاهش وابستگی به نفت را تحت تاثیر قرار دهد بگریزد و اجازه ندهد تغییراتی که در بودجه صورت می گیرد مانع از دستیابی ایران به اهداف مذکور باشد. 

آنچه مسلم است اینکه بزنگاه هایی از این دست کمتر در تاریخ اقتصادی کشورها خودنمایی می کند. ایران در حال حاضر با تعیین تکلیف پرونده هسته ای باید مساله اقتصاد را مد نظر قرار دهد. اقتصاد ایران نیز بدون تردید به دلیل وابستگی به نفت است که آسیب پذیر است و باید راهکاری برای جلوگیری از خطر دوباره اندیشید. 

در واقع اگر ایران بتواند از دام نفت رهایی یابد، آن وقت می تواند ساختارهای معیوبش را ترمیم کند و امیدوار باشد که دیگر نه ابزار تحریم و نه ابزار تحدید هیچ کدام نمی تواند اقتصاد ایران را در معرض تهدید جدی قرار دهد. برای این منظور فرصت طلایی سال ١٣٩٥ را به خاطر بسپارید. این فرصت طلایی همان گونه که گفته شد چند باره تکرار نمی شود، از این رو باید فرصت ها را دریافت. 
*منبع: روزنامه اعتماد

 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: