کد خبر: ۶۴۶۸۳
تاریخ انتشار: ۱۸:۰۶ - ۰۹ اسفند ۱۳۹۴ - 28 February 2016
شاخص بورس در روز شنبه با افزایش ٣٨٨ واحدی همراه بود که در آن اکثر صنایع با رشد همراه شدند و بازار به رنگ سبز درآمد.
 روزنامه شرق : شاخص بورس در روز شنبه با افزایش ٣٨٨ واحدی همراه بود که در آن اکثر صنایع با رشد همراه شدند و بازار به رنگ سبز درآمد.

 این تغییرات پس از انتخابات صورت پذیرفت که نشانی برای سرمایه گذاران از مثبت بودن اخبار است. 
ارزش معاملاتی در بورس برابر ٢٨٧ میلیارد تومان است؛ گرچه این مقدار در مقایسه با آمار معاملاتی روزهای گذشته که بر بازار حکم فرما بود و نوعی عطش سرمایه گذاران به معامله پس از دوران رکود را نشان می داد، مقدار کمتری است؛ همچنان با روزهای رکود بازار تفاوت بالایی دارد و نشان می دهد که بازار با ثباتی نسبی که درحال حاضر شاهد هستیم، از رکود فاصله مناسبی گرفته است و معاملات سهام در آن جریان دارد. 

این امر را می توان برای کاهش ریسک نقدشوندگی سهام دانست که خود نکته مثبتی برای سرمایه گذاران با رویکردهای مختلف (ریسک گریز، ریسک پذیر و سوداگران) است. 
در روند بازار سرمایه روز شنبه دوباره شاهد رشد قیمتی نمادهای صنایع اصلی که بیشترین ارزش بازاری را دارند، هستیم. صنایع پتروشیمی و خودرو با رشد همراه بودند و در کنار آنها در صنعت بانکداری شاهد ثبات بودیم. 

شاخص ارز و قیمت دلار نیز به ثبات مناسبی رسیده است و باید دید که بعد از نتایج انتخابات جهت حرکت این شاخص اقتصادی و محرک بازار سرمایه به کدام سمت کشش بیشتری پیدا می کند. نمادهای شپنا، شبندر، خودرو و فملی بیشترین اثر مثبت را بر شاخص داشتند. در فرابورس نیز شاهد رشد شاخص بودیم و در نهایت شاخص این بازار با رشد ٩ واحدی خود به عدد ٨٣٩.٩ واحدی رسید. 

سناریوی مطرح شده درباره رشد قیمتی در صنایع مختلف بورس، در فرابورس مشاهده می شود. نمادهای شتران، پترول و شاوان که تماما از گروه صنایع شیمیایی هستند، بیشترین اثر مثبت را بر فرابورس گذاشتند. در بررسی روند قیمتی صنعت پتروشیمی و رشد آن در بازار سرمایه و اولین روز معاملاتی هفته، شاهد تعدیل مثبتی بودیم که در خلاف جهت کاهش قیمتیِ رخ داده در هفته گذشته بوده است. 

با بررسی شرایط اقتصادی موجود در ایران، انتخابات برگزار شده و بودجه دولت می توان آینده مناسبی را از لحاظ بنیادی برای بازار سرمایه متصور شد. این امر با توجه به مذاکرات دولت با کشورهای مختلف و شرکت های خارجی، سیاست های بلندمدت دولت و سایر عوامل اقتصاد کلان حاکم بر کشور می تواند نتایج را بهبود بیشتری بخشد و شاهد گشایش در شرایط بازار سرمایه باشیم. 

یکی دیگر از عواملی که بر رشد بازار سرمایه تأثیر بسزایی دارد، کاهش نرخ بهره بانکی و سود بانک ها است. به وسیله این امر منابع بیشتری به بخش تولیدی اقتصاد و بنگاه ها تزریق می شود. با توجه به اینکه بنگاه های اقتصادی و صنایع مختلف در بورس حضور دارند، این امر منجر به قوت گرفتن بازار سرمایه در بلندمدت و رشد آن خواهد شد.

از سوی دیگر صنعت بانکداری نیز امکان وام دهی با نرخ کمتری را خواهد داشت و با افزوده شدن قدرت وام دهی بانک ها، با تفاوتی که در مقایسه با سود پرداختی سپرده ها ایجاد می شود، برای بانک ها نیز دورنمای بهتری را ایجاد می کند.

نکته آخر فشار بانک مرکزی بر صندوق های سرمایه گذاری درآمد ثابتی است که توسط بانک ها مدیریت می شود و به نوعی با هدف خارج نشدن نقدینگی از بازار پول پس از کاهش نرخ سود انجام می شود؛ در صورتی که این امر نیز تحقق یابد، پیش بینی می شود مقداری از این وجوه به بازار سرمایه انتقال یابد که در این صورت نقدینگی بازار و معاملات آن بهبود خواهد یافت.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: