کد خبر: ۴۷۸۴۴
تاریخ انتشار: ۲۰:۲۹ - ۰۵ مرداد ۱۳۹۴ - 27 July 2015
رئیس کل بانک مرکزی با گلایه از اظهارات متفاوت و مبهم درباره ارقام دارایی‌های ارزی که موجب تشویش اذهان عمومی خواهد شد، توضیحاتی در این رابطه و همچنین واکنش عجیب بازار ارز به مذاکرات هسته‌ای و دیگر مسائل بانکی ارائه کرد.
بانکداری ایرانی ـ سرویس گردشگری و مناطق آزاد: ولی‌الله سیف دربرنامه تلویزیونی نگاه یک شبکه اول سیما، با اشاره به اینکه تا اجرایی‌شدن توافقات هسته‌ای و رفع تحریم حوزه مالی و بانکیچهار ماه زمان باقی است و با طی مراحل تا دسامبر یا ژانویه عملیاتی خواهد شد، اظهار کرد: با توجه به اینکه در سال‌های گذشته بخش زیادی از عملیات بانکی ما در عرصه بین‌المللی متوقف شده این زمان فرصت مناسبی خواهد بود تا بتوانیم خلأ‌های موجود را پر کرده و برای برقراری روابط کارگزاری آماده شویم.

رئیس کل بانک مرکزی در حالی در هفته‌های گذشته میزان دارایی‌های بلوکه شده قابل دسترس را حدود 29 میلیارد دلار عنوان و با واکنش‌های متفاوتی مواجه شد که در این باره تأکید کرد: این ارقام متفاوت اعلامی به نوع نگاه و هدف عنوان کننده بر می‌گردد.وی با بیان اینکه پیش‌تر درباره‌ اینکه با رفع تحریم‌ها چه مقدار از منابع بلوکه شده کشور و بانک مرکزی آزاد می‌شود، توضیح داده شده است، گفت: در این رابطه توضیح دادم که 23میلیارد دلار از منابع ارزی بانک مرکزی که بلوکه شده آزاد می‌شود و علاوه بر آن شش تا هفت میلیارد دلار از منابع دولت آزاد خواهد شد که در مورد‌ آن قضاوت‌های متفاوتی شکل گرفت.

در کنار این 22میلیارد دلار نیز به عنوان وثیقه دریافت تسهیلات در چین قرار گرفته که بعد از لغو قرار‌داد به صورت پول به کشور برگشته و اکنون سود مناسب بازار را دریافت می‌کند. از سویی دیگر 25 میلیارد دلار از منابع بانک مرکزی نزد شرکت نیکو از زیرمجموعه‌های وزارت نفت قرار دارد که صرف پروژه‌های نفتی شده و قابل استفاده نیست.

همچنین 15 میلیارد دلار نزد بانک‌های ایرانی سپرده شده و در مجموع حدود 90 میلیارد دلار را در بر می‌گیرد.وی در مورد اظهارات اوباما رئیس جمهوری امریکا مبنی بر دارایی 150 میلیارد دلاری ایران تصریح کرد: واقعیت این است که هیچ مبنایی برای این اظهار‌نظر وجود ندارد و حتماً از روی احساس مسئولیت نداشتن و شبهه‌افکنی مطرح شده است، اما ما در ارقام اعلامی خود تردیدی نداریم.|

سیف همچنین نسبت به برخی جوسازی‌ها در مورد حجم نقدینگی که از آزاد‌سازی 23 میلیارد دلار دارایی‌های بلوکه شده به اقتصاد وارد خواهد شد واکنش نشان داد و افزود: منابع ریالی این 23 میلیارد دلار به خزانه وارد شده و به هیچ‌ عنوان نقدینگی جدیدی ایجاد نمی‌کند بلکه آزاد‌سازی و فروش آن موجب جذب ریال و کنترل نقدینگی شده که البته تصمیمی برای تزریق یکباره آن وجود ندارد.وی در رابطه با چگونگی خرج دارایی‌های حاصل شده ارزی با تأکید بر اینکه اصل تخصیص ارز به نیازهای وارداتی کشور است، افزود: مطمئناً این دارایی‌ها به واردات کالاهای ارزان‌قیمت که به زیان کشور خواهد بود تعلق نمی‌گیرد و در رابطه با خرج آنها باید واقع‌بینانه برخورد کرده و آن را به اجرای پروژه‌های تولیدی با ارزش افزوده بالایی که اقتصاد را به سمت پویایی، تولید و خروج وابستگی به نفت حرکت دهد، اختصاص داد.

۳۰۰ میلیون حساب بانکی
این مقام مسئول در بانک مرکزی درباره حساب‌های جعلی بانک گفت: ۳۰۰میلیون حساب در نظام بانکی وجود دارد که ۳۸ میلیون آن حساب هایی است که دارای شماره شناسه و کد ملی تطبیق داده نشده است و از این تعداد ۳۰ میلیون حساب راکد و ۸ میلیون حساب فعال است که ارقام آن کوچک است و هنوز شناسایی نشده‌اند. وی فاز جدید حمایت نظام بانکی از تولید و فعالیت‌های اقتصادی را به عنوان یک خبر خوش به فعالان اقتصادی اعلام کرد.

تقاضای خارجی‌ها برای افتتاح شعبه در ایران
سیف از انجام مذاکره بانکی با آلمان با پیشنهاد آنها خبرداد و گفت: تقاضاهایی برای افتتاح شعبه در سرزمین اصلی و مناطق آزاد از سوی خارجیان مطرح است. آیین نامه فعالیت بانک‌ها و ایجاد شعب خارجی در مناطق آزاد در دستور کار شورای پول و اعتبار است. خارجی‌ها می توانند با 4۰ درصد سهام یک بانک در سرزمین اصلی و ۱۰۰ درصد سهام در مناطق آزاد فعالیت داشته باشند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: