کد خبر: ۶۱۳۰۳
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۶ - ۰۲ بهمن ۱۳۹۴ - 22 January 2016
همزمان با آغاز سفر رئیس جمهوری خلق چین به ایران، نمایشگاه «چین زیبا» با حضور وزیر نهاد اطلاع‌رسانی این کشور در کتابخانه ملی افتتاح شد.
مراسم افتتاح نمایشگاه عکس «چین زیبا» صبح امروز جمعه دوم بهمن همزمان با سفر رئیس جمهوری خلق چین به ایران و با حضور جیانگ جان گویو وزیر نهاد اطلاع رسانی دولتی چین و رئیس دفتر مطبوعاتی شورای دولتی چین رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در محل این کتابخانه در تهران گشایش یافت.

سید رضا صالحی امیری مشاور فرهنگی رئیس جمهور و رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در این مراسم با عرض خیر مقدم به مهمانان چینی گفت: دو کشور ایران و چین از تمدن‌های کهن بشری هستند که هویت و قدمتی به درازای تاریخ بشریت دارند اتفاقا شاخصه‌ها و اشتراکات فرهنگی و تاریخی دو کشور قابل توجه است؛ در فرهنگ هر دو کشور احترام به بزرگان و پیشکسوتان جایگاه ممتازی دارد و به مثابه یک سرمایه ماندگار به آنها نگریسته می‌شود.

صالحی امیری نوع نگرش انسان به طبیعت و سازگاری این دو را در هر دو فرهنگ ایران و چین مشترک ذکر کرد و در ادامه یادآور شد: سخت کوشی، تلاش و کوشش در هر دو فرهنگ ایران و چین یک ارزش والا قلمداد می‌شود. صلح جویی و سازگاری و تعامل دیگر ویژگی بارز فرهنگ ایرانی و چینی است.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران بر اهمیت علم آموزی و فضلیت افزایی به‌عنوان نقطه مشترک ایرانی‌ها و چینی‌ها تاکید کرد و گفت: بر اساس اسناد تاریخی موجود، برقراری روابط رسمی ایران و چین به بیش از ۲ هزار سال قبل و زمان حاکمیت سلسله اشکانیان و فلات ایران و دودمان «هان» در چین باز می‌گردد.

صالحی امیری یادآور شد: از دیرباز جاده تاریخی ابریشم مسیر تبادل تجاری و فرهنگی میان دو کشور بوده است از ابتدای انقلاب اسلامی هم روابط ما با چین در سطح مطلوبی بوده و در نقاط عطف تاریخی و تنگناهای پیش روی کشورمان از جنگ تحمیلی تا تحریم های ظالمانه علیه کشورمان، همواره ملت و حاکمیت چین در کنار ما بوده‌اند.

وی با ابراز خرسندی از اینکه شی جین پینگ رئیس جمهور خلق چین در نخستین سفر رسمی سال نو میلادی و با هدف ارتقای دوستی و همکاری دو کشور در زمینه‌های مختلف، به ایران سفر کرده است، اضافه کرد: من هم مفتخرم که در اولین جمعه پساتحریم ایران که روز مقدس ما مسلمانان است، در یک بنای فرهنگی و محل اجتماع اندیشمندان و جویندگان علم و کمال و فضیلت، نمایشگاهی به عنوان «چین زیبا» افتتاح می‌شود.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، این مرکز را یک نهاد بسترساز فرهنگی توصیف کرد که در زمان برگزاری این نمایشگاه یاد شده عملا یک جاده ابریشم فرهنگی خواهد بود تا جلوه‌های زیبای طبیعی چین را  در مقابل دیدگاه افراد نخبه و فرهیخته ایران به تصویر بکشد.

صالحی امیری در پایان ابراز امیدواری کرد نمایشگاه «چین زیبا» فتح بابی باشد برای ارتقا سطح فرهنگی و تعاملات و همکاری‌های گسترده در عرصه فرهنگ میان دو کشور و با همکاری دو کشور سطح روابط فرهنگی ایران با چین که اولین شریک تجاری ایران است، همپای روابط اقتصادی و دیپلماتیک دو کشور شود.

در این مراسم همچنین جیانگ جان گویو وزیر نهاد اطلاع رسانی دولتی چین و رئیس دفتر مطبوعاتی شورای دولتی چین در سخنانی با ابراز خرسندی از حضور در آیئن گشایش نمایشگاه عکس «چین زیبا» گفت:  این نمایشگاه در یک هفته آینده بیش از ۷۰ عکس که طبیعت و سیمای انسانی چین را نشان می‌دهد، در کتابخانه ملی ایران با قدمتی دیرینه به معرض دید بازدیدکنندگان خواهد گذاشت.

وی مراتب سپاس خود را از حمایت رئیس کتابخانه ملی ایران در راستای برگزاری این نمایشگاه ابراز کرد و گفت: امروز شی جین پینگ رئیس جمهور چین دیدار رسمی خود را از جمهوری اسلامی ایران آغاز کرد. این نخستین سفر رئیس جمهوری چین در سال نو میلادی و نیز نخستین فعالیت دیپلماتیک چین سال ۲۰۱۶ میلادی به شمار می‌رود که این امر نشان از اهمیتی است که چین برای روابط خود با ایران و توسعه آن از دریچه راهبردی قائل است.

وی تاکید کرد: چین و ایران دو کشور بزرگ متمدن و فرهنگی در جهان هستتند و دوستی دو طرف بسیار عمیق و دیرینه است و من اطمینان دارم که سفر آقای شی جین پینگ رئیس جمهور چین به ایران به ارتقای دوستی و همکاری در زمینه‌های مختلف یاری خواهد رساند.

به گفته وزیر نهاد اطلاع رسانی دولت چین، در نمایشگاه «چین زیبا» عکس هایی با موضوعات برکات طبیعی، سازگاری انسان و طبیعت و میراث جهانی در چین به نمایش گذاشته شده و جاذبه های زیبای طبیعی، تاریخ دیرینه و وضعیت توسعه کنونی چین را نشان می دهد.

وی گفت: دولت چین به رشد و توسعه با نوآوری، هماهنگی، حفاظت از محیط زیست و درهای باز و بهره مندی مشترک بسیار اهمیت داده است.

در این مراسم توسعه با حفاظت از محیط زیست به معنای آن است که چین فعالانه به سازندگی تمدنی سازگار با محیط زیست می پردازد و با تقویت از حفاظت از محیط زیست آسمانی آبی، سرزمینی سرسبز و آبی پاک و زلال را فراهم می کند.

وی در پایان گفت: در چین ضرب المثلی مانند این ضرب‌المثل ایرانی که می‌گوید «شنیدن کی بود مانند دیدن» وجود دارد؛ ما صادقانه از دوستانه کشورهای جهان که به چین سفر می کنند استقبال می کنیم تا شخصا زیبایی و هماهنگی این سرزمین را ببینند.

پس از افتتاح نمایشگاه «چین زیبا» توسط وزیر نهاد اطلاع رسانی دولت چین و رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، هیئت چینی از بخش نسخ خطی، مخزن و تالارهای مطالعه کتابخانه ملی بازدید کرد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: