کد خبر: ۶۳۲۲۹
تاریخ انتشار: ۱۶:۵۱ - ۲۵ بهمن ۱۳۹۴ - 14 February 2016
مدیر عامل سازمان بیمه سلامت گفت: بیمه رایگان سلامت افراد کم درآمد و حاشیه نشینان در سال 95 ادامه می یابد.
مدیر عامل سازمان بیمه سلامت گفت: بیمه رایگان سلامت افراد کم درآمد و حاشیه نشینان در سال 95 ادامه می یابد.

محمد جواد کبیر روز یکشنبه در نشست خبری با خبرنگاران افزود: در سال 95 برای بیمه شدگان جدید آزمون وسع می گذاریم تا افرادی که از طریق خوداظهاری یا معرفی مراجع ذیصلاح دارای داده های ثبتی بعنوان متمول مشخص شوند زمینه مشارکت آن ها را در خرید بیمه خودشان فراهم می کنیم.

وی در عین حال اظهار کرد که این آزمون وسع شاید 15 درصد بیمه شده های جدید را در بر بگیرد.
مدیر عامل بیمه سلامت ایران یاد آور شد: تاکنون 10 میلیون و 700 هزار تن تحت خدمات پوشش بیمه سلامت قرار گرفته اند

وی دربخش دیگری از سخنانش نسبت به فعالیت شرکت هایی که خدمات بیمه ای ارائه می دهند به مردم هشدار داد و گفت: 
اخیرا برخی شرکت های به اصطلاح ثبت شده در خدمات بیمه ای مداخلاتی می کنند که در صلاحیت آنان نیست. 

کبیر تاکید کرد: تنها مرجع رسمی بیمه سلامت، سازمان بیمه سلامت و پیشخوان های دولت هستند که نسبت به ثبت مقاضیان و صدور دفترچه اقدام می کنند.
وی تصریح کرد: برخی شرکت ها با زیرپا گذشته اصول اخلاقی و بی توجهی به حقوق مردم با وعده های فریبنده مردم را به بیمه شدن دعوت می کنند در حالی که صلاحیت انجام این کار را ندارند.
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت گفت: تمام اطلاعات مربوط به بیمه سلامت از طریق ادارات بیمه سلامت شهرستان ها و استان ها و همچنین سایت سازمان بیمه سلامت در اختیار مردم قرار می گیرد و فعالیت موسسات و شرکت های ارائه دهنده خدمات بیمه سلامت غیر رسمی و غیرقانونی است.

کبیر خاطرنشان کرد: گزارشاتی زیادی از فعالیت این شرکت ها داشتیم که به مراجع قضایی ابلاغ کردیم تا از طریق سیستم امنیتی مورد پیگرد قرار گیرند اما این شرکت با عناوین مختلف دیگر ایجاد می شوند.

مدیرعامل بیمه سلامت گفت: تاکنون 12 شرکت در این زمینه را شناسایی کردیم اما بر اساس ثبت شرکت دامنه فعالیت آنها زیاد است، بنابراین در وهله اول مردم باید در این زمینه آگاه باشند.
کبیر افزود: این موسسات اصلا نمی توانند مردم را بیمه کنند و فقط پول می گیرند و حتی در مواردی اخاذی می کنند و می گویند اگر دفترچه ما را پیش فلان پزشک ببرید، 30 درصد تخفیف می دهند.

وی ادعای این شرکت ها مبنی بر این که اطلاعات مردم را از وزارت رفاه گرفته اند، کذب خواند و اظهار کرد: امنیت اطلاعاتی ما بسیار بالاست و این ادعای شرکت ها غلوهای تبلیغاتی است.
کبیر تاکید کرد: تاکنون در این رابطه چندین نامه به مراجع قضایی فرستاده ایم اما راه میانبر برای جلوگیری از فعالیت این شرکت ها آگاهی مردم است. 
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت تصریح کرد: عمده فعالیت این شرکت ها در شهرهای بزرگ است و به جز سازمان بیمه سلامت و پیشخوان های دولت، کسی حق ندارد دفترچه بیمه سلامت را صادر کند.

** 86 درصد بیمه شدگان جدید ساکنان حاشیه شهرها هستند
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت با اشاره به این که طی 2 سال گذشته 10 میلیون و 700 هزار نفر تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفته اند، گفت: 86 درصد از بیمه شدگان جدید ما را جمعیت حاشیه شهرها تشکیل می دهند.
کبیر افزود: از این تعداد، 91.3 درصد آنان حدود یک میلیون تومان و 75 درصد خانوارها نیز کمتر از یک میلیون تومان درآمد داشته اند.
وی با اشاره به شناسایی 700 تا 800 سکونتگاه غیررسمی در کشور گفت: چون جمعیت بیمه شدگان جدید قبلا به خدمات پزشکی دسترسی نداشتند با پیک مراجعه آنان به مراکز درمانی مواجه شدیم، بنابراین پیشنهاد دادیم که معماری نظام ارائه خدمات اصلاح شود؛ این به آن معناست که این جمعیت باید ابتدا از مراقبت های اولیه بهداشتی و درمانی بهره مند شوند و از آنجا به مراکز تخصصی ارجاع شوند. 
وی تاکید کرد: اگر اصلاحی در معماری نظام ارائه خدمات رخ ندهد، همان گونه که در سال 94 شاهد تحمیل هزینه های سرسام آور به سازمان بیمه سلامت بودیم در سال 95 نیز این مشکلات ادامه پیدا خواهد کرد. 
مدیر عامل بیمه سلامت ایران تاکید کرد: برای اصلاح این معماری به همکاری وزارت بهداشت و ارائه دهندگان خدمت نیاز داریم؛ همچنین برنامه طرح تحول سلامت به عنوان مهم ترین برنامه حوزه اجتماعی دولت یازدهم باید مورد احترام و توجه قرار گیرد. 
وی با اشاره به جمعیت 23 میلیونی روستاییان گفت : تا زمانی که پرونده الکترونیک سلامت راه اندازی نشود، نظام ارجاع شکل نمی گیرد اما می توان از راه های دیگری اجرای این نظام را آغاز کرد.
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت گفت: از پنج ماه پیش طرحی را به صورت تفاهمنامه با وزارت بهداشت با عنوان دستورالعمل نظام ارجاع برای روستاییان آماده کرده ایم و به این توافق رسیده ایم که نظام ارجاع را در حاشیه شهرها و شهرهای 20 تا 50 هزار تن و 50 تا 100 هزار تن اجرا کنیم.
مدیر عامل سازمان بیمه سلامت گفت: با اجرای نظام ارجاع ، گام اساسی برای کنترل تقاضا برداشته می شود ؛ اگر تقاضا ، افسارگسیخته باشد منابع ما کفاف پاسخگویی به آن را نخواهد داشت.
کبیر یادآور شد: باتوجه به شرایط مالی سازمان بیمه سلامت، جلساتی با مسئولان تصمیم گیرنده ازجمله شخص رئیس جمهوری، معاونین او و برخی وزرا و مدیران و همچنین مشاوران اقتصادی رئیس جمهوری برگزار شد که همگی اذعان داشتند که چنانچه شرایط مالی سازمان بیمه سلامت بهبود نیابد، مشکل جدی در مسیر طرح تحول سلامت، ایجاد خواهد شد.
این مقام مسئول سازمان بیمه سلامت ایران افزود: امسال ما تاکنون حدود پنج هزار و یکصد میلیارد تومان پول گرفته ایم که دو هزار و 350 میلیارد تومان آن را بابت بدهی های سال 93 و 92 پرداخت کرده ایم و حدود دو هزار و 800 میلیارد تومان برای امسال باقی مانده است و قول داده اند که بودجه ما را افزایش دهند.
کبیر خاطرنشان کرد : انتظار داریم در سال 94، حدود 10 هزار میلیارد تومان منابع دریافت کنیم اما پیش بینی هزینه های ما حدود 13 هزار میلیارد تومان است یعنی سه هزار میلیارد تومان کسری منابع خواهد داشت.
کبیر ادامه داد: اگر طرح بیمه سلامت در سال 95 نیز بخواهد ادامه یابد به 16 هزار میلیارد تومان پول نیاز داریم و اگر این منابع، تخصیص داده نشود بسته خدمتی ما با چالش روبرو خواهد شد.
مدیر عامل بیمه سلامت ایران اظهار امیدواری کرد ، مردم با تخصیص اعتبارات به موقع از حلاوت و شیرینی طرح تحول سلامت استفاده کنند.
وی با اشاره به بدهی سه هزار و 800 میلیارد تومانی وزارت بهداشت،گفت: طی تفاهم نامه صورت گرفته قرار است یک درصد از مالیات ارزش افزوده و همچنین یارانه دارو و منابع حاصله از هدفمندی یارانه ها در اختیار سازمان بیمه سلامت قرار بگیرد.

**همپوشانی دو بیمه 
مدیر عامل سازمان بیمه سلامت گفت: سامانه ای با همکاری تامین اجتماعی موسوم به «سامانه امید» راه اندازی شده است تا همپوشانی های بیمه ای معلوم شود که براساس آن کمتر از یک میلیون تن، همپوشانی بیمه ای داشتیم.
کبیر افزود: براساس این سامانه در 47 هزار مورد نیز همپوشانی دارویی داشتیم یعنی دو طرف سازمان بیمه گر بابت این داروها هرکدام 42 میلیارد تومان پرداخت کرده اند؛ حدود 80 درصد این همپوشانی ها در حال برطرف شدن است و امید است تا اوایل سال 95، این همپوشانی ها را پاکسازی کنیم.

**برنامه ریزی برای حذف تدریجی دفترچه بیمه سلامت
مدیر عامل سازمان بیمه سلامت گفت: در سال آینده ، پنج تا 10 استان کشور را بر اساس دسترسی به فیبرنوری و اینترانت ، امکان سنجی خواهیم کرد تا استعلام بیمه در آن شهرها براساس کارت ملی و بصورت برخط باشد.
کبیر خاطرنشان کرد: دفترچه های این افراد برای مراکز بیمارستانی مورد استفاده خواهد بود؛ از 6 ماهه دوم سال 95 به تدریج به سمت حذف دفترچه و رسیدگی آنلاین (برخط) خدمات خواهیم رفت.

**بیمه معتادان
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت در خصوص بیمه سلامت معتادان هم اظهار کرد: در سال 93، حدود 30 میلیارد تومان منابع برای این حوزه پیش بینی شد اما ساز و کار اجرایی آن فراهم نبود و به دلیل چالش های پیش رو و ابلاغ دیرهنگام منابع، کار خوبی در این زمینه انجام نشد.
کبیر افزود: در سال 94 سامانه ای موسوم به تابا برای ثبت افراد تحت پوشش (معتادانی که درمان متادون داشتند) طراحی و دستورالعمل آن به مراکز دولتی ابلاغ شد؛ البته مراکز ترک اعتیاد در برخی استان ها بیشتر و در برخی استان ها کمتر است.
وی خاطرنشان کرد:تا زمان حاضر بیش از 10 هزار تن در این سامانه ثبت نامه شده اند و منابع لازم به استان ها اختصاص داده شده است.
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت یادآور شد: این خدمات بیمه ای ، تمام خدمات سرپایی متادون تراپی موجود در بسته ارائه شده از سوی وزارت بهداشت را در برمی گیرد و برای خدمات بستری نیست؛ تعرفه ها براساس این بیمه مشخص است و بیمار می تواند تا یکسال تحت پوشش درمان قرار گیرد.

وی افزود: موسسات ترک اعتیاد طرف قرارداد با سازمان بیمه سلامت ، این افراد را برای ثبت نام به سامانه تابا معرفی می کنند؛ همچنین تاکنون حدود 14 هزار خدمت در 150 مرکز ترک اعتیاد ارائه شده است که 90 درصد این مراکز، دولتی هستند.
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت گفت: برای سال 94 پیش بینی کرده ایم که 25 هزار تن تحت پوشش بیمه اعتیاد قرار گیرند هر چند که جمعیت معتادان بسیار بیشتر از این رقم است اما باید منابع لازم برای پوشش بیمه ای به ما اختصاص داده شود.
کبیر درمان سالانه معتاد را هشت میلیون ریال عنوان کرد که سازمان بیمه سلامت ایران ، 70 درصدآن را می پردازد./ایرنا
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: