کد خبر: ۶۷۴۸۵
تاریخ انتشار: ۲۰:۱۰ - ۱۸ فروردين ۱۳۹۵ - 06 April 2016
فرصت امروز - اتوره بوگاتی، طراح و صنعتگر ایتالیایی در سال 1909 در شهر آلزاس در فرانسه، شرکت خودروسازی‌‌ را به منظور تولید خودروهای سفارشی و خاص تاسیس کرد. بوگاتی که یکی از بهترین ورزشکاران اتومبیلرانی بود در زمینه هنر و طراحی صنعتی فعالیت‌های درخشانی را از خود به نمایش گذاشت.

 این شرکت مانند سایر شرکت‌های خودروسازی با آغاز جنگ‌جهانی دوم که با کشتار مردم، ویرانی شهرها و از دست رفتن منابع اقتصادی مردم کشورهای درحال جنگ همراه بود، با افت بسیار شدید تولید و بیکار شدن هزاران نیروی انسانی مواجه شد. بعد از مرگ اتوره بوگاتی در سال 1947، این شرکت هشت هزار خودرو را تولید و روانه بازار کرده بود.

بوگاتی قدرتمندترین عروس جاده‌ها!

در ابتدای دهه ۱۹۵۰ بوگاتی آخرین مدل خود را تولید کرد و در سال ۱۹۶۳ عملا تولید این شرکت متوقف شد. بعد از متوقف شدن تولید شرکت بوگاتی در سال 1963 یک کارآفرین ایتالیایی با سرمایه شخصی در سال 1990 مجددا این شرکت را برای تولید خودروهای اسپورت راه‌اندازی کرد. در سال 1998 کمپانی فرگوسن واگن، شرکت بوگاتی را خریداری کرد و تا به امروز مدیریت آن را به عهده دارد. 

بعد از برنده شدن اتوره بوگاتی در یک مسابقه اتومبیلرانی با خودروی دوسیلندر ساخته دست خود، انگیزه‌هایی در او به وجود آمد که توانست بعد از گذشت دو سال از آن مسابقه اتومبیلرانی خودرویی با چهار سیلندر را طراحی و تولید کند. 

در سال 1913 بوگاتی خودرویی با موتور پنج هزار سی‌سی طراحی کرد که فقط سه نمونه از آن تولید شد و این طرح سرآغازی برای ساخت خودروهایی با موتورهای سه سوپاپ نوع بوگاتی 37 در سال 1920 شد.

بوگاتی تیپ 13 یکی دیگر از تولیدات بوگاتی است که تا پایان جنگ جهانی اول تولید آن ادامه داشت. شاید مدیران کمتر شرکت خودروسازی باشند که تمایل به تسخیر بازارهای جهانی نداشته باشند. بوگاتی با تلاش و جدیتی که در کار داشت، توانست در سال 1926 با خودروی مدل رویال شرکت خود رویای خود را به واقعیت تبدیل کند و به بازارهای جهانی راه یابد.

مشکلات مالی، اتوره بوگاتی را مجبور به مهاجرت به پاریس کرد و در آنجا فعالیت‌هایی نظیر طراحی هواپیما و کشتی را آغاز کرد، اما پسر او جین در کارخانه خودروسازی مولشیم که پدر او آن را احداث کرده بود باقی ماند و راه او را ادامه داد. از نخستین اقدامات جین بوگاتی، تولید خودروی بوگاتی تیپ 57 با موتور هشت سیلندر 330 سی‌سی بود که تا 1939 حدود 683 دستگاه از آن ساخته شد.

در سال 1951 پی‌یر مارکو که فرمان مدیریتی کارخانه مولشیم را در دست داشت، خودرویی به نام بوگاتی تیپ 57 را ساخت، اما ساخت این خودرو نتوانست این شرکت را از منجلاب بدهی‌ها نجات دهد. 

در سال 1963 شرکت هیسپانو- سویزا، کارخانه را خریداری کرد و در سال 1970 شرکت بوگاتی به سمت کارخانه هواپیماسازی فرانسوی به نام اسنیکما تغییر مسیر داد و پس از این انتقال، بخش خودروسازی بوگاتی منحل شد و تولید قطعات هواپیما را در دستور کار خود قرار داد.

رومانو آرتیولی، کارآفرین ایتالیایی برای زنده نگه داشتن یاد و نام بوگاتی، با مشارکت گروهی از تجار اروپایی، نام تجاری بوگاتی را خریداری کرد و شرکت جدیدی با نام بوگاتی اتومبیلی اس‌پی‌ای در شهر کمپوگالیانو در ایتالیا راه‌اندازی شد.

بوگاتی قدرتمندترین عروس جاده‌ها!

 مدل بوگاتی‌ ای‌بی‌110 که حرفه‌ای‌ترین خودروی اسپورت آن روزگار نام گرفته بود توسط پائولو استانزانی و مارچلو گاندینی در سال 1989 که قبلا لامبورگینی میورا را طراحی کرده بودند ساخته شد.

معروف‌ترین و گران‌ترین خودروی امروز جهان که بوگاتی ویرون نام دارد، در نمایشگاه اتومبیل توکیو در سال 1999 برای نخستین‌بار در معرض دید عموم قرار گرفت. مدل بدون نقص و زیبای بوگاتی ویرون در سال 2005 بعد از ماه‌ها تلاشی که جهت رفع نواقص آن صورت گرفت به تولید انبوه رسید.

قدرت واقعی این مدل خودرو در آزمایش هایی که انجام گرفت 1040 اسب بخار نشان داده شد که اکنون به‌عنوان قوی‌ترین اتومبیل جهان لقب گرفته است. این خودرو چند‌سالی است که در خیابان‌های ایران نیز به چشم می‌خورد. گفتنی است که قیمت بوگاتی ویرون در ایران حدود 6 میلیارد تومان است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: