کد خبر: ۵۹۱۰۱
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۱ - ۱۰ دی ۱۳۹۴ - 31 December 2015
روزنامه آرمان / 10 دیماه
همهمه‌ای که می‌کنند برای شادی از برگزاری دو انتخابات در اسفند ماه نیست بلکه همهمه‌های ناشی از نگرانی‌هایشان است؛ همهمه مواجه شدن کاندیداهایشان با بزرگانی از جمله آیات هاشمی و سید حسن خمینی است؛ پس چه باید کرد؟

بازهم استفاده از روش‌های نخ‌نما شده یعنی شایعه‌سازی؛ همان شایعاتی که در اتاق فکر تخریب ساعت‌ها برای تنظیم آن وقت صرف می‌کنند! راهکار آنها این است که ابتدا شایعه ردصلاحیت این بزرگان را مطرح می‌کنند و بعد اگر این اتفاق رخ داد خود را در حد یک آگاه به نهادهای تصمیم‌گیر معرفی ‌کنند و بگویند: «دیدید گفتیم!» اگر هم تایید شدند باز خود را به دروغ مطلع نشان ‌دهند و بگویند برخی برای تایید آنها سفارش ویژه کردند تا تایید شوند! یعنی در هر دو صورت به شکل مستقیم نهادهای تصمیم‌گیر را زیر سوال می‌برند.

تندروها در حالی مشغول برنامه‌ریزی برای تخریب آیات سیدحسن خمینی و هاشمی هستند که بسیاری از اصولگرایان از این حضور استقبال کرده‌اند. سایت آیت‌ا...‌هاشمی در حاشیه‌نگاری یکی از دیدارهای او نوشته است: «آقای هاشمی حرف انتخابات ۹۴ است. حرف انتخاباتی که شاید مهم‌ترین انتخابات بعد از انقلاب باشد. انتخاباتی که هرچقدر برای مردم دلگرم‌کننده است برای تندروها دلواپسی می‌آورد.

دلواپسی‌هایی که با حضور آیت‌اللهی به نام «خمینی» برایشان سرگیجه سیاسی هم آورده است. چرا که اگر در انتخابات ۹۲ رشته‌های خود را تنها به دست «هاشمی» پنبه شده دیدند و دل به رد صلاحیت او بستند؛ امروز دیگر واقعا سرگیجه گرفته‌اند و در اوج استیصال نمی‌دانند دیگر چه باید بکنند؟ جلوی هاشمی را بگیرند، جلوی حسن خمینی را بگیرند، جلوی روحانی را بگیرند یا جلوی مردم را... انتخابات ۹۴ واقعا دلواپس‌کننده و سرگیجه‌آور است. البته نه برای آنان که با مردمند، بلکه برای آنان که میزانشان رأی ملت نیست!»

تندروها سریع‌تر از دیگران
«هاشمی ردصلاحیت شد!» زودتر از شورای نگهبان بررسی کرده و آنچه باب میلشان است را اعلام می‌کنند. موج به نقل از یک منبع آگاه! نوشت: «علی‌اکبر هاشمی‌رفسنجانی که پیش‌تر برای حضور در انتخابات مجلس خبرگان رهبری ثبت‌نام کرده بود، رد صلاحیت خواهد شد. صلاحیت وی برای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری نیز تایید نشده بود.»

وقتی استقبال گسترده از کاندیداتوری هاشمی را برای انتخابات ریاست‌جمهوری 92 دیدند بر طبل عدم‌احراز صلاحیت هاشمی کوبیدند. دلیلشان هم این بود که سن و سال آیت‌ا... هاشمی مناسب ریاست‌جمهوری که شغلی پرتحرک است، نیست. هر چند هاشمی بارها خلاف این ادعا را ثابت کرده بود. سال 94 اما سالی پرتلاطم و سرنوشت‌سازبرای سپهر سیاست ایران است، سالی که قرار است مردم بار دیگر به پای صندوق‌های رای بروند و تکلیف کرسی‌های مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی را مشخص کنند.

هر دو انتخاباتی که بازهم می‌تواند آیت‌ا... صبور و سیاس سیاست ایران را به میدان مبارزات انتخاباتی بیاورد و او را تبدیل به یکی از مردان طراح و برنامه‌ریز جریانات سیاسی کند. باید دید آیت‌ا... برای امسال و جریان اعتدال و اصلاحاتی که او را همچنان ناجی و پدرمعنوی خود می‌دانند چه تمهیداتی اندیشیده است. اما واکنش هاشمی در صورت عدم‌احراز صلاحیتش چه خواهد بود؟

عفت مرعشی همسر آیت‌ا... هاشمی به این سوال اینگونه پاسخ داده است که «یک‌بار آقای هاشمی را رد صلاحیت کردند ایرادی هم نداشت. ما خودمان را می‌شناسیم.» محسن هاشمی که به همراه خواهش فاطمه هاشمی کاندیدای مجلس دهم شده است هم در پاسخ به واکنشش در قبال ردصلاحیت گفت: «ما تمکین می‌کنیم.» خونسردی آیت‌ا... هاشمی و خانواده او در قبال عدم‌احراز صلاحیتشان گواه صلاحیت آنهاست.

یادگار امام حذف شدنی نیست
در راستای پروژه تخریب، برخی اصولگرایان تندرو به سیدحسن خمینی درباره «قرار گرفتن در سناریوی فتنه‌گران» یا «انحراف از خط امام» هشدار می‌دهند اما تعدادی از چهره‌های شاخص تشکل‌های اصلی اصولگرایان همچون جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و جامعه روحانیت مبارز از نامزدی یادگار امام استقبال کرده‌اند و حتی چهره‌هایی چون دبیرکل حزب موتلفه اسلامی اعلام نامزدی ایشان را به صورت مستقل و فراجناحی مورد تایید قرار داده‌اند.

با توجه به اینکه سخنگوی شورای نگهبان زمان برگزاری آزمون کتبی داوطلبان مجلس خبرگان رهبری را 15دی‌ماه جاری اعلام کرده و گفته است همه کسانی که تحصیلات حوزوی دارند و در آزمون قبلی شرکت نکرده‌اند، باید شرکت کنند تندروهای جناح اصولگرا در چند روز اخیر این شایعه را مطرح کرده‌اند که سیدحسن خمینی به دلیل حضور پیدا نکردن در امتحان مربوط به مجلس خبرگان قصد انصراف از کاندیداتوری دارد.

اگرچه آنها خود می‌دانند عمل به قانون در صدر رفتار یادگار امام است و اگر نیاز باشد او از طی این مراحل طفره نخواهد رفت چنانکه آیت‌ا... غرویان که خود نیز از کاندیداهای مجلس خبرگان است می‌گوید: «مراجع معظم تقلید و اساتید حوزه علمیه صلاحیت ایشان را تایید کرده‌اند. تدریس ایشان در درس خارج فقه خود حکایت از صلاحیت ایشان است و امیدوارم شورای نگهبان این تایید علما و مراجع را بپذیرد و ایشان را بدون هیچ حرف و حدیثی تایید کنند.»

مجید انصاری معاون پارلمانی رئیس‌جمهور نیز از این شایعات گله مند است و می‌گوید: «ورود بزرگان به عرصه انتخابات باعث شور و نشاط سیاسی می‌شود و باید حرمت همه اشخاص و افراد و بزرگان نظام و انقلاب رعایت شود. مساله اخلاق بسیار مهم است لذا جریانات سیاسی و طرفداران این مساله را به خوبی دنبال کنند.»

حجت‌الاسلام هاشمی‌نژاد هم گفته است: «سیدحسن آقای خمینی یک مجتهد مسلم است که در حوزه علمیه قم درس خارج می‌دهد و جایگاه خوبی در حوزه و میان مراجع دارد و مراجع برای وی احترام ویژه‌ای قائل هستند و از نظر حوزوی در سطح بالایی است و از نظر سیاسی هم فردی فهیم، ارشمند و سیاستمداری روشنفکر است، بنابراین حضور شخصیت‌هایی همچون آیت‌ا... سید حسن خمینی می‌تواند وزن خبرگان را بالا می‌برد.» بنابراین سیدحسن خمینی نه عقب‌نشینی خواهد کرد و نه مشی فراقانونی را طی می‌کند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: