کد خبر: ۶۰۷۷۵
تاریخ انتشار: ۱۷:۱۸ - ۲۷ دی ۱۳۹۴ - 17 January 2016
وزیر نیرو با اشاره به توافق انجام شده بین ایران و چک برای تشکیل کمیته مشترک انرژی از ارائه پیشنهاد مشارکت با شرکت‌های جمهوری چک برای هوشمندسازي شبکه و ارتقاي ولتاژ شبکه برق خبر داد.
وزیر نیرو با اشاره به توافق انجام شده بین ایران و چک برای تشکیل کمیته مشترک انرژی از ارائه پیشنهاد مشارکت با شرکت‌های جمهوری چک برای هوشمندسازي شبکه و ارتقاي ولتاژ شبکه برق خبر داد.

به‌ گزارش خبرگزاری مهر، دور جدید مذاکرات برق و انرژی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری چک امروز با انجام گفتگوهایی بین حمید چیت چیان وزیر نیرو و «يان ملادکـ» وزير صنعت و تجارت چک به میزبانی تهران برگزار شد.

چيت‌چيان با بیان اینکه همکاري‌ها بین ایران و چک در زمينه‌ هوشمندسازي شبکه‌هاي برق، سامانه‌هاي تصفيه آب و فاضلاب و محيط زيست و ارتقاي ولتاژ شبکه انتقال برق کشور با جمهوري چک، گسترش می یابد، گفت: هم اکنون پايه‌هاي يک همکاري خوب و ثمربخش بين موسسات ايراني و جمهوري چک در حال شکل‌گيري بوده و اين ملاقات بتواند راهکارهاي موثري را براي همکاري دو کشور در حوزه صنعت آب و برق ارائه کند.

وزیر نیرو با بيان اينکه هم‌اکنون از ۷۴ هزار مگاوات ظرفيت نصب شده در کشور برخورداريم و بايد تا ۱۰ سال آينده ۵۰ هزار مگاوات از انواع نيروگاه‌ها به ظرفيت نصب شده کشور اضافه شود، تصریح کرد: از این رو يکي از زمينه‌هاي همکاري دو کشور را در بخش انرژي بوده و اين همکاري مي‌تواند در ساخت نيروگاه‌هاي مختلف ادامه يابد.

این عضو کابینه دولت با اعلام اینکه درصدد هستيم پروژه‌هاي اتوماسيون و هوشمندسازي را در شبکه‌هاي برق کشور اجرايي کنيم، اظهار داشت: در ۵ سال آينده باید ۱۰ ميليون مشترک از ۳۳ ميليون مشترک موجود برق در کشور تحت شبکه‌هاي هوشمند قرار گيرند.

این مقام مسئول با اشاره به اينک در حال حاضر بالاترين ولتاژ کشور ۴۰۰ کيلوولت است بيان کرد: در آينده اين ولتاژ باید تا ۷۶۰ کيلوولت افزايش یابد.

چیت چیان در ادامه با اشاره به محدوديت‌هاي آبي کشور تاکید کرد: تمام جمعيت شهري کشور تحت پوشش شبکه‌هاي آب شرب سالم و بهداشتی قرار دارند و اين نياز به طور مرتب در حال افزايش است.

وزیر نیرو با بيان اينکه پوشش شبکه‌هاي فاضلاب در حال حاضر حدود ۴۲ درصد کل جمعيت مشترکان آب را در بر دارد، افزود: با سرعت در حال افزايش پوشش شبکه فاضلاب براي ساير مشترکان هستيم.

وی با اشاره به اينکه در ۵ زمينه هوشمندسازي شبکه برق، ارتقاي ولتاژ شبکه انتقال کشور، سامانه‌هاي تصفيه آب و فاضلاب و محيط زيست با جمهوري چک همکاري خواهيم داشت، افزود: در چارچوب کميسيون مشترک ايران و جمهوري چک، کميته انرژي نيز تشکيل مي‌شود.

این عضو کابینه دولت با بيان اينکه در اين ديدار قرار شد معاون انرژي وزارت صنعت و تجارت جمهوري چک در آينده نزديک سفري به جمهوري اسلامي ایران داشته باشد، تاکید کرد: در اين ملاقات پروژه‌هاي دقيق‌تري را در ارتباط با اين ۵ موضوع کلي مطرح مي‌کنيم تا همکاري‌هاي موثري بين دو کشور برقرار شود.

وزير نيرو با اشاره به اينکه تاکنون هيچ قراردادي همکاري بين جمهوري اسلامي و جمهوري چک در بخش صنعت آب و فاضلاب و انرژي منعقد نشده است، خاطرنشان کرد: در مرحله اول مذاکرات زمينه‌هاي کلي همکاري‌ها تعريف شده که در آينده که مسئولان چک به ايران سفر خواهند کرد، بتوانيم به موارد عقد قرارداد نزديک شويم.

يان ملادک وزير صنعت و تجارت جمهوري چک هم با اظهار خرسندي از زمان اين ديدار که مصادف با برداشته شدن تحريم‌ها از ايران شده است، گفت: امروز با يک هيات شامل حدود ۶۰ شرکت آماده همکاري با وزارت نيرو و ساير شرکت‌ها و موسسات ايراني در بخش آب و برق و انرژي و محيط زيست هستيم.

این مقام دولت چک با اشاره به اينکه استفاده از سامانه‌هاي فاضلاب در روستاهاي بيش از ۲ هزار نفري در جمهوري چک اجباري است، تبیین کرد: پيشرفت‌هاي خوبي در زمينه سامانه‌هاي فاضلاب روستایی داشته‌ايم که حاضر به انتقال اين تکنولوژي و تجربيات به شرکت‌هاي ايراني هستيم.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: