کد خبر: ۴۸۳۱۰
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۶ - ۱۵ مرداد ۱۳۹۴ - 06 August 2015
رییس دبیرخانه کمیسیون مشترک ایران و آذربایجان گفت: مقدمات آزاد سازی 120میلیون دلارمیلیون دلار از دارایی های ایران در جمهوری آذربایجان فراهم شده است.
مهدی محتشمی دیشب در جلسه ای با بازرگانان استان اردبیل گفت: در جریان دیداری که درسفر هیات آذری به تهران صورت گرفت، مقرر شد 120میلیون دلار از 500میلیون دلار منابع ارزی راکد ایران در جمهوری آذربایجان آزاد بخشی نیز وارد تجارت بین دو کشور شود.

رییس دبیرخانه کمیسیون مشترک ایران و آذربایجان تشریح کرد: سواپ گاز به نخجوان به خصوص در فصول افزایش تولید در کشور و ایجاد مخازن ثانوی در خاک آذربایجان، تاسیس بانک مشترک و افزایش فعالیت های بانک ملی ایران، سرمایه گذاری ها و بیمه های مشترک و تضمین سرمایه از جمله موضوعات مورد بحث بود.

او اضافه کرد: مسایل گمرکی از جمله افزایش فصلی تعرفه ها به خصوص در بحث صادرات سیب زمینی، افزایش راندمان گمرک های موجود، فعال سازی بازارچه های مرزی، همکاری در حوزه ای سی تی و فعال سازی گمرک بیله سوار به صورت 24 ساعته از دیگر مسایلی بود که در دیدارها مطرح شد.

مشاور وزیر و رییس دبیرخانه کمیسیون های مشترک وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه اظهار کرد: در مورد اتصال راه آهن قزوین- رشت به آستارا و در نهایت به هر آستارای جمهوری آذربایجان نیز مذاکراتی صورت گرفته و امیدواریم با تامین منابع مالی ظرف سه سال آینده این پروژه تکمیل شود.

وی عنوان کرد: چین در حال سرمایه گذاری 100 میلیارد یورویی برای احیای جاده ابریشم است تا به در نهایت به اروپا متصل شود و ایران نیز بخشی از این حلقه است که برای مشارکت در این پروژه باید زیرساخت ها مهیا شود.

محتشمی گفت: با اجرای این مسیر ریلی اتصال کشور به روسیه، اکراین، قفقاز و در نهایت اروپا و از طرف دیگر دسترسی کشورهای شمالی به خلیج فارس می تواند نقش ایران را در منطقه تقویت کند.

او در ادامه افزود: روابط کنونی دو کشور مطلوب ما نیست و تلاش داریم تا حجم روابط تجاری بالای یک میلیارد دلار برسد و با توجه به شرایطی که در منطقه حاکم است و با توجه به ظرفیت بازار آذربایجان سهم می تواند بیشتر شود.

رییس دبیرخانه کمیسیون مشترک ایران و آذربایجان بیان کرد: در زمینه گردشگری سلامت نیز تعداد مسافران از 500 هزار نفر در سال 2014 به 800هزار نفر در سال رسیده که باید از این ظرفیت نیز به خوبی استفاده کنیم و نباید تنها به برجام و منابعی که به واسطه آن آزاد می شود، متکی باشیم.

محتشمی اضافه کرد: پس از هشت سال فطرت، تحرک در روابط به خصوص در حوزه سیاسی بیشتر شده و تا کنون 43 هیات بین دو کشور مبادله شده که نشان از اراده دو طرف برای توسعه روابط در همه زمینه ها دارد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: