کد خبر: ۶۷۶۷۵
تاریخ انتشار: ۲۰:۴۰ - ۲۱ فروردين ۱۳۹۵ - 09 April 2016
تجمع اعتراض به واگذاری موزه هنرهای معاصر به بنیاد رودکی هم اکنون در حال برگزاری است و در این تجمع قرار شد گنجینه آثار موزه هنرهای معاصر برای نمایندگان معترضان به نمایش دربیاید.
تجمع اعتراض به واگذاری موزه هنرهای معاصر به بنیاد رودکی هم اکنون در حال برگزاری است و در این تجمع قرار شد گنجینه آثار موزه هنرهای معاصر برای نمایندگان معترضان به نمایش دربیاید.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، تجمع اعتراضی برخی از هنرمندان و علاقه‌مندان به هنرهای تجسمی هم‌اکنون در مقابل موزه هنرهای معاصر در حال برگزاری است. این تجمع در اعتراض به خبر واگذاری موزه هنرهای معاصر به بنیاد رودکی برگزار می‌شود. چندی پیش خبری مبنی بر واگذاری موزه هنرهای معاصر به بنیاد رودکی که نهادی نیمه خصوصی است، منتشر شد و این مسئله موجب نگرانی اهالی هنر و علاقه‌مندان درباره سرنوشت گنجینه موزه هنرهای معاصر شد.

در ابتدای این تجمع مسئولان موزه می‌خواستند معترضان را به فضای داخلی موزه هدایت کنند که با مخالفت معترضان مواجه شد. به همین دلیل در همان مقابل موزه وسایل صوتی مهیا شد تا نمایندگان معترضان صحبت‌هایشان را بیان کنند. نخستین کسی که میکروفون را به دست معصومه مظفری رئیس انجمن نقاشان ایران بود. مظفری نامه سرگشاده انجمن هنرمندان نقاشان ایران را خطاب به وزیر ارشاد خواند که در این نامه از وزیر ارشاد خواسته بودند با حضور هنرمندان و نمایندگان رسانه‌ها توضیحاتی درباره بحث واگذاری موزه‌های معاصربه بنیاد رودکی ارائه شود.

در این مراسم مجید ملانوروزی مدیر کل مرکز هنرهای تجسمی در سخنانی گفت: در این چند هفته اخیر همه به موضوع موزه پرداختند حال چه چپ و چه راست جملگی از هواداران موزه بودند. با اینکه مخاطب نامه‌هایی که خوانده شد من نبودم اما به عنوان مسئول موزه موظف به پاسخگویی هستم.

وی ادامه داد: موزه هنرهای معاصر به صورت دولتی اداره می‌شود و این خود معایب و محاسنی دارد. حدود یکسال پیش که سازمان بازرسی کل کشور از موزه بازدید کرد پس از افزایش درآمدهای موزه طی نامه‌ای از ما خواستند که کل درآمدهای موزه را به خزانه کل کشور واریز کنیم.

ملا نوروزی تاکید کرد: قرار بود برخی از مراکز مانند موزه هنرهای معاصر برج آزادی که زیرمجموعه‌ بنیاد رودکی اضافه شود که این طرح را شورای تحول اداری ارائه داده بود. از آنجا که ما عضو این شورا نیستیم دخالتی در آن نیز نداشتیم اما بلافاصله با این طرح مخالفت کردیم. موزه هنرهای معاصر جایگاه فرهنگی و ملی دارد و اگر اینجا وارد چرخه بخش خصوصی شود دیگر جایگاه ملی نخواهد داشت و هر کسی که پول بیشتری بدهد می‌تواند در موزه نمایشگاه برگزار کند. ما این موضوع را به وزیر ارشاد منتقل کردیم.

وی افزود: امروز نامه‌ای مکتوب از توسعه منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شد که در آن مخالفت وزیر با واگذاری موزه به صراحت بیان شده بود.

در میان صحبت‌های ملانوروزی یکی از معترضان میکروفون را به دست گرفت و فریاد زد که اینجا تنها بحث موزه نیست، تالار وحدت را هم پولکی کردند و دانشجویان تئاتر دیگر راهی به تئاتر ندارند.

در ادامه یکی از حاضران از ملانوروزی پرسید چه تضمینی وجود دارد که گنجیه آثار موزه در جای خود حفظ شود و این آثار به صروت غیرقانونی از موزه خارج نشوند و یا نشده باشند.

ملانورزی در پاسخ به این سوال گفت: تمام گنجینه آثار موزه هنرهیا معاصر عکاسی شده و تنها 30 اثر برای عکاسی باقی مانده است. شما می‌توانید نمایندگانی را تایید کنید تا از گنجینه موزه هنرهای معاصر دیدن کنند.

در ادامه یکی دیگر از حاضران فریاد زد چرا لیست گنجینه آثار موزه هنرهای معاصر در سالهای گذشته هرگز منتشر نشده است.

ملانوروز در پاسخ به این پرسش گفت: این لیست گنجینه آثار موزه تهیه شده و بزودی در قالب چند جلد کتاب منتشر می‌شود.

باز هم یکی دیگر از معترضان از ملانوروزی پرسید شما امروز می‌گویید وزیر ارشاد 21 اسفند طرح واگذاری موزه به بنیاد رودکی را رد کرده است در حالی که معاون وزیر در روزهای گذشته و در مصاحبه‌ای گفته که امروز متوجه خبر واگذاری شده است. چگونه ممکن است وزیر ارشاد طرح واگذاری بنیاد رودکی را 21 اسفند رد کرده باشد اما معاون هنری او از این موضوع بی‌خبر بوده باشد.

مدیر کل مرکز هنرهای تجسمی در پاسخ به این پرسش و با لحنی عصبانی گفت: بروید و پاسخ پرسش‌تان را خود وزیر بگیرید.

حاشیه:

در این تجمع اعتراضی شعارهایی مانند «نه به خصوصی‌سازی» و «همین‌جا همین‌جا» شنیده شد و همچنین پالاکاردهایی با مضمون «موزه هنرهای معاصر گنجینه ملی است» دیده می‌شد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: