کد خبر: ۶۴۷۶۹
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۱ - ۱۰ اسفند ۱۳۹۴ - 29 February 2016
از روزی که شرکت کیا، یک نمونه از نسل چهارم اسپورتیج را برای اولین بار و به صورت مخفیانه، با پوشش‌های پارچه‌ای سیاه‌رنگ برای تست‌های جاده‌ای از کارخانه خارج کرد، کنجکاوی ماشین‌بازها و علاقمندان به خودروهای این برند کره‌ای برای دیدن این کراس‌اوور قدیمی، بیشتر شد.
از روزی که شرکت کیا، یک نمونه از نسل چهارم اسپورتیج را برای اولین بار و به صورت مخفیانه، با پوشش‌های پارچه‌ای سیاه‌رنگ برای تست‌های جاده‌ای از کارخانه خارج کرد، کنجکاوی ماشین‌بازها و علاقمندان به خودروهای این برند کره‌ای برای دیدن این کراس‌اوور قدیمی، بیشتر شد.

به گزارش ایسنا، مدیران کیا، قبل از اینکه اسپورتیج مدل 2016 را به عنوان یک محصول جدید و متفاوت در نمایشگاه فرانکفورت، به صورت رسمی و علنی رونمایی کنند، اسکچ‌هایی از این خودرو را منتشر کردند. همین تصاویر از اسپورتیجِ استتارشده و اسکچ‌های شرکت کیا، کافی بود تا رسانه‌ها، گمانه‌زنی‌های خود را برای مقایسه مدل جدید اسپورتیج با مدل‌ها و نسل‌های قبلی آغاز کنند. کیا که فعالیت برادرخوانده خود، یعنی هیوندایی را در تولید توسان 2016 به خوبی دنبال می‌کرد، در تکاپو بود تا از این فضای رسانه‌ای برای معرفی بهتر اسپورتیج جدید بیشترین بهره را ببرد.

در نهایت تب داغ شایعه‌ها و گمانه‌زنی‌ها در مورد نسل چهارم اسپورتیج، با رونمایی از این خودرو در نمایشگاه فرانکفورت سرد شد. اما هنوز کنجکاوی‌ها در خاورمیانه فروکش نکرده بود و اطلاعاتی که از اسپورتیج جدید به خبرنگاران این منطقه می‌رسید، دست دوم بود. تا اینکه ماه گذشته شرکت کیا با دعوت از حدود 50 خبرنگار از 13 کشور خاورمیانه و آسیا، مدل‌های مختلف اسپورتیج 2016 را در هتل میدان دوبی، معرفی و تست درون‌شهری و جاده‌ این خودرو را در مسیر دوبی – فجیره برگزار کرد. شرکت اطلس خودرو به عنوان نماینده رسمی کیا در ایران، دو روزنامه‌نگار را برای حضور در این برنامه به دوبی اعزام کرد.

اسپورتیج جدید با سه حجم موتور 1.6 لیتر، 2 لیتر و 2.4 لیتر به بازار عرضه شده است. اسپورتیج با موتور 1.6 لیتری که کیا آن را به عنوان یک محصول کم‌مصرف معرفی می‌کند، در دو تیپ عادی و توربو، تولید شده است. نکته ظریف در تولید مدل توربوی این خودرو، قدرت بالای آن است که در دور موتور 5500 تا 177 اسب بخار، نیرو تولید می‌کند. این میزان نیرو، تنها 7 اسب بخار کمتر از نمونه‌هایی با حجم موتور 2.4 لیتر است. این ظرافت در مهندسی موتور اسپورتیج جدید که منجر به کاهش مصرف سوخت، بدون افت چشمگیر در قدرت موتور شده، محبوبیت این خودرو را در کشورهایی مثل ایران بالا می‌برد.

پورشه کره‌ای
کارشناسان خودرو به اسپورتیج جدید، لقب «پورشه کره‌ای» داده‌اند. آنها معتقدند کیا، نسل چهارم اسپورتیج را اسپورت‌تر از نسل‌های قبل طراحی کرده و با استفاده از خطوط شکسته و همچنین منحنی‌های مواج در بدنه، ظاهری تهاجمی، شاداب و پرهیجان به این خودرو داده است. تغییری که با طراحی جدید سپر و چراغ‌ها در نمای جلوی اسپورتیج جدید، ایجاد شده، به گواه خودروبازها، شباهت این محصول را با پورشه ماکان افزایش داده است. طراحی اسپورتیج جدید در استودیوی شرکت کیا در فرانکفورت آلمان انجام شده است.

همین تغییرات در طراحی بدنه اسپورتیج جدید کافی است تا محبوبیت آن نزد مشتریان سخت‌گیری که به خودروهای لوکس، اسپورت و شیک علاقه دارند، بیشتر شود.

قدبلندها راحت باشند
یکی از مهمترین تغییراتی که در طراحی اسپورتیج جدید صورت گرفته، افزایش 30 میلی‌متری فاصله بین محور چرخ‌هاست. این تغییر سبب شده تا فاصله بین صندلی‌ها بیشتر شده و نشستن در صندلی عقب برای افراد قد بلند راحت‌تر شود. ارتفاع سقف کابین نیز برای سرنشینان جلو 5 میلی‌متر و برای سرنشیننان عقب 16 میلی‌متر بیشتر شده است. طول اسپورتیج جدید با این تغییر، 40 میلی‌متر بیشتر شده، اما ارتفاع و پهنای این خودرو نسبت به مدل‌های قبل تغییری نکرده است. این تغییرات، اسپورتیج جدید را به یک کراس‌اوور خانوادگی و جادار تبدیل کرده که مسافرت‌های طولانی را برای خانواده‌ها لذتبخش‌تر می‌کند.

سان‌روف این خودرو در مقایسه با مدل‌های قبل 104 میلی‌متر طویل‌تر شده تا سرنشینان احساس بهتری نسبت به محیط بیرون خودرو داشته باشند.

عایق‌بندی اتاق اسپورتیج جدید به گونه‌ای انجام شده که در مقایسه با سایر کراس‌اوورهای همکلاس خودش، کمترین میزان صدا و لرزش وارد اتاق می‌شود. میزان صدایی که سرنشینان این خودرو می‌شنود، یک دسی‌بل کمتر از مدل‌های قبل است.

صندلی‌های مدل جدید اسپورتیج دوباره طراحی شده و علاوه بر سیستم گرمایشی و سرمایشی، دارای امکانات ویژه‌ای برای تنظیم پشتی و نشیمن هستند. در طراحی مجدد، فنرها و تشک به گونه‌ای مورد استفاده قرار گرفته‌اند که سرنشینان لرزش کمتری را احساس می‌کنند. هر چند در صندلی‌های جدید از فولاد باکیفیت‌تری استفاده شده اما وزن این صندلی‌ها نسبت به مدل‌های قبل 2.5 کیلوگرم کمتر است.

بالاترین نمره ایمنی
اسپورتیج جدید توانست از آزمون Euro NCAP که برای سنجش میزان ایمنی خودروها در زمان تصادف است، پنج ستاره که نشان‌دهنده بالاترین ایمنی است را دریافت کند. در کابین این خودرو، شش ایربگ جانبی و پرده‌ای برای سرنشینان جلو و عقب پیش‌بینی شده است. صندلی‌های عقب اسپورتیج با هدف افزایش امنیت کودکان، به سیستم ایزوفیکس مجهز هستند.

در تمام مدل‌های نسل چهارم اسپورتیج، دید راننده نسبت به جلو و عقب گسترده‌تر شده است. برای بهبود دید راننده، ستون اول بدنه خودرو، نازک‌تر از قبل طراحی شده و آینه‌ها کمی پایین‌تر نصب شده‌اند. البته طویل‌شدن سان‌روف نیز به گسترده‌تر شدن دید راننده و سرنشینان کمک می‌کند.

تجربه رانندگی با اسپورتیج جدید، نشان می‌دهد که طراحی این خودرو به گونه‌ای انجام شده که در پیچ‌های تند، سرنشینان هیچ احساس ناامنی و نگرانی نمی‌کنند.

یکی از ویژگی‌های اسپورتیج 2016 بهره‌مندی از تکنولوژی رانندگی بین خطوط است. چنانچه خودرو در این حالت قرار داده شود، بلافاصله پس از اینکه خودرو از مسیر مستقیم و از بین خطوط طولی جاده خارج شود، بوق هشدار خودرو به صدا در می‌آید.

چرخ‌های اسپورتیج جدید از آلومینیوم و در سه اندازه 17، 18 و 19 اینچ ساخته شده‌اند اما مدل‌هایی که روانه بازار خاورمیانه و آفریقا می‌شوند در اندازه‌های 16، 17 و 19 اینچ هستند. البته شرکت کیا برای مدل GT Line اسپورتیچ فقط چرخ‌های 19 اینچ را به صورت استاندارد تعریف کرده است.

ظرفیت باک بنزین این خودرو از 58 لیتر به 62 لیتر افزایش یافته است. این ویژگی تعداد مراجعه راننده خودرو به پمپ‌بنزین را کاهش می‌دهد. به خصوص اینکه میزان مصرف سوخت در مدل‌های جدید اسپورتیج کمتر از مدل‌های قبل است.

تهدیدی برای سایر برندهای هم‌رده
با توجه به طراحی جدید، مصرف پایین و قدرت موتور مطلوبی که اسپورتیج جدید دارد، از هم‌اکنون این خودرو را می‌توان به عنوان یکی از بهترین گزینه‌های بازار پیش‌بینی کرد. ناگفته نماند اگر شرکت اطلس خودرو، با استفاده از قوانین گمرکی و تعرفه‌های واردات خودروهای با حجم موتور پایینتر، مانورر قیمتی مناسبی روی مدل 1.6 لیتری این خودرو بدهد، بدون شک اسپورتیج جدید تهدیدی برای سایر برندهای هم‌رده‌اش خواهد بود.

اسپورتیج‌هایی که از اسلواکی می‌آیند
نسل چهارم اسپورتیج در حالی سپتامبر گذشته در نمایشگاه فرانکفورت رونمایی شد که بیش از 1.6 میلیون دستگاه از نسل سوم اسپورتیچ در فاصله سال‌های 2010 تا 2015 در سراسر دنیا به فروش رسیده است. کیا اسپورتیج‌هایی را که قرار است در بازار آمریکای شمالی، مرکزی و جنوبی و همچنین منطقه آسیاپاسیفیک عرضه شود در کارخانه‌ای واقع در شهر گوانگجو کره‌جنوبی تولید می‌کند اما خودروهایی که قرار است راهی بازارهای اروپا و خاورمیانه شوند، در ژیلینای اسلواکی ساخته می‌شوند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: