کد خبر: ۴۹۱۴۹
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۴ - ۰۳ شهريور ۱۳۹۴ - 25 August 2015
اگر تسهیلاتی که بانکها پرداخت می کنند با روال عادی باشد، مشرط کردن آن به سپرده گذاری اشکال جدی دارد اما پرداخت تسهیلات با شرایط ویژه و سود کمتر در قالب ضوابط و قوانین بانک مرکزی بلامانع است.
یک کارشناس ارشد بازارهای مالی با بیان اینکه سپرده گذاری و تسهیلات دو مقوله متفاوت است، گفت: اگر تسهیلاتی که بانکها پرداخت می کنند با روال عادی باشد، مشرط کردن آن به سپرده گذاری اشکال جدی دارد اما پرداخت تسهیلات با شرایط ویژه و سود کمتر در قالب ضوابط و قوانین بانک مرکزی بلامانع است.

شاهین شایان آرانی در گفت و گو با  ایرنا، دیدگاه بانک مرکزی در خصوص غیرقانونی بودن پراخت تسهیلات عادی با شرط سپرده گذاری را درست ارزیابی کرد و افزود: بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار به عنوان دو مرجع رسمی باید ضوابط و قواعدی را برای بانکها در زمینه ارایه تسهیلات تعریف کنند.

وی افزود: این ضوابط و قواعد تعریف شده باید در قالب دستورالعملی از سوی بانک مرکزی به بانک ها ابلاغ شود و صرف اعلام شفاهی، مشکلی را حل نمی کند و اگر قبلا نیز این موضوع به بانک ها ابلاغ شده و از سوی بانک ها اعمال نمی شود، بانک مرکزی باید با قدرت اجرای این ضوابط را مدیریت کند.
این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه در زمینه تسهیلات دهی بانک ها دو بحث متفاوت وجود دارد، افزود: چنانچه بانک با مشتری شرط بگذارد که در صورت سپرده گذاری، تسهیلاتی با شرایط ویژه دریافت خواهی کرد و مشتری هم بپذیرد و با دستورالعمل بانک مرکزی مغایرت نداشته باشد، یک توافق دو جانبه و قانونمند است.
وی افزود: اما چنانچه بانک ها روال پرداخت تسهیلات با روال عادی را مشروط به سپرده گذاری مشتری برای مدتی معلوم و بعد از محل سپرده گذاری ها نمایند و بعد به او تسهیلات عادی پرداخت کنند، توافق مطلوبی نیست.

شایان آرانی گفت: قاعده این است که وقتی کسی قصد دارد از بانک تسهیلات دریافت کند، وظیفه بانک است که اعتبار وام گیرنده را ارزشیابی و بعد در خصوص پرداخت وام به مشتری قضاوت و تصمیم گیری کند و یک روال عادی در کار است.

وی افزود: اما چنانچه بانکی پس از بررسی شرایط اعتبار گیرنده به او اعلام کند که واجد همه شرایط دریافت وام است اما به شرطی از این تسهیلات برخوردار خواهد شد که مبلغی را سپرده گذاری کند، این خواسته بانک اشکال جدی دارد و نفس دریافت تسهیلات را به نوعی به هم می ریزد.

این کارشناس بازارهای مالی افزود: اما چنانچه روال عادی پرداخت تسهیلات، نرخ سود 24 درصد باشد، بانک در صورت تمایل به پرداخت وام با شرایط ویژه می تواند به مشتری اعلام کند که اگر پیش ما سپرده گذاری کنید، به جای 24 درصد، تسهیلات 22 درصد می دهیم و در واقع شرایط ویژه و بهتری را برای مشتری قائل شود، اقدام بانک قابل قبول و قانونی محسوب می شود.

لازم به ذکر است؛ علی رستگار مدیر عامل بانک ملت از تاکید رییس کل بانک مرکزی مبنی بر غیرقانونی بودن پرداخت تسهیلات به شرط سپرده گذاری خبر داد و افزود: رییس کل بانک مرکزی، پرداخت تسهیلات به شرط سپرده گذاری را خلاف قانون دانسته اند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: