کد خبر: ۶۵۴۰۴
تاریخ انتشار: ۰۷:۴۶ - ۱۷ اسفند ۱۳۹۴ - 07 March 2016
محققان در کشور آن‌قدر پولدار نیستند که تحقیقات لوکس و گران انجام دهند، بنابراین باید این تحقیقات سمت و سوی کاربردی و متناسب با نیازهای کشور و سپس منطقه و دنیا باشد.

معاون پژوهشی پژوهشگاه ابن‌سینا گفت: محققان در کشور آن‌قدر پولدار نیستند که تحقیقات لوکس و گران انجام دهند، بنابراین باید این تحقیقات سمت و سوی کاربردی و متناسب با نیازهای کشور و سپس منطقه و دنیا باشد.

"محمدرضا صادقی" در گفت‌وگو با(ایسنا)، منطقه اصفهان، با بیان اینکه در کشور سالانه همایش‌ها و سمپوزیوم های بسیاری در حوزه‌های مختلف برگزار می‌شود، اظهار کرد: روند کلی این همایش‌ها به نحوی است که موضوعات متعددی را بررسی می‌کنند، اما به علت محدودیت زمان و طیف گسترده موضوعات، نمی‌توان به جزئیات پرداخت. البته زمانی که یک دانشجو یا محقق در کنفرانسی تخصصی شرکت کند، می‌تواند موضوع را به طور کامل باز کرده، مورد بحث قرار دهد.

وی ادامه داد: همین عامل سبب پرداخت بهتر موضوعات و بررسی عمیق‌تر آن شده و بهره‌برداری علمی از این‌گونه همایش‌ها را بیشتر می‌کند.

معاون پژوهشی پژوهشگاه ابن‌سینا با اشاره به توجه دنیا به کاربردی‌سازی تحقیقات و نتایج به دست آمده از آنها و همچنین کنفرانس‌های تخصصی اضافه کرد: هر تحقیق پس از طی مراحل بررسی آزمایشگاهی و تأیید صحت و کارایی آن، می‌تواند در همایش مربوطه مطرح شده، نظریه خود را در حوزه مورد بحث بیان کند.

صادقی افزود: در مرحله بعد که افراد متخصص در مورد موضوع مقاله یک محقق آگاهی پیدا کردند، فرد باید مقاله خود را در مجلات علمی معتبر چاپ کند. پس از این اتفاق محققان در جای‌جای جهان از این موضوع آگاه شده و در نهایت با جمع‌آوری و مرور نتایج تحقیقات مختلف در مورد یک موضوع و اطمینان از درست بودن آن، از مرحله مقاله تبدیل به متن کتاب‌های مرجع می‌شود.

معاون پژوهشی پژوهشگاه ابن‌سینا گفت: در کشور محققان نباید با این منظر که در دنیا چه چیزی مُد است به کارهای تحقیقاتی بپردازند، بلکه باید این تحقیقات مبتنی بر نیاز کشور باشد. علاوه بر این محقق نباید در ارایه تحقیقات خود و همچنین به مرحله اجرا رساندن آن عجله داشته باشد، چراکه طی روند طبیعی تحقیق سبب ماندگاری آن می‌شود.

صادقی ادامه داد: محققان در کشور آن قدر پولدار نیستند که تحقیقات لوکس و گران انجام دهند، بلکه باید این تحقیقات سمت و سوی کاربردی و متناسب با نیازهای کشور و سپس منطقه و دنیا باشد.

وی با بیان اینکه رشته‌های علوم پزشکی و به ویژه موضوع ناباروری نیز باید همانند رشته‌های فنی و مهندسی با صنعت موردنظر خود در ارتباط باشند، اظهار کرد: چنانکه کیفیت و قیمت یک خودرو مهم است، در زمینه‌های پزشکی نیز باید قیمت و کیفیت خدمات ارایه شده به مردم خوب باشد تا تمایل آنها برای مراجعه به یک متخصص از بین نرود. در اینجا ارتباط محققان با حیطه درمان و نیازهای آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: