کد خبر: ۶۲۹۳۳
تاریخ انتشار: ۱۸:۴۱ - ۲۲ بهمن ۱۳۹۴ - 11 February 2016
بانکداری ایرانی – سوئیفت یا جامعه جهانی ارتباطات مالی بین‌بانکی( Society for Worldwide Interbank Financial Telecommunication)  یک انجمن تعاونی غیرانتفاعی است که در ماه مه ۱۹۷۳ میلادی توسط ۲۳۹ بانک از پانزده کشور اروپایی و آمریکای شمالی راه‌اندازی گردید و هدف از آن جایگزینی روش‌های ارتباطی غیراستاندارد کاغذی و یا از طریق Telex در سطح بین‌المللی با یک روش استانداردشده جهانی بود.در حال حاضر نزدیک به  10هزار  بانک و مؤسسه مالی در ۲۰۹ کشور جهان عضو آن انجمن می‌باشند. مرکز اصلی شبکه سوئیفت در کشور بلژیک بوده و طبق قوانین آن کشور عمل می‌نماید و کشورهای آمریکا، هلند، انگلیس و هنگ‌کنگ به‌عنوان مراکز پشتیبان اعضا فعالیت دارند

اقدامات ایران برای پیوستن به سوئیفت

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در دهه 60 شمسی اقدام به پیوستن به جامعه جهانی ارتباط مالی بین‌بانکی کرد و در :

سال 1364: کارشناسان بانک مرکزی بررسی‌های اولیه را برای عضویت بانک‌های ایرانی در سوئیفت انجام دادند. ارزیابی مطلوب و پیشنهاد عضویت بانک‌های ایرانی داده‌شده، ولی با توجه به وقوع جنگ تحمیلی و اولویت‌های اساسی‌تر به تعویق افتاد.

سال 1369: بانک مرکزی هیأتی را مأمور هماهنگی با بانک‌های تجاری به‌منظور عضویت در سوئیفت کرد.

سال 1370: پس از هماهنگی‌های لازم با بانک‌های تجاری تقاضای عضویت سیستم بانکی ایران توسط بانک مرکزی به سوئیفت ارائه شد. 

سال 1371: پس از ارائه سه پیش‌شرط عضویت به سوئیفت، بانک مرکزی به همراه پنج بانک تجاری صادرات، ملی، تجارت، ملت و سپه در آذرماه پذیرفته شد.

سال 1372: پس از راه‌اندازی سایت، خرید تجهیزات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری و نصب آن‌ها در چهاردهم آذرماه به شبکه سوئیفت ملحق شدیم.

تحريم سوئيفت ايران در سال 1390
با بالا گرفتن اختلاف‌نظرهای بین‌المللی در خصوص مسائل هسته‌ای کشور، روز شنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۰ در پايان ساعت اداري رسمي کشور سيستم سوئيفت بانک مرکزي ايران در راستاي تحريم‌هاي اروپايي قطع شد. هرچند تحریم‌ها مراودات بین‌المللی بانک‌های ايراني را متوقف نکرد، اما بااین‌وجود هزینه‌های زيادي بر عمليات ارزي و بانکي کل سيستم بانکي کشور تحميل شد.

پیوستن 15 بانک ایرانی به سوئیفت
پس از اجرایی شدن برجام در 25دی‌ماه سال 1394  تحریم‌های هسته‌ای لغو شد و بانک‌ها نیز به شبکه جهانی وصل شدند و به‌تبع آن در روز دوشنبه  12بهمن‌ماه  سال 1394 به‌طور رسمی تحریم سوئیفت لغو شد. بر این اساس بانک‌های مرکزی، تجارت، رفاه کارگران، توسعه صادرات، سپه، پست‌بانک، صنعت و معدن، ایران و اروپا، توسعه تعاون، سینا، ملت و ملی در فهرست رفع تحریم سوئیفت قرارگرفته‌اند. هرچند بانک‌های پارسیان و پاسارگاد و سامان بنا به اعلام مدیران عاملشان در دوران تحریم‌ها هم با سوئیفت ارتباط داشتند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: