کد خبر: ۵۸۹۳۹
تاریخ انتشار: ۱۸:۵۳ - ۰۸ دی ۱۳۹۴ - 29 December 2015
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با انتقاد از شیوه بانکداری در ایران بر لزوم تشکیل یک بانک صد درصد اسلامی و بدون ربا تاکید کرد.
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با انتقاد از شیوه بانکداری در ایران بر لزوم تشکیل یک بانک صد درصد اسلامی و بدون ربا تاکید کرد.

به گزارش  ایرنا از مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلام، آیت الله محسن اراکی در نشست کمیسیون تجار و بازرگانان جهان اسلام گفت: متاسفانه در جامعه ما، سیستم بانکداری اسلامی دارای روح اسلامی نیست.

وی مشکل اصلی در این زمینه را سیستم پوسیده و غیرکارشناسانه بانکی جمهوری اسلامی ایران دانست و گفت: کسانی که فکر می کنند، تحریم بازار ما را متوقف کرده، قطعا در اشتباهند.

اراکی افزود: مهمترین کاری که اتحادیه تجار و بازرگانان جهان اسلام می توانند انجام دهند این است که در جهت ایجاد یک بانک صد در صد اسلامی که واسطه بین تولید کننده و مصرف کننده باشد، تلاش کنند. یعنی باید بانکی تاسیس شود که مبتنی بر نفی حقیقی ربا و استفاده از سرمایه باشد.

وی همچنین بر تشکیل یک کمیته برای رسیدن به این هدف تاکید کرد و گفت: این کار بزرگترین راه برای تقریب خواهد بود و از این راه می توان مشکلات همه مسلمانان را رفع کرد.

در نشست اتحادیه تجار و بازرگانان که عصر دوشنبه با حضور بازرگانان جهان اسلام و به عنوان «بررسی نقش کلیدی تجارت و اقتصاد در جهان اسلام به منظور توسعه دیپلماسی وحدت» برگزار شد، پیشنهادات متعددی از سوی تجار کشورهای اسلامی ارائه شد.

تشکیل یک دبیرخانه ثابت و دائمی برای این اتحادیه به منظور تبادل اطلاعات میان تجار کشورهای اسلامی، طراحی وبسایتی برای انتشار اطلاعات و دستیابی به نتایج بهتر، اولویت دادن به صنایع مختلف از جمله صنعت توریسم هوایی، زمینی و مانند آن و همچنین توجه به برند حلال و تولید محصولات مختلف با این برند از موضوع هایی بود که در این نشست مطرح شد.

همچنین سرمایه گذاری مشترک و استفاده از مواد خام کشورهای اسلامی برای بالابردن ارزش افزوده و رساندن کیفیت کالاهای داخلی به کیفیت کالاهای اروپایی، تشکیل کمیته ای برای تحریم کالاهای صهیونیستی و متقاعد کردن مسلمانان برای استفاده نکردن از اینگونه کالاها و همچنین ایجاد یک سیستم بانکداری خالص اسلامی و بدون ربا در جوامع اسلامی از دیگر مسائلی بود که از سوی اعضای شرکت کننده بیان شد.

در پایان این نشست عبدالله سهرابی رئیس نشست و معاون اجتماعی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی اعلام کرد که به زودی دبیرخانه ثابت اتحادیه بازرگانان جهان اسلام تشکیل و نظرات و پیشنهادها در وب سایت آن منعکس خواهد شد.

بیست و نهمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی از یکشنبه (ششم دیماه) با حضور 300 میهمان داخلی و 300 میهمان خارجی در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی آغاز به کار کرد و قرار است امشب با صدور بیانیه ای در اختتامیه این کنفرانس که در هتل استقلال برگزار خواهد شد، به کار خود پایان دهد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: