کد خبر: ۴۹۳۹۲
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۲ - ۰۸ شهريور ۱۳۹۴ - 30 August 2015
ابلاغ بخشنامه جدید رسوب همزمان تسهیلات در بانک مسکن به مدت ۲ سال نمی تواند کمک حال انبوه‌سازان و تولید مسکن باشد.
دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان با بیان اینکه اگر پروژه مسکن مهر زودتر به اتمام می‌رسید، اختصاص خط اعتباری جدید می‌توانست به کمک بخش مسکن بیاید، گفت: ابلاغ بخشنامه جدید رسوب همزمان تسهیلات در بانک مسکن به مدت ۲ سال نمی تواند کمک حال انبوه‌سازان و تولید مسکن باشد.

فرشید پورحاجت در گفت‌وگو با  فارس، در پاسخ به این سؤال که مدیرعامل بانک مسکن اعلام کرده که شرکت‌های انبوه‌ساز باید گردش حساب خود را برای دریافت تسهیلات در این بانک متمرکز کنند، گفت: اتفاقاً انبوه‌سازان نسبت به بخشنامه جدیدی که از ابتدای امسال ابلاغ شده،‌ انتقاد دارند، چراکه براساس این بخشنامه انبوه‌سازان برای دریافت تسهیلات باید به ازای هر میزان تسهیلات 15 تا 20 درصد رسوب همزمان تسهیلات انجام دهند.

وی افزود: به‌عنوان مثال اگر انبوه‌سازی بخواهد 2 میلیارد تومان تسهیلات ساخت دریافت کند، 400 میلیون تومان از این تسهیلات باید در حساب دیگری از اولین قسط پرداختی به مدت 2 سال رسوب شود بدون اینکه به آن سودی تعلق گیرد.

پورحاجت با اشاره به اینکه این اقدام نمی‌تواند به تولید مسکن کمک کند، تأکید کرد: به هر حال باید شرایط بخش مسکن و ساخت‌وساز به گونه‌ای شود که ساخت‌وساز رونق بگیرد، چرا که برخی از سازنده‌های مسکن با گذشت ماه‌ها با اتمام واحدهای ساخته‌شده هنوز موفق به فروش واحدهای مسکونی نشده‌اند.

پورحاجت گفت: به هر حال در حال حاضر اعطای تسهیلات به ساخت مسکن و از سوی بانک مسکن با نرخ سود اسما 14 درصد و برای سایر بانک‌ها 30 درصد است.

وی در پاسخ به این سؤال که تحلیل شما از سیاست‌های دولت در بخش مسکن چیست؟ گفت: دولت تلاش می‌کند تا بازار مسکن از رکود خارج شود، اما هنوز شرایط مناسبی برای خروج مسکن از تورم فراهم نشده است.

دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان در پاسخ به این سؤال که آیا قبول دارید دولت برای اینکه تورم را کنترل کند، بخش مسکن را در رکود فرو برده است،گفت: اعتقاد من این نیست که دولت بخواهد برای کنترل تورم، بخش مسکن را در رکود نگه دارد، اما معتقد هستم که خریداران مسکن هنوز نتوانسته‌اند خود را با شرایط جدید که همانا قیمت‌های کنونی مسکن است وفق دهند.

وی اضافه کرد: متأسفانه افزایش قیمت مسکن در سال‌های گذشته به گونه‌ای بوده است که قدرت خرید متقاضیان را پایین آورده و دولت باید با تقویت قدرت تقاضا این مشکل را برطرف کند.

پورحاجت تصریح کرد: اعتقاد بنده این است که باید هرچه سریع‌تر پروژه مسکن مهر به اتمام برسد؛ چراکه اگر این کار هرچه سریع‌تر انجام می‌شد، خط اعتباری جدیدی به وزارت راه و شهرسازی تعلق می‌گرفت و می‌توانست به کمک بخش مسکن بیاید.

انتهای پیام/م
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: