کد خبر: ۵۱۹۹۴
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۸ - ۲۱ مهر ۱۳۹۴ - 13 October 2015
آيت الله هاشمي رفسنجاني با تأکيد بر وظيفه سازمان ملل متحد در مواجهه با قدرت‌هاي غيرمرئي تروريستي، گفت: اگر چه قدرت اجرايي سازمان ملل براي مهار کردن اين گروه‌ها کافي نيست، اما مي‌توان با استفاده از اعتبار و ارزش اين سازمان بين‌المللي، کشورها و دولت‌ها را در مبارزه با گروه‌هاي تروريستي و يا حداقل پرهيز از حمايت‌هاي مالي، نظامي، اطلاعاتي و اقتصادي برانگيخت.
وي در ديدار يان الياسون، قائم مقام دبيرکل سازمان ملل متحد، با اشاره به ناامني‌هاي منطقه که ريشه در گفتار و رفتار تروريسم‌پرورانه استعمار و استبداد دارد، افزود: تروريسمي که طالبان و القاعده در افغانستان شکل دادند، با عناويني چون داعش و بوکوحرام گستره وسيعي از آسيا و افريقا را آلوده کرده ‌است و حتي در اروپا هم هسته دارد.

وي اوضاع آشفته عراق را که به از بين رفتن امنيت اين کشور منجر شده است، بسيار خطرناک دانست و افزود: گروه‌هاي تروريستي با وعده و وعيدهاي توخالي و با سوء استفاده از نارضايي برخي جوانان از حکومت‌هاي منطقه، زمينه را براي هر اقدام انتحاري فراهم کرده‌اند و خطرناک‌تر از همه اينها، دسترسي تروريست‌ها به سلاح‌هاي کشتار جمعي است که براي هر کشوري خطرناک هستند.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام، فقر و استيصال و فقدان آزادي جوانان کشورهاي جهان سوم را از جمله عوامل تقويت گروه‌هاي تروريستي به عنوان ضلع سوم و مکمل مثلث شوم استکبار و استبداد دانست و گفت: دوام و بقاي هر يک از اضلاع اين مثلث، جنگ و نا امني است و عقلاي جهاني و سازمان ملل بايد براي نابودي و يا لااقل جلوگيري از گسترش آن چاره‌‌انديشي کنند.

آيت الله هاشمي رفسنجاني با اعلام آمادگي ايران براي مبارزه ريشه‌‌اي با تروريست‌ها، به تجربيات ارزنده جمهوري اسلامي ايران در مقابله با گروه‌هاي تندرو اشاره کرد و اظهار داشت: در دو سال اول پس از پيروزي انقلاب اسلامي، با گروه‌هاي تروريستي مواجه بوديم که با شعارهاي تجزيه‌طلبي، مردم مناطق مرزي ايران در کردستان، خوزستان، بلوچستان و حتي ترکمن‌صحرا را تحريک مي‌کردند، اما جمهوري اسلامي با قانون اساسي منسجم، هوشياري مردم اين مناطق و حمايت آحاد مردم، امنيت را به کشور برگرداند.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام، احترام به قانون اساسي، به خصوص در عراق را براي همه مردم مهم و ضروري دانست و با اشاره به فرايند تدوين قانون اساسي در عراق، گفت: گروه‌هاي تندرو با حمايت بعضي از کشورها و با القاي اختلافات مذهبي و قومي، نقشه‌‌هاي شومي براي عراق دارند، در حالي که بهترين گزينه براي اين کشور حفظ تماميت ارضي با احترام به قبايل و پيروان همه مذاهب‌ و حتي اقليت‌هاي ديني است.

وي با تأکيد مجدد بر خطر گسترش گروه‌هاي تروريستي به ويژه دسترسي آنها به مواد شيميايي، افزود: غرب بايد اين خطر را در همين منطقه مهار کند و از بين ببرد، وگرنه دير يا زود تروريست‌ها در غرب هم اقدام به حرکت‌هاي انتحاري و انفجاري مي‌کنند، چون حيات آنها در ايجاد و گسترش ناامني است.

آيت الله هاشمي رفسنجاني برخورد با منافقين را مصداق تناقض گفتاري غرب در برخورد با پديده تروريسم دانست و گفت: کساني که در ايران با کارهاي تروريستي مردم را کشته‌‌اند، الان با امنيت کامل در پارلمان‌هاي غربي رفت و آمد مي‌کنند و در کشورهاي اروپايي همايش مي‌گيرند، در حالي که همه برنامه‌هاي آنها تقويت اقدامات تروريستي و فريب جوانان اروپايي براي جذب به گروه‌هاي تندرو است.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در پاسخ به سخنان قائم مقام دبيرکل سازمان ملل متحد که مرهم زخم‌هاي منطقه را همکاري کشورهاي منطقه ذکر کرد، اظهار داشت: با وجود فضاي تيره‌اي که الان بين کشورهاي منطقه وجود دارد، برگشت اعتماد کشورها و حکومت‌ها به همديگر و به تبع آن برگشت امنيت امکان‌پذير است.
وي در اين زمينه به سياست تنش‌زدايي جمهوري اسلامي ايران پس از 8 سال جنگ عراق با ايران اشاره کرد و گفت: با اينکه اکثر کشورهاي منطقه از صدام حمايت و به ارتش بعث کمک کرده بودند، با سياست تنش‌زدايي همه کشورهاي منطقه را جلب و مشتاق همکاري با ايران کرديم که اوج آن همکاري عربستان بود.

آيت الله هاشمي رفسنجاني با تشريح اقداماتي که به کمک ملک عبدالله براي از بين بردن بي‌اعتمادي‌ها انجام داده بود، گفت: نتيجه آن همکاري‌ها امنيت پايدار منطقه بود که طي آن ملت‌ها در آرامش مشغول همکاري‌هاي اقتصادي و سياسي بودند تا اينکه گروه‌هاي تروريستي به خاطر چند اشتباه سياسي به وجود آمدند و گسترش يافتند.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در بخش ديگري از سخنان خود با يادآوري تلاش سازمان ملل متحد و شخص خاوير دکوئيار و الياسون براي پايان دادن جنگ عراق با ايران، افزود: نقش شخصيت‌هاي خيرخواه هميشه در تاريخ مي‌ماند و سازمان ملل در همان مقطع بسيار عاقلانه عمل کرد.

يان الياسون نيز با تأکيد بر تلاش‌هاي سازمان ملل براي پذيرش قطعنامه 598، گفت: پس از اينکه متوجه و مطلع شديم که صدام قصد دارد از سلاح‌هاي شيميايي به شکل وسيع‌تر عليه ايران استفاده کند، به اعضاي شوراي امنيت هشدار داديم که جنايت حلبچه تکرار نشود.

وي با بيان فراز و فرودهاي 4 ساله قطعنامه 598 از تدوين تا تصويب و سرانجام قبول آن ازجانب ايران، افزود: البته اشتباهات و زياده‌خواهي صدام هم ما را در رسيدن هر چه زودتر به آتش‌بس کمک مي‌کرد.

آقاي يان الياسون با ابراز نگراني از گسترش ناامني‌ها در منطقه گفت: همين الان هم صاحبان انديشه‌هاي اهريمني با سوءاستفاده از شرايط، به دنبال منافع خود هستند.

قائم مقام دبير کل سازمان ملل متحد گفتگوي ايران با کشورهاي 1+5 در مسائل هسته‌اي و نتيجه آن برجام را براي جهان کنوني بسيار سازنده دانست و افزود: باب همکاري ايران با کشورهاي جهان باز مي‌شود که حق مردم ايران است.

وي درباره بحران سوريه و بمباران يمن، بر نقش ايران تأکيد کرد و گفت: در اين دو جنگ، انسان‌هاي غيرنظامي و بي‌دفاع کشته مي‌شوند که اگر روابط کشورهاي تأثيرگذار منطقه از جمله ايران، عربستان و ترکيه در مسير ايجاد ثبات باشد، دنيا مي‌تواند شاهد پايان اين دو جنگ در کوتاه‌زمان ممکن باشد.

آقاي الياسون، راهبرد فراگير و جامع را ضرورت اقدامات سياسي در جهت از بين بردن ناامني‌هاي منطقه دانست و افزود: الآن ائتلاف غربي‌ها، روسيه و کشورهاي تأثيرگذار منطقه به کارهاي نظامي روي آورده‌اند تا داعش را زمين‌گير کنند و اقدامات سياسي را فراموش کرده‌اند، در حالي که جنگ فرسايشي پايه‌هاي تروريست‌ها را تقويت مي‌کند و آنها از جوانان ناراضي آسيا، افريقا و حتي اروپا نيرو مي‌گيرند و خود را قوي‌تر مي‌کنند.

قائم مقام دبير کل سازمان ملل درباره عراق، اختلافات قومي و مذهبي را يکي از عوامل گسترش ناامني‌ها دانست و گفت: تقسيم عراق به سه کشور، اشتباه سياسي است که هيچ کمکي به حل بحران کنوني نمي‌کند و به نظر من بايد از دولت قانوني عراق و يکپارچکي اين کشور حمايت کرد.

وي با بيان خاطره‌اي از اول انقلاب که به کمک شهيدان بهشتي و رجايي براي ثبات امنيت در ايران برنامه‌ريزي مي‌کردند، به برنامه‌هاي جمهوري اسلامي در مقابله با تروريست‌ها اشاره کرد و افزود: مي‌دانم که با برنامه، تروريست‌ها را از داخل کشور دور کرديد. 

کانال اختصاصی بانکداری ایرانی در تلگرام: https://telegram.me/bankdariirani

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: