کد خبر: ۵۴۹۹۰
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۴ - ۲۸ آبان ۱۳۹۴ - 19 November 2015
وی اظهار کرد: دراین طرح لیزینگی‌ها هیچ نقشی نداشتند، گرچه در این میان بارها به مسئولان این طرح مقالاتی منعکس شد اما لیزینگ‌ها همچنان منتظر تصمیم‌گیری در این باره هستند.
اقتصادنیوز نوشت: پس از اتمام تسهیلات خودرو، این پرسش مطرح است که دولت و لیزینگ‌ها چه برنامه‌ای برای جاماندگان طرح تسهیلات 25 میلیون تومانی خودرو خواهند داشت.

اعطای تسهیلات 25 میلیون تومانی خودرو برای خروج رکود شش روزه تمام شد و متقاضیان در این مدت بیش از 120 هزار خودروی تولید داخل کشور را خریداری کردند، اما در این میان تعداد زیادی پشت درهای بسته ماندند و به عبارتی از این طرح جاماندند.

در روزهای ابتدایی توقف طرح تسهیلات 25 میلیون تومانی خودرو برخی از شرایط متفاوت لیزینگ‌ها خبر دادند و در شرایطی شایعاتی مبنی بر اجرای مجدد این طرح به گوش رسید. اما برخی فعالان بازار بر این باورند که باید واقع‌بین بود و واقعیت بازار را در نظر گرفت به گونه‌ای که در حال حاضر انبارها از خودرو خالی شده است و در مقابل نیز تولید وضعیت چندان مناسبی ندارد، همچنین بازار خودروهای داخلی همچنان داغ است و رقابت میان خودرو داخلی و وارداتی چشمگیر است.

از سوی دیگر، برخی فعالان بازار اعلام کردند که در نیمه دوم سال هستیم و باید به بازار خودرو شب عید نیز متوجه بود. برخی دیگر نیز فعال شدن بازار خودروهای دست دوم را پیش‌بینی کردند و در مقابل به بهینه شدن بازار در آینده امیدوار بودند.

در این باره نیز رئیس انجمن لیزینگ ایران گفت: اگرخودروسازان داخلی نجنبند و تولیدات خود را به شعار تولید جهانی و بازار جهانی نرسانند، به جز مصیبت چیزی برای آن‌ها نخواد ماند.

محمد کاظم افزود: ما در بخش لیزینگ انتقادات جدی به این طرح داریم، چرا که این طرح نه به خودروسازان و نه به گردش پول دراین بخش کمک می‌کند. در این مدت انبارها مجددا پر و خالی می‌شوند اما بازهم اتفاق خاصی رخ نمی‌دهد.

وی تصریح کرد: به نظر می‌رسد در طرح تسهیلات خودرو ابهامی وجود دارد،‌ به گونه‌ای که ما هنوز نمی‌دانیم این منابع از کجا آمده و به کجا می‌رود.

مدیر عامل لیزینگ اقتصادنوین با اشاره به اینکه این طرح تقاضای خرید را تحریک نمی‌کند، اظهار کرد: یکی از اشکالات این طرح بهره نبردن از اهرم لیزینگ است، چرا که اگر از این اهرم استفاده می‌شد، این چالش برطرف می‌شد و بازگشت منابع نیز تضمین می‌شد.

وی اظهار کرد: دراین طرح لیزینگی‌ها هیچ نقشی نداشتند، گرچه در این میان بارها به مسئولان این طرح مقالاتی منعکس شد اما لیزینگ‌ها همچنان منتظر تصمیم‌گیری در این باره هستند.

کاظم تاکید کرد: مشکل بهره نبردن از وجود لیزینگ‌ها در کشور حتی به دولت گذشته برمی‌گردد چرا که در جریان ساخت و عرضه مسکن مهر و یا حتی بنگاه‌های زودبازده از لیزینگ‌ها کمک گرفته نشد.

وی افزود: لیزینگ‌ ابزار مالی میان تولید کننده و مصرف کننده است، و در دنیا سالانه بیش از 80 میلیارد دلار ضریب نفوذ این طرح است. از این رو برای توسعه این بخش در کشور نیز باید دلتمردان حوزه‌ سیاست‌گذاری به این ابزار کمک کنند تا تورم در اقتصاد نیز کنترل شود.

کاظم در پاسخ به اینکه باید برای جاماندگان از طرح تسهیلات خودرو چه کاری انجام داد، بیان کرد: باید توجه داشت که برای اولین بار در تاریخ اقتصادکشور، این اقتصاد می‌افتد که در تقاضا رکود ایجاد می‌شود و تعداد زیادی خودرو در انبارها می‌ماند،‌ چرا که در کشور ما 100سالی می‌شود که کلیه تولیدکنندگان و صنایع هرچه تولید می‌کنند در داخل می‌فروشند.

وی افزود: اما در دنیا تولیدکنندگان با شعار کالای جهانی، تولید جهانی و بازار جهانی فعالیت می‌کنند.

مدیر عامل لیزینگ اقتصادنوین معتقد است، اگر تولید کنندگان نجنبند و کالای خود را به عرصه جهانی ارائه ندهند، می‌خواهد لوازم خانگی باشد یا خودرو یا فولاد، گرفتار مشکلاتی از این قبیل پیش می‌آید که امروز خودرو در خط مقدم آن قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: البته پسابرجام نیز به کمک تولیدکنندگان می‌آید و اگر تولید کنندگان تنها به سیاست حمایتی و هدایتی اتکا کنند، قطعا دچار مشکل می‌شوند.

به گفته کاظم، در طرح خرید تسهیلاتی خودرو، بسیاری از خریداران، متقاضیان واقعی خودو نبودند بلکه به دلیل تسهیلات به این طرح روی آوردند.

همچنین یک کارشناس خودرو بر این باور است که متقاضیان خرید خودرو که از طرح تسهیلاتی 25 میلیون تومانی خودرو جا مانده‌اند و می‌خواهند به واسطه تسهیلات صاحب خودرو شوند، تا طرح بعدی دولت صبر کنند.

وی گفت که گرچه استقبال از خرید خودرو خوب بود اما به نظر می‌رسد با وضعیت تولید بعید به نظر می‌رسد که بازهم خودروساز این رویه فروش را پیش گیرد چرا که تامین هزینه‌ ساخت نیاز مند تامین مالی از سوی بانک‌ها است و در این شرایط نیز بانک‌ها همه توان خود را ارائه کردند.

وی افزود: ادامه فرآیند فروش اقساطی خودرو از سوی خودروسازان بعید به نظر می‌رسد، زیرا هنگامی‌ که خودروساز نقدینگی نداشته باشد، خودروسازی به صرفه نیست.

این کارشناس بااشاره به اینکه با فروش تعداد زیادی خودرو در شش روز متوالی بازار خودروهای دست دوم نیز رونق می‌گیرد، اظهار کرد: با طرح اجرا شده، بازار خودرو بهینه می‌شود به گونه‌ای که بازار خودرو تا پایان سال شاهد رونق خرید و فروش خواهد بود.

در ادامه نیز داود میرخانی رشتی گفت: باید دولت این طرح را تکمیل نکند. نه متوقف کند و نه دوباره ادامه دهد بلکه رضایت خاطر ثبت‌نام کنندگان را به دست آورد.

مدیر عامل سابق ایران خودرو در دوران جنگ افزود: در حال حاضر دولت در زمینه اعطای این تسهیلات معذوریت دارد، اینگونه نیست که نخواهد خودرو بدهد.

وی با اشاره به اطلاع رسانی نادرست طرح اظهار کرد: اگر دولت بتواند برای جلوگیری از نارضایتی مردم، بانک مرکزی را قانع کند، طبیعی است که برای بخش خودرو شرایط بهتری رقم می‌خورد و به موفقیت این طرح افزوده می‌شود.

وی در پاسخ به اینکه انبارها از خودرو خالی شده‌اند و اگر این طرح مجددا اجرایی شود، بخش تولید باید چه کند، گفت: اینگونه نیست که همین امروز طرح راه‌اندازی شود و فرداهم اجرایی شود. چرا که می‌توان فاصله تولید و عرضه را کاهش داد و به میزان تولید، فروش نیز صورت گیرد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: