کد خبر: ۶۵۸۸۲
تاریخ انتشار: ۱۹:۱۵ - ۲۱ اسفند ۱۳۹۴ - 11 March 2016
رئيس سازمان حفاظت محيط زيست: امسال کيفيت هوا در کلان‌شهرها در مقايسه با سال 92 بهتر شده است.
  
رئيس سازمان حفاظت محيط زيست: امسال کيفيت هوا در کلان‌شهرها در مقايسه با سال 92 بهتر شده است.

به خبرگزارش خبرگزاري آريا،معصومه ابتکار در مراسم کاشت درخت در باغ هنر پرديسان به اقدامات اين سازمان در دو سال گذشته در حفاظت محيط زيست اشاره کرد و گفت: در اين مدت صدها اقدام و تلاش در ستاد و استان ها انجام شده است اما تا يک حرکت و جنبش اجتماعي در کشور در بحث حفاظت محيط زيست صورت نگيرد و دولت به دنبال اين جنبش اقدامات لازم از جمله سياستگزاري و تدوين قوانين حمايتي انجام ندهد ، مشکلات حل نمي شود.

وي در ادامه يکي از اقدامات اين سازمان و دولت در بحث حفاظت محيط زيست را احياي درياچه اروميه دانست و افزود: نخستين جلسه دولت يازدهم پس از روي کار آمدن ، بررسي موضوع درياچه اروميه و تشکيل ستاد احياي اين درياچه بود.

معاون ئيس جمهور گفت: اکنون بيش از دو سال است که دولت براي احياي اين درياچه و متوقف کردن تراز آبي منفي آن در تلاش است که دستاوردهاي خوبي به همراه داشته است . 

وي افزود: بررسي ها نشان مي دهد تراز آب درياچه اروميه پس از 15 سال افت متوقف شده ، حتي برخي گزارش ها حاکي است که تا حدي نيز افزايش يافته است.

رئيس سازمان حفاظت محيط زيست افزود: اصلاح الگوي کشاورزي و استفاده از منابع آبي ، نقش بسزايي در روند متوقف شدن کاهش تراز آب درياچه اروميه داشته است.

وي با بيان اينکه الگوي کشاورزي و نحوه استفاده از منابع آبي بايد در کشور تغيير کند ادامه داد: در اين خصوص در دولت يازدهم گام هاي جدي برداشته مي شود اما به ثمر رسيدن آن نيازمند يک جنبش اجتماعي است.

ابتکار درادامه به موضوع آلودگي هوا به عنوان يکي ديگر از اقدامات مهم دولت اشاره کرد و گفت: حدود چهار ماه بعد از استقرار دولت يازدهم توليد و توزيع بنزين آلوده پتروشيمي متوقف و از همان زمان توزيع بنزين يورو 4 که حداقل استانداردهاي مورد قبول را داشت در کشور آغاز شد و اکنون در هشت کلانشهر کشور بنزين با اين استاندارد توزيع مي شود.

وي با بيان اينکه البته اين يکي از محورهاي کاهش آلودگي هواست افزود : با وجود همه مشکلات در زمستان امسال 17 روز هواي ناسالم به صورت متوالي داشتيم و به طور قاطع مي توانيم اعلام کنيم که کيفيت هوا در کلانشهرها امسال نسبت به سال 92 بهتر بوده است که اميدواريم سال به سال به طور پلکاني شاهد بهبود کيفيت هوا در کلانشهرها باشيم.

رئيس سازمان حفاظت محيط زيست در ادامه به موضوع مقابله با تخلفات شکار و صيد و حيوان آزاري به عنوان ديگر برنامه هاي اصلي اين سازمان اشاره کرد و گفت: سازمان با جديت اين موضوع را دنبال مي کند و با همکاري سازمان هاي مردم نهاد ، جنبش‌هايي در سراسر کشور شکل گرفته است که براساس آن شکارچيان تفنگ هاي خود را بر زمين مي گذارند. 

وي افزود : در اين خصوص جريان سازي بسيار خوبي شکل گرفته است.
ابتکار با بيان اينکه برنامه هاي حفاظت براي گونه هايي همچون يوزپلنگ ايراني، خرس سياه و پلنگ ايراني شکل گرفته است گفت: قانون حمايت از حيوانات در زمينه حيوان آزاري را به دولت ارائه داديم که در دست بررسي است و اميدواريم با همکاري علاقه‌مندان اين طرح تکميل و براي تصويب نهايي به مجلس ارسال شود .

وي همچين به رد لايحه ارزيابي زيست محيطي در مجلس شوراي اسلامي اشاره کرد و افزود: اميدواريم مجلس بعدي با محيط زيست مهربان تر و همکاري بيشتري داشته باشد.
رئيس سازمان حفاظت محيط زيست همچنين خطاب به وزير تعاون ،کار و رفاه اجتماعي که در جلسه حضور داشت گفت: از زماني که تفاهمنامه مشترکي ميان سازمان حفاظت محيط زيست و وزارت تعاون منعقد شده است اقدامات خوبي در زمينه مشاغل سبز و مسووليت اجتماعي آغاز شد و آن را ادامه خواهيم داد.

وي افزود: در زمينه محيط زيست با چالش ها و مشکلات زيادي مواجه هستيم که اگر دولت براي رفع اين مشکلات بر تخلفات زيست محيطي سخت نگيرد در حل اين چالش‌ها موفق نخواهيم بود.
معاون رئيس جمهوري در بخشي از سخنان خود خطاب به کودکان حاضر در سالن (که اکثر آنها کودکان کار بودند)گفت: محيط زيست و طبيعت متعلق به شماهاست و هر کسي محيط زيست و طبيعت را نابود کند يعني حق شما را پايمال کرده است.

وي افزود: يکي از ترميم دهندگان آلام و دردها طبيعت است و به گفته متخصصان ارتباط با طبيعت، فشار و استرس ها را کاهش مي دهد.
ابتکار همچنين از هنرمندان حاضر در اين همايش تشکر کرد و گفت: حضور شما در اين مراسم موجب دلگرمي و قوت قلب بيشتر ما براي ادامه اقدامات شکل گرفته در سازمان است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: