کد خبر: ۶۵۹۳۱
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۸ - ۲۲ اسفند ۱۳۹۴ - 12 March 2016
کشورهای پیشتاز عرصه فناوری در اوج پیشرفت خود با معضلی به نام زباله الکترونیک دست به گریبان هستند.
روزنامه خراسان در شماره شنبه 22 اسفند، در یادداشتی به قلم معصومه ابتکار رئیس سازمان محیط زیست، نوشت: کشورهای پیشتاز عرصه فناوری در اوج پیشرفت خود با معضلی به نام زباله الکترونیک دست به گریبان هستند.

در ادامه این یادداشت آمده است: به نحوی که همه روزه به تعداد وسایل الکترونیکی فناورانه در جهان افزوده می شود و در یک چرخه کاملاً طبیعی با تولید نمونه های جدید فناوری، کاربران وسایل قبلی را کنار می گذارند. اتفاقی که درنهایت منجر به ایجاد انبوهی از زباله های الکترونیک می شود و در حال حاضر ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست به طوری که طی 3-2 دهه اخیر کشور ما با یک رشد انفجاری در مصرف کالاهای الکترونیک مواجه بوده و بدیهی است که به موازات و به میزان مصرف این نوع کالاها در کشور پسماند های الکترونیک نیز تولید می شود واین موضوع همه روزه ابعاد گسترده تری نیز پیدامی کند.

به طوری که امروز حجم وسیعی از زباله های الکترونیک به صورت انفجاری در کشور تولید واطراف ما را احاطه کرده است به گونه ای که می توان گفت به میزان استفاده از زباله های الکترونیک در کشور زباله نیز تولید می شود. اما نکته قابل تامل در این میان آن است که متاسفانه ما هنوز اقدامات کافی برای مدیریت این مسئله انجام نداده ایم و زیرساخت های کافی را برای ساماندهی این نوع پسماند ها که جزو پسماند های خطرناک محسوب می شوند، فراهم نکرده ایم.

پسماند های الکترونیک با وجودخطراتی که دارند، امروزه در دنیا به عنوان یکی از منابع اقتصادی نیز محسوب می شوند و در صورتی که پسماندهای رایانه ای و الکترونیکی با روش اصولی بازیافت شود می توان فلزات متعددی را از آن ها استخراج کرد. بنابراین دفع خطرات ناشی از این پسماند ها و نیز تولید ارزش افزوده از محل این زباله های ارزشمند نیازمند تدوین برنامه ای جامع و انجام یک حرکت اصولی است براین اساس نباید تردیدی داشت که حل معضل زباله های الکترونیک؛ باید در یک فرآیند فنی، علمی و کار آمد حل شود.

در این راستا اکنون چار چوب مشترکی از سوی معاونت های 2دستگاه ذیربط یعنی سازمان فناوری اطلاعات و سازمان محیط زیست تعریف شده است. چارچوبی نیز برای نحوه مدیریت پسماند های الکترونیک ونحوه سرمایه گذاری در این زمینه در سازمان محیط زیست تهیه شده است که در این میان آنچه بسیار اهمیت دارد بحث سرمایه گذاری بخش خصوصی در این زمینه است بنابراین باید تلاش کرد تا ورود بخش خصوصی به این مبحث تقویت شود.

به طور کلی موضوع ساماندهی پسماند های الکترونیکی نیازمند طی یک فرآیند فنی؛ علمی وکار آمد است و ما باید همه تلاش خود را به کار بگیریم تا تمامی آحاد جامعه از قبیل مردم؛ سازمان ها و ارگان های مختلف و... در این چار چوب همکاری لازم را داشته باشند وزمینه ای را فراهم کنیم که این موضوع هر چه سریع تر مدیریت شود.
*منبع: روزنامه خراسان، 22 اسفند 1394
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: