کد خبر: ۶۵۳۰۷
تاریخ انتشار: ۲۰:۲۶ - ۱۵ اسفند ۱۳۹۴ - 05 March 2016
انتخابات 7 اسفند امسال سرشار از نکات قابل تامل بود. این انتخابات قطعاً در تاریخ به عنوان نقطه عطف ثبت خواهد شد. یکی از نکات قابل تامل انتخابات این بود که اصلاح طلبان نه تنها آرای قشر متوسط جامعه را از آن خود کردند بلکه میان دهک های پایین جامعه نیز دست بالا را داشتند.
روزنامه ابتکار در شماره شنبه 15 اسفند در سرمقاله ای به قلم محمدعلی وکیلی آورد: انتخابات 7 اسفند امسال سرشار از نکات قابل تامل بود. این انتخابات قطعاً در تاریخ به عنوان نقطه عطف ثبت خواهد شد. یکی از نکات قابل تامل انتخابات این بود که اصلاح طلبان نه تنها آرای قشر متوسط جامعه را از آن خود کردند بلکه میان دهک های پایین جامعه نیز دست بالا را داشتند.

در این مطلب می خوانیم: آرای اهالی مساجد و هیات ها، آرای مناطق جنوبی و حاشیه ای شهر این بار به سبد لیست امید ریخته شد. پیش از این جناح رقیب سهم بیشتری از این آرا داشت. لذا عملکرد منتخبان باید این رای را پاس بدارد. باید بیش از پیش به مطالبات این اقشار توجه شود. عملکرد آنان باید هم جام روشنفکران را پر کند و هم جان دینداران را گرم کند. 

این بار «رضایت مندی»، باید مرزهای طبقاتی را در نوردد. حال که دامنه حمایت، از جنوبی ترین تا شمالی ترین نقطه شهر کش یافته است، عملکرد باید به گونه ای باشد که چتر رضایت نیز دامنه خود را تا سر حد این دامنه بکشاند.

بخشی از این آرا پیشتر در سبد رقیب ما بود. امروز اما به لیست امید اقبال کرده اند. این رای رسالت ما را دو چندان کرده است. شاهین اقبال را اگر با عملکردِ مقبول، آب و دانه ندهیم حتما از دوش ما نیز خواهد پرید. لذا چندان نمی توان به این دل خوش بود که این اعتنا همیشگی است. 

اگر عملکرد ما مقبول نیفتد آن اقبال به ادبار بدل خواهد شد و همان معامله ای که امروز با رقیب ما شد فردا با ما خواهد شد. البته که ما به دنبال دایمی کردن قدرت نیستیم. تنها چون اعتماد موکلان، حقی بر زمه وکیلان می نهد، مترصد شکرگزاری برآمدیم. اهمیت حفظ اعتمادِ موکلان، نه از سر تداوم قدرت، که از سر شکرانه اعتماد ملت است.

سر تداوم و حفظ قدرت نداریم اما بر سر عهدمان غیرت داریم. با مردم عهد بستیم که بر سر منافع آنان معامله نکنیم. عهد بستیم که قانون را نصب العین قرار دهیم. عهد بستیم که در پستوی سیاست آن چنان باشیم که بر صحنه سیاست هستیم. عهد بستیم حرف طبقه بندی شده با مردم نداشته باشیم. با فقرا آنچنان باشیم که با اغنیا هستیم. قانون را نسبت به آقازادگان آنچنان اجرا کنیم که با بی پناهان رفتار می کنیم.

عهد بستیم چشم نظارت را بر همه شئونات قدرت بینا کنیم و در چهارچوب قانون عمل کنیم. عهد بستیم که بهداشتِ کلاممان درخورِ شان مردممان باشد. عهد بستیم چندان به رعایت عدالت ابرام ورزیم که عصاره فضیلت ملت گردیم.

عهد بستیم چندان با جد و جهد به امور مردم برسیم که مجلس را به راس امور برسانیم.این همه، بخش کوچکی از پیمان ما با مردم در موعد انتخابات بود. اکنون نیز تاکید می کنیم بر سر همه عهدهایمان هستیم و عزم پای کشیدن نداریم و اگر سر برود هم بر آن سریم!

گفتنی است ضامن اجرای ادعاهای بالا نقد دایم وکلا توسط موکلان است. اینکه هرگاه ما از جاده انصاف خارج شدیم و از مسیر وعده ها عدول کردیم، تنها مردم اند که می توانند با شمشیرِ تشر ما را به راه مردم آورد. یکی از وعده های ما تحقق نظارت حداکثری در مجلس بود. این وعده با نظارت حداکثری مردم بر ما محقق خواهد شد! باید بر ما نظارت دایم باشد تا ما نیز چشم نظارت از قدرتمندان وپستوهای قدرت بر نداریم و یک دم از استیفای حقوق مردم غافل نشویم.
سلامتی که از نقد بر می خیزد ضامن اجرای موارد بالا خواهد شد.
*منبع: روزنامه ابتکار
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: