کد خبر: ۵۰۳۸۸
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۷ - ۲۵ شهريور ۱۳۹۴ - 16 September 2015
معاون سازمان میراث فرهنگی کشور گفت : 32 هزار اثر ثبت شده در کشور وجود دارد.
حقوقی و استانهای سازمان میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی کشور دیشب در آیین بازگشایی شبستان مسجد جامع ارومیه افزود : این سازمان به تنهایی از عهده حفاظت و مرمت اثار تاریخی و فرهنگی بر نمی آید چرا که صد ها هزار اثر تاریخی در کشور نیاز به مرمت و احیا دارند که اعتبار هنگفتی را می طلبد.

اسدالله درویشی تاکید کرد : باید تمام آحاد مردم در حفظ میراث تاریخی و فرهنگی تلاش کنند.
وی با بیان اینکه آذربایجان غربی دارای هزارو475 اثر ثبت شده و 2 اثر جهانی است گفت : این استان دارای تنوع اشیاء تاریخی و فرهنگی بی شماری است که باید در حفظ و نگهداری این آثار گرانقدر کوشا باشیم.

معاون سازمان فرهنگی کشور با بیان اینکه محراب مسجد جامع ارومیه یکی از کم نظیرترین محراب های تاریخی است گفت : خوشبختانه امروز شاهد روشن شدن دوباره چراغ شبستان مسجد جامع با قدمت هزار ساله هستیم.
مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی در این آیین گفت : عملیات مرمت مسجد تاریخی جامع ارومیه که از سه ماه گذشته شروع شده با سرعت خوبی ادامه دارد و پیشرفت مطلوبی هم دارد.جباری افزود : با توجه به اعتبارات هزینه شده برای مرمت این مکان بهره برداری دوباره از این محل تاریخی و مذهبی به زودی امکان پذیر می شود.

وی با بیان اینکه 20 سال است که مرمت و بازسازی این اثرتاریخی به دلایل مختلف و مشکلات متعدد تعطیل شده و گردشگران علاقمند از بازدید این اثر تاریخی بازمانده اند تصریح کرد : از امروز اقامه نماز بعد از گذشت 24 سال در این مکان تاریخی امکان پذیر می شود و عملیات مرمت گنبد خانه نیز همچنان تداوم خواهد داشت.

برای مرمت شبستان مسجد جامع ارومیه 2 میلیاردو500 میلیون ریال اعبار هزینه شده است.
مسجد جامع ارومیه یکی از قدیمی ترین و ارزشمندترین مساجد تاریخی شمالغرب ایران محسوب می شود که بنای اولیه آن مربوط به دوران سلجوقی است.
این اثر به شماره 234 به ثبت تاریخی رسیده است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: