کد خبر: ۴۷۵۴۲
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۳ - ۳۰ تير ۱۳۹۴ - 21 July 2015
رئیس اتحادیه صادرکنندگان و واردکنندگان خراسان رضوی گفت: متاسفانه بانک‌ها از قرار پرداخت هشت درصدی تسهیلات به صادرکنندگان طبق قانون، تنها 0.4 درصد آن را پرداخته‌اند.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان و واردکنندگان خراسان رضوی گفت: متاسفانه بانک‌ها از قرار پرداخت هشت درصدی تسهیلات به صادرکنندگان طبق قانون، تنها 0.4 درصد آن را پرداخته‌اند.

محمدحسین روشنک در گفت‌وگو با (ایسنا)- منطقه خراسان، در خصوص مشکلات صادراتی استان بیان کرد: عدم ارائه سرویس مطلوب در زمینه‌ی حمل‌ونقل و دو تا سه برابر بودن قیمت کامیون در ایران نسبت به نمونه مشابه در کشورهای همسایه باعث شده تا در زمینه ارائه خدمات ضعیف عمل شود.

وی با اشاره به اینکه واردات و صادرات الزامات جداگانه دارد، گفت: حجم واردات استان و کشور نسبت به سال گذشته از لحاظ ارزی و وزنی کاهش داشته و عمده این کاهش مربوط به مواد اولیه است.

روشنک کاهش واردات مواد اولیه تولیدی را نشانه بحران دانست و افزود: تا زمانی که مواد اولیه ضروری وارد نشود، تولید دچار مشکل شده و در پی آن شاهد بحران در بخش صنعت خواهیم بود.

وی با بیان اینکه بسیاری از مواد اولیه در استان و کشور وجود ندارد، اظهار کرد: متاسفانه تصور افراد این است واردات فقط مربوط به کالاهای مصرفی مانند عروسک و …است، در حالی‌که عمده مواد وارداتی مختص تولید بوده و چون در واردات کاهش داشتیم این به معنای کاهش حجم تولید و بالطبع حجم صادرات است.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان و واردکنندگان استان چهار عنصر را در صادرات مهم دانست و خاطرنشان کرد: اولین گام رسیدن به باور قبول همگانی نسبت به اجبار صادراتی است، چرا که اقتصاد کشور به گونه‌ای است که باید صادرات کالای غیر نفتی را در اولویت قرار دهیم.

وی با تاکید بر اینکه ظرفیت صنعت بیشتر از مصرف داخلی است، عنوان کرد: اگر صادرات نداشته باشیم در زمینه اشتغال و درآمد ارزی دچار مشکل خواهیم شد.

روشنک در ادامه اظهار کرد: تولید کشور باید قابل رقابت در بازارهای هدف از لحاظ کیفیت، کمیت و قیمت باشد و همچنین دارای برند و مشخصات شناسایی باشد.

وی با بیان اینکه خدمات تجاری و صادراتی باید قوی باشد، گفت: در بخش تولید قیمت تمام شده محصولات بسیار بالا بوده و مقصر آن تولید کنندگان نبوده، بلکه عناصر دخیل در قیمت تمام شده هستند.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان و واردکنندگان استان وضعیت بازرگانان و تجار را در شرایط فعلی نامساعد دانست و تصریح کرد: کارت بازرگانی برای تاجر یک سال بوده، در حالی‌که برای بخش‌های دیگر پنج ساله است.

‌وی در خصوص صادرات نیز اظهار کرد: اگرچه درصد جزیی افزایش در بخش صادرات داشتیم، اما در بخش‌های مهم مانند سیمان و فولاد که بخش اصلی صنعت کشور را شامل می‌شود، شاهد کاهش صادرات بودیم.

‌روشنک لغو تحریم‌ها را باعث گشایش در کارها دانست و گفت: رفع تحریم‌ها در استان باعث افزایش امید و همت بین مردم و تولیدکنندگان شده که این خود بالاترین سرمایه است.

‌وی درخصوص نکته مهم در زمینه شرایط پس از رفع تحریم‌، اظهار کرد: کسانی که به مردم وعده و وعید می‌دهند باید بدانند تاثیر تحریم‌های 20 ساله یک شبه تمام نمی‌شود و نباید به دنبال بالا بردن توقع مردم باشیم.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: