کد خبر: ۶۴۸۹۱
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۳ - ۱۱ اسفند ۱۳۹۴ - 01 March 2016
به دلیل بسته بودن فضای اقتصادی ایران ، بازار ایران ازنظر ترکیه یک بازار بکر و دست‌نخورده است و ازنظر ما پتانسیل‌های زیادی برای سرمایه‌گذاری وجود دارد و دولت ترکیه مصمم است که از جریان برای تعامل بیشتر استفاده کند .
سیستم بانکی بانکداری ایرانی –  اين روزها هیئت‌های تجاري زيادي براي سرمایه‌گذاری در كشور، وارد ايران می‌شوند . در ماه‌های اخير  هیئت‌های اقتصادی روس، چين، آلمان، بلژيك، اتريش، فرانسوي، ايتاليايي و كره جنوبي  براي مذاكره وارد ايران شدند و آخرين هیئتی  كه در حال حاضر نیز در كشور حضور دارند هیئت اقتصادی تركيه است كه با بانك مركزي و بورس در حال مذاكره است تا راه‌هاي ورود به بازارهای ايران را بسترسازی کنند.

 ورود سرمایه‌گذاران خارجي به ايران مستلزم مقدماتي است تا شرايط  آن‌ها برای تبادلات مالی مهیا شده و  به‌راحتی نقدينگي را وارد بازار ايران كنند، اما در حال حاضر و  باوجود مشكلات   ورود و خروج پول در سيستم بانكي براي ايرانيان و کسانی که با ایران مبادله می‌کند، سرمایه‌گذاری خارجي در ايران را در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

در همین زمینه دبیر کل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران در گفت‌وگو با بانكداري ايراني اظهار كرد: كشور تركيه به دليل هم‌جواری و قرابت‌هاي زيادی که با ایران دارد، همواره تمايل داشته كه در بازارهای ايران سرمايه‌گذاري كند. و بعد از حصول توافقات با 1+5 در خصوص مسائل هسته‌اي پيگير بوده  تا در ايران سرمایه‌گذاری كند و  منتظر  لغو كامل تحریم‌ها و اجرایی شدن برجام بود و حال که حقانیت ایران، توسط مجامع بین‌المللی پذیرفته‌شده است دولت هیئت خود را به ایران اعزام کرده است .

بهروز خدا رحمی در ادامه عنوان كرد: اما تعاملات بانكي يكي از موضوعات مهمي است كه سرمایه‌گذاری تركيه در ايران را به تأخیر انداخت، زيرا  هر نوع همكاري بین‌المللی از كانال بانك  عبور می‌کند و نمی‌توان ادعا كرد كه بدون داشتن سيستم بانكداري مناسب و مرتبط با جهان، می‌شود جذب سرمايه‌گذاري  كرد، لذا از ملزومات جذب سرمايه خارجي داشتن  سيستم بانكي پويا و  مجهز به تكنولوژي روز است . استاد دانشگاه تربیت مدرس افزود: بانک مرکزی ایران درصدد حل بن‌بست‌های اقتصادی است و  در سال 95 قطعاً مشکلاتی ازاین‌دست مرتفع شده و کشورهای زیادی  همچون ترکیه وارد بازارهای ایران می‌شوند. 

هیئت اقتصادی ترکیه نیز به آینده همکاری با ایران خوش‌بین است یکی از اعضای مذاکره‌کننده اقتصادی ترکیه به بانکداری ایرانی گفت: به دلیل بسته بودن فضای اقتصادی ایران ، بازار ایران ازنظر ترکیه یک بازار بکر و دست‌نخورده است و ازنظر ما  پتانسیل‌های زیادی برای سرمایه‌گذاری وجود دارد و دولت ترکیه مصمم است که از جریان برای تعامل بیشتر استفاده کند .

این فعال  اقتصاد ترکیه  افزود : ما درگذشته نیز با ایران تعامل خود را حفظ کرده بودیم اما مشکلات بانکی که غرب به  ایران تحمیل کرد،  دست ما را از بازار ایران کوتاه کرده بود که الآن این بازگشایی برای هر دو کشور فرصت خوبی را فراهم کرده است تا ارتباط تاریخی خود را حفظ کنند و تعامل اقتصادی را افزایش دهند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: