کد خبر: ۵۱۱۷۹
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۳ - ۰۸ مهر ۱۳۹۴ - 30 September 2015
با توجه به رکود بازارهایی همانند مسکن، خودرو، بازار سرمایه و غیره حرکت سرمایه به بازار ارز آغاز شده و برهمین اساس میزان تقاضا در این بازار افزایش یافته است.
 رئیس هیات مدیره انجمن کارفرمایی سکه و صرافان استان تهران با اعلام دلایل رشد نرخ ارز گفت: با توجه به رکود بازارهایی همانند مسکن، خودرو، بازار سرمایه و غیره حرکت سرمایه به بازار ارز آغاز شده و برهمین اساس میزان تقاضا در این بازار افزایش یافته است.

عباس مسعودی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، با اشاره به چند نرخی شدن ارز در بازار به دلیل توزیع نامناسب آن، افزود: هرچند توزیع ارز با هدف تقویت پول ملی انجام می شود اما نحوه توزیع آن به گونه ای است که بازار را بی ثابت می کند و در نهایت تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی با مشکل مواجه می شوند.

وی با تاکید بر ضرورت مدیریت بازار ارز و میزان تقاضا در این بازار، اظهار داشت: در صورتی که بازار ارز مدیریت مناسب نشود، مشکلات متعددی برای این بازار ایجاد خواهد شد.

رئیس هیات مدیره انجمن کارفرمایی سکه و صرافان استان تهران، گفت: تقاضای کاذب و توزیع بی حساب و کتاب ارز منجر به رشد قیمت ها در این بازار شده و این در حالی است که سایر بخش های اقتصادی با رکود مواجه هستند.

وی، اجرای دستورالعمل جدید صرافی ها را از دیگر دلایل رشد نرخ ارز دانست و گفت: افزایش سرمایه صرافی ها به 4 میلیارد تومان و دریافت دو میلیارد تومان ضمانت نامه فشار مالی به صرافان وارد می کند و تعدادی از آنها برای تامین این مبلغ مجبور به قرض کردن آن هم با سودهای بالا شده اند.
مسعودی با بیان اینکه، دولت باید نرخ ارز را با آرامش و به مرور کاهش دهد، گفت: اگر نرخ ارز با عرضه کاذب به یکباره 100 تومان کاهش یابد نوسان شدیدی طی یک روز ایجاد و این امر باعث ناهنجاری اقتصادی می شود ضمن آنکه در آن صورت بسیاری از دلالان و فعالان اقتصادی نمی توانند تعهدات خود را انجام دهند. 

مسعودی تصریح کرد: به عنوان مثال زمانی که تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی دلار را با قیمت 3500 تومان خریداری کرده و نرخ آن به یکباره 100 تومان کاهش می یابد فعالیت ها مختل شده و برنامه ریز های هم نیز به هم می خورد و در نهایت نیز فعالان اقتصادی متضرر می شوند.

وی با تاکید بر اینکه بانک مرکزی نباید بی مهابا ارز را توزیع کند، گفت: توزیع زیاد ارز در بازار میزان قاچاق را افزایش می دهد و به نوعی راه خروج ارز را باز می کند.

رئیس هیات مدیره انجمن کارفرمایی سکه و صرافان استان تهران با اشاره به توزیع نرخ ارز در مقابل پاساژ افشار، گفت: این امر سبب شده تا مشتریان کمتر به صرافی ها مراجعه کنند و برخی از صراف ها نیز به دلالی بپردازند.

** دلیل کاهش معاملات خرد ارز در بازار 
مسعودی در پاسخ به این پرسش که چرا معاملات ارز خرد توسط صرافان کاهش یافته است، گفت: قوانین دست و پاگیر معاملات ارز افزایش یافته به نحوی که فروش تنها یک صد دلاری نیاز به چندین سند و صرف هزینه 500 تا هزار تومانی برای صراف دارد و این درحالی که است حجم کار و هزینه برای فروش ارقام بالای ارز نیز به همین میزان است.

وی با بیان اینکه، مقررات باید اجازه فعالیت به فعالان اقتصادی را داده و به نفع مردم باشد، اظهار داشت: اجرای این مقررات هزینه ها را بالا می برد.

مسعودی ادامه داد: قوانین دست و پاگیر باعث شده تا صرافان به نوعی خرید و فروش ارز خرد را انجام ندهند زیرا در همان حالی که برای معاملات با ارقام بالا باید کپی کارت شناسایی را دریافت کرد و سایر مراحل را انجام داد باید برای معاملات خرد نیز همان روند را انجام داد.
وی در پایان گفت: البته ناگفته نماند که برخی از مردم نیز به دلیل قوانین دست و پاگیر معاملات خودشان به صرافی ها مراجعه نمی کنند و به سمت دلالان سوق می یابند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: