کد خبر: ۵۰۸۸۱
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۸ - ۰۴ مهر ۱۳۹۴ - 26 September 2015
رئیس آمار و اطلاعات شرکت بورس گفت: پیش‌بینی می‌شود اتفاقات خوبی در سیاست خارجی و اقتصاد ملی کشور صورت گرفته و به تبع آن شاهد رونق در بازار سرمایه باشیم.
رئیس آمار و اطلاعات شرکت بورس گفت: پیش‌بینی می‌شود اتفاقات خوبی در سیاست خارجی و اقتصاد ملی کشور صورت گرفته و به تبع آن شاهد رونق در بازار سرمایه باشیم.

کامران شیخی رئیس آمار و اطلاعات شرکت بورس در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به تأثیرات تصمیمات دولت در حوزه اقتصادی بر روند بازار سرمایه گفت: تصمیمات دولت در حوزه اقتصادی تأثیرات بسزایی بر روند بازار سرمایه دارد عمده‌ترین آن مربوط به کاهش نرخ سود بانکی و نزدیک کردن این نرخ به تورم باز می‌گردد.

وی در خصوص تأثیر کاهش نرخ سود بانکی بر رونق تولید و اقتصاد کشور ادامه داد: کاهش نرخ سود بانکی و نزدیک کردن آن به نرخ تورم می‌تواند توجیه خوبی برای تولیدکنندگان داشته باشد تا به جای سرمایه‌گذاری در بانک‌ها و موسسات اعتباری بتواند سرمایه خود را به سمت بازار سرمایه سوق داده و از این طریق شاهد رشد این بازار خواهیم بود. 

شیخی افزود: با توجه به اینکه در حال حاضر بازدهی تولید کمتر از کاهش نرخ سود بانکی است سرمایه‌گذاران هیچ تمایلی به خارج کردن نقدینگی خود از بانک‌ها و سرمایه‌گذاری در تولید نخواهند داشت و این امر زمانی محقق می‌شود که نرخ سود بانکی در واقعیت اقتصاد کاهش پیدا کند و به دنبال تولید ملی افزایش و بازار سرمایه رونق یابد.

رئیس آمار و اطلاعات شرکت بورس در ادامه تأکید کرد: تا زمانی که شاهد نرخ بالای سود سپرده‌های بانکی هستیم نباید انتظار داشته باشیم که تولیدکنندگان در این شرایط سرمایه خود را به جای دریافت سود از بانک‌ها خارج کرده و به سمت تولید روانه کنند و به علاوه با وجود اینکه دولت در حال حاضر توانایی بازپرداخت سرمایه سپرده‌گذاران را ندارد به همین دلیل برنامه مناسبی برای کاهش نرخ سود بانکی نداشته و این روند تا زمان ازادسازی ارز بلوکه شده دولت ادامه خواهد داشت و در آن زمان شاید دولت بتواند با برنامه‌ریزی مناسب در جهت کاهش نرخ سود بانکی قدم برداشته و از این طریق نقدینگی را به سمت تولید روانه کند و از آن پس که زمان نه چندان دوری است شاهد رونق بازار خواهیم بود.

وی در توضیح تأثیر کاهش قیمت نفت در بخش تولید یادآور شد: یکی دیگر از مسائل مهم و اساسی در اقتصاد کشور کاهش قیمت نفت بوده که توانسته بر تولید و صنایع کشور اثر بگذارد و در صورتی که قیمت نفت به تعادل برسد شاهد تأثیر آن بر کاهش بهای اولیه، فروش با قیمت مناسب‌تر و نهایتا شاهد افزایش سودآوری صنایع خواهیم بود.

شیخی با اشاره به تأثیر نرخ ارز بر کاهش ارزش پول کشور یادآور شد: با نگاهی بر نرخ ارز و سکه در یک سال گذشته تمام کارشناسان بر این باور بودند که ارزش سکه به مبلغی زیر 3 هزار تومان می‌رسد که این امر عملی نشد و با افزیش قیمت سکه حتی تا 3 هزار و 400 تومان روبرو بودیم که این باعث افزایش 10 درصدی نرخ دلار و به همراه آن کاهش ارزش 10 درصدی پول ملی بوده‌ایم که این موضوع باعث صدمه زدن به تولید کشور و کاهش سرمایه‌گذاری خواهد شد که دولت برای کنترل شرایط باید راهکارهای مناسب را تعبیه کند و نرخ سپرده‌ها را همگام با نرخ تورم کاهش داده تا بتوان سرمایه در گردش را به سمت بازار سرمایه سوق داد.

وی در پایان تأکید کرد: پیش‌بینی می‌شود اتفاقات خوبی در سیاست خارجی و اقتصاد ملی کشور صورت گیرد و به تبع آن شاهد رونق در تولید و بازار سرمایه باشیم.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: