کد خبر: ۶۶۲۲۰
تاریخ انتشار: ۱۸:۵۷ - ۲۴ اسفند ۱۳۹۴ - 14 March 2016
نشست هم اندیشی شماری از برگزیدگان مرحله اول و نامزدهای مرحله دوم انتخابات مجلس دهم شورای اسلامی که نخستین روز هفته جاری با حضور شماری از شخصیت های شاخص سیاسی در سالن همایش های کتابخانه ملی برگزار شد، در روزنامه های امروز بازتابی گسترده داشت.
نشست هم اندیشی شماری از برگزیدگان مرحله اول و نامزدهای مرحله دوم انتخابات مجلس دهم شورای اسلامی که نخستین روز هفته جاری با حضور شماری از شخصیت های شاخص سیاسی در سالن همایش های کتابخانه ملی برگزار شد، در روزنامه های امروز بازتابی گسترده داشت.

این گزارش نگاهی به سرخط اصلی خبرها و همچنین نوشته های سرمقاله نویسان و نویسندگان روزنامه های امروز دوشنبه 16 اسفند ماه 1394 خورشیدی انداخته و مهم ترین موضوع های مورد توجه این روزنامه ها را بررسی کرده است.

***نمایش وحدت منتخبان اصلاح طلب و اعتدال گرای مجلس دهم

سخنان بزرگان در نشست هم اندیشی برگزیدگان مرحله اول و نامزدهای مرحله دوم انتخابات مجلس دهم که روز شنبه، بیست و دوم اسفندماه برگزار شد در روزنامه های حامی دولت بازتاب گسترده ای داشت. این خبر اما در روزنامه های منتقد دولت بازتاب چندانی نداشت.
روزنامه «ایران» در گزارش خود از زبان آیت الله «اکبر هاشمی رفسنجانی» در این نشست آورد: می خواهم مسائل را باز کنم و نکات منفی در طول این سال ها را بازگو کنم؛ اما اگر این راه در سال 92 باز نشده بود،در این دوره انتخابات چنین نتیجه قابل قبولی به دست نمی آمد. 

به نوشته ایران، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این که «در شرایطی که بیم آن می رفت فتنه بزرگتری در راه باشد، هیچ اتفاقی نیفتاد» افزود: خیلی ها منتظر بودند شرایط سختی در ایران رخ دهد اما چیزی نشد و این نشانه رشد مردم است که ریسک کردند و وارد میدان انتخابات شدند. آیت الله هاشمی رفسنجانی هماهنگی ایجاد شده در صفوف اصلاح طلبان را نکته مهمی دانست و گفت: این برای حریف نقطه ضعفی بود که از همین نقطه ضعف نیز ضربه خورد. به گفته وی «مردم امیدوارند و الان می توانند با افکار حزبی بزرگتری سر و کار داشته باشند چرا که آنها در این انتخابات به فهرست رای دادند و این شامل حال هر دو طرف می شود». 

روزنامه «ابتکار» هم سخنان آیت الله هاشمی در این نشست را پوشش داد. به نوشته ابتکار رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام به حضور و مشارکت حداکثری مردم در انتخابات اشاره کرد و در این باره گفت: مردم وارد میدان رقابت شدند و این رشد سیاسی مردم را نشان می دهد. در ایران چند حزب فعالیت دارند و ما از رشد و آگاهی ملت فهمیدیم که مردم به افراد حزبی علاقه داشته و با آنها در معاشرت هستند به دلیل اینکه مردم به دو لیست رای دادند.

در ادامه از ابتکار می خوانیم: وی (آیت الله هاشمی رفسنجانی) با اشاره به در پیش بودن دوره دوم انتخابات مجلس خاطرنشان کرد: دوره دیگری در پیش داریم و باید سعی کرد همین شیوه ای را که در مورد 7 اسفند داشتیم را ادامه دهیم. مجلسی که تشکیل می شود مجلسی با آرای یکنواخت نیست. بلکه تضارب آرا و اختلاف نظرها وجود خواهد داشت که بسیار مفید است ما نمی خواهیم همه نظرهایی که از مجلس بیرون می آید مانند تولیدات یک کارخانه یک شکل به نظر بیاید بلکه عقیده داریم اختلاف نظر هم باید باشد. اما در نظر خواهیم گرفت که ملاک نظر اکثریت است. باید تابع باشیم به نظر می رسد مجلسی خواهیم داشت که توانایی همدلی با دولت را دارد.

روزنامه «شرق» هم در بخشی از گزارش خود از نشست هم اندیشی امید از زبان «مجید انصاری» معاون پارلمانی رییس جمهوری در این مراسم آورد: پیشنهاد می کنم مجلس برای چهارسال آینده برنامه ای برای اصلاح قوانین و سازماندهی امر نظارت داشته باشند تا به آسیب های مجالس گذشته دچار نشود. دولت تعامل حداکثری با مجلس دهم است و دولت خواهان همکاری و تعامل با این مجلس است. مجلس دارای ابزارهای مهمی در حوزه قانون گذاری و نظارت است اما در حوزه قانون گذاری مجلس دچار آسیب بزرگی است. اکنون بیش از ١١ هزار عنوان قانونی با هزاران ماده قانونی وجود دارد و این امر موجب وجود حجم بسیار زیادی از قوانین است. این آسیب، مجریان را با تزاحم قانونی مواجه کرده و دستگاه نظارت را هم در تطبیق عملکرد مجریان با قانون دچار مشکل کرده و راه را برای قانون گریزان هموار کرده است.

روزنامه «روزان» هم از زبان «حسین مرعشی» سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی در این نشست نوشت: ارزیابی ما نشان می دهد که در مرحله دوم انتخابات مجلس دهم 45 کرسی نصیب ائتلاف امید می شود. باید این ائتلاف سازنده در مجلس دهم به فراکسیون اکثریت تبدیل شود و مهمترین بحث این است که متخصصان بتوانند با سازوکار دموکراتیک همکاری کنند. لذا همه تصمیمات مجلس دهم را فراکسیون اکثریت امید باید رقم بزند.
روزنامه «آرمان» هم با توجه به سخنان آیت الله هاشمی رفسنجانی در مورد وجود تضارب آرا در مجلس دهم در سرمقاله امروز خود نوشت: درحال حاضر زمینه لازم در جهت رشد و بالندگی کشور به وجود آمده و همین که تندروها در مجلس آینده حضورندارند، گام اول پیموده شده است. مجلس دهم مجلس چندصدایی خواهد بود که اتفاق مبارکی است؛ زیرا مجلس یکدست، حتی اگراصلاح طلبان هم در آن در اکثریت باشند، باعث انحصارطلبی خواهد شد. بهترین روش این است که افکار و جناح های مختلف در مجلس باشند و دولت در معرض ایراد و نقد سایر جناح ها قرار گیرد تا همواره خود را اصلاح کند. تنوع فکری در مجلس آینده را باید به فال نیک گرفت و باید انتظار داشت نمایندگانی به مجلس راه یافته باشند که رفع مشکلات مردم را به صورت تخصصی دنبال کنند، نه اینکه به صورت تخریبی عمل کرده و تنها منافع گروهی خود را مدنظرداشته باشند. مجلس اعتدالی می تواند کشور را به سمت اعتدال و اعتدالگرایی و توسعه پایدار سوق دهد.

***چهارشنبه سوری یا چهارشنبه سوزی؟
سال ها است مراسم چهارشنبه آخر سال دیگر به مراسم باستانی ایرانیان شباهتی ندارد. امسال هم مانند سال های گذشته صدای انفجار نارنجک و ترقه چنان دل شهروندان را به لرزه می اندازد که گاه ماهیت این آیین سنتی را زیر سوال می برد، غافل از اینکه این جشن ملی در سال های گذشته زیر تاثیر عوامل محیطی دچار دگرگونی های نامطلوب شده است و برای بازگشت به ریشه های خود نیازمند توجه مسوولان و مردم است. روزنامه ها امروز در گزارش هایی به این مساله پرداختند.
روزنامه «قانون» در گزارشی با عنوان «ترقه را تحریم کنیم» آورد: چهارشنبه سوری آیین سنتی است و در اجرای آن جنگ خیابانی و پرتاب نارنجک معنایی ندارد. معلوم نیست این افراد نارنجک های یک کیلوگرمی را برای چه کاری درست کرده بودند اما قدرت تخریب چنین نارنجک هایی به قدری بالاست که اگر یکی از آن ها به کف آسفالت بخورد چندین سانت زمین را سوراخ می کند، بنابراین لازم است خانواده ها توجه ویژه ای به فرزندان شان داشته و بزرگسالان نیز سعی در برگزاری آرام چهارشنبه سوری همراه با آیین ها و فرهنگ های ایرانی داشته باشند. 

در ادامه می خوانیم: انتظار می رود در روزهای باقی مانده تا مراسم چهارشنبه سوری با مشارکت و همراهی سازمان های مردم نهاد و شخصیت های تاثیر گذار در جامعه زمینه پیوستن و اجرای خواست همگانی برای بازگشت به اجرای سنتی آیین چهارشنبه سوری و خودداری از شیوه های خطرساز برای جامعه فراهم شود. به همین دلیل در آستانه چهارشنبه سوری و به علت آسیب های ناگوار ناشی از حوادث آن، فعالان مدنی، اجتماعی، هنرمندان واقشار مختلف با راه اندازی کمیپن تحریم چهارشنبه سوری، به مقابله با آسیب های این آیین ایرانی رفته و تلاش کرده اند تا با ایجاد این کمپین از رشد آسیب های چهارشنبه سوری بکاهند.

روزنامه «شهروند» هم در گزارشی به بررسی جامعه شناسانه تحول مراسم چهارشنبه سوری در کشور پرداخت و از زبان «مصطفی آب روشن» عضو شورای مدیریت آسیب های اجتماعی ایران و جامعه شناس آورد: از گذشته های دور چهارشنبه سوری به عنوان یک نماد عالی همبستگی اجتماعی و یکی از جشن های باستانی در بین ایرانیان بوده و کارکردهای مثبت فراوانی در گذشته داشته است اما امروزه به علت رهاشد گی و به رسمیت نشناختن از سوی نهادهای اجتماعی مسئول، این پتانسیل و سرمایه اجتماعی به جای این که در راستای گره گشایی و تخلیه هیجانات اجتماعی عمل کند خود به عنوان کابوس اجتماعی، عاملی برای ایجاد آسیب های اجتماعی شده است. 

در ادامه از زبان این کارشناس می خوانیم: متاسفانه در جامعه ما به خاطر نگاه های امنیتی و بی تفاوتی ساختاری نسبت به شادی و نشاط اجتماعی در سطح کلان و از سوی دیگر سوء مدیریت فرهنگی در هدایت نشاط اجتماعی در مسیری درست و شایسته شاهدیم که کلیت جشن چهارشنبه سوری به عنوان یک تهدید اجتماعی فرض می شود و از کارکردهای مثبت آن غفلت می کنیم. بر این مبنای غلط، به جای این که ابزارهای شادی و نشاط اجتماعی کم خطر در اختیار جوانان قرار دهیم و زمینه نشاط اجتماعی را در میدان ها و محله ها فراهم کنیم شاهد یک نگاه پلیسی و قهری با این سنت اجتماعی هستیم که از منظر جامعه شناختی واکنش افراطی جوانان را در پی دارد. 

روزنامه آرمان هم در یادداشتی از گسترش «وندالیسم» در بزنگاه هایی چون چهارشنبه سوری گفت و نوشت: بروز رفتار های پرخطر در چهارشنبه آخر سال پوششی برای وندالیسم است. وندالیسم یک رفتار ضداجتماعی به معنای تخریب محیط اطراف است. هرچند کارهایی که وندال ها انجام می دهند در مواردی جرم به حساب می آید، اما سویه برجسته آن عدم مسئولیت پذیری است. وندال ها کسانی هستند که مسئولیتی در قبال شهر، محیط اطراف، همسایگان و... نمی پذیرند. در سال های اخیر چهارشنبه سوری پوششی برای وندالیسم شده و در این زمان وندال ها جولان می دهند و گاه خود را قربانی می کنند و گاه دیگران را. کار به جایی رسیده که رفتار پرخطر در چهارشنبه سوری تا حدی عادی تلقی می شود. 

در ادامه می خوانیم: ظاهرا این اتفاق به دنبال برخورد های سلبی رخ داده است. در سال های گذشته در مواردی به دنبال حذف چهارشنبه سوری رفته ایم. وقتی این رفتار دنبال شود، زمینه برای لجبازی فراهم می شود که خود را در قالب رفتارهای وندالیستی نشان می دهد. پاسداشت سنت ها ظرافت های خاصی می طلبد. باید اجازه برگزاری درست سنت ها را بدهیم. هرچند باید با هنجارشکنان برخورد برابر قانون شود، اما راه مقابله با خرابکاری ها آن هم درباره سنت ظریفی مانند چهارشنبه سوری می تواند این باشد که بستر لازم برای اجرای درست این مراسم را فراهم آوریم. 

***گزینه های روی میز برای اقتصاد خصوصی
سخنان «اسحاق جهانگیری» معاون اول رییس جمهوری و «محمدرضا نعمت زاده» وزیر صنعت، معدن و تجارت در سومین جلسه شورای عالی پیشکسوتان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران که با حضور فعالان بخش خصوصی برگزار شد، در روزنامه ها انعکاس یافت.
روزنامه «دنیای اقتصاد» نوشت: حمایت کامل دولت تدبیر و امید به لحاظ نگرش و رویکرد بدون هیچ محدودیتی برای توسعه فعالیت بخش خصوصی، یکی از موارد مطرح شده از سوی جهانگیری در سومین جلسه شورای عالی پیشکسوتان اتاق بازرگانی ایران بود، اما وی این نکته را نیز مدنظر قرار داد که در این خصوص موانعی پیش روی آنها وجود دارد که باید مرتفع شود. یکی از این موانع «تورم مقررات» است که جهانگیری با استناد به گزارش های دریافتی اعلام کرد که 2 هزار مجوز در دستگاه های اجرایی شناسایی شده که تاکنون 400 مجوز زاید لغو شده و لازم است رئیس اتاق بازرگانی با وزارت امور اقتصادی و دارایی برای تکمیل این برنامه مذاکره کند.

در ادامه آمده است: آمار اعلام شده از سوی معاون اول رئیس جمهوری بیانگر آن است که از زمان راه اندازی بانک اطلاعاتی مجوزهای کسب و کار و تعیین چارچوب عملیاتی برای ساماندهی مجوزها، تنها 20 درصد از مجوزهای مزاحم حذف شده است. حذف تنها 20 درصد از مقررات مخل کسب و کار در حالی است که به اعتقاد فعالان اقتصادی، انباشتگی مقررات مانعی در مسیر توسعه در اقتصاد ایران محسوب می شود. به اعتقاد آنها، رویگردانی فعالان تولید از مسیر شفاف به غیرشفاف نخستین پیامد تورم مقررات در محیط کسب و کار است.

به نوشته روزنامه «جهان اقتصاد» هم جهانگیری با انتقاد از اجرای صحیح نشدن سیاست های اصل 44 گفت: یکی از دلایلی که ما معتقدیم سیاســت های اصل 44 به انحراف کشیده شده است این است که بیش از آن که قرار بود بند «ج» این سیاست ها که مربوط به واگذاری شرکت های دولتی بخش خصوصی بود انجام شود قرار بر این بود که اقداماتی انجام شود تا بخش خصوصی بتواند فعالیت های ابتدایی خود را در هر سطحی که می خواهد انجام دهد. معاون اول رییس جمهور با تاکید بر این که با سیاست های اصل 44 دیگر سقفی برای پرواز بخش خصوصی وجود ندارد گفت: این بخش به هر میزان که قابلیت دارد، می تواند رشد کند. 

روزنامه «تعادل» هم از زبان نعمت زاده در این نشست نوشت: بخش خصوصی ما در این سال ها به دلایل مختلف ضعیف شده است. با سرمایه گذاری های مشترک، بخش خصوصی باید خود را تقویت کند و به توان فکری و مالی خود بیفزاید. اگر شما (بخش خصوصی) نتوانستید امور را در دست بگیرید، به من نعمت زاده می گویند که شما برو آن کار را انجام بده و این امر خود خطاست و بازدهی کمتری در مقایسه با بخش خصوصی خواهد داشت.

این روزنامه همچنین از زبان « مسعود خوانساری» رییس اتاق بازرگانی ایران نوشت: فساد در همه ارکان حکومت نهادینه شده و بروکراسی اداری، قیمت ارز و عدم شفافیت تصمیم گیری ها، اقتصاد کشور را دچار مشکل کرده است. همان طور که دولت می گوید و می خواهد به بخش خصوصی توجه کند اما در مقام عمل این توجه به بخش خصوصی نشده است. ارز باید تک نرخی شود، اما نباید تک نرخی شدن مصنوعی باشد بلکه باید صرفا براساس عرضه و تقاضا، نرخ ارز مشخص شود. رییس اتاق بازرگانی تهران تصریح کرد: 10درصد افزایش قیمت ارز، به میزان 1.5درصد به واحد تورم اقتصاد کشور ما اضافه می کند./ایرنا

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: