کد خبر: ۴۶۸۸۰
تاریخ انتشار: ۱۷:۰۱ - ۱۴ تير ۱۳۹۴ - 05 July 2015
به صراحت اعلام می کنم که مناطق آزاد از جمله قشم حیاط خلوت دولت نیست. مومنی از مناطق آزاد به عنوان فرصتی برای دولت و نظام یاد کرد و گفت: نباید با اقدامات ناصحیح خود، فرصت ها را به تهدید و بی رغبتی سرمایه گذران برای ورود به این مناطق تبدیل کنیم.
 بانکداری ایرانی ـ سرویس گردشگری و مناطق آزاد: حمیدرضا مومنی در نخستین نشست خبری خود با اصحاب رسانه استان هرمزگان و جزیره قشم در سالن مرکز بین المللی رشد این جزیره سیاست های کلی این سازمان را تشریح کرد.

وی در پاسخ به سئوال یکی از خبرنگاران در ارتباط با اینکه بعضی ها از قشم به عنوان حیاط خلوت دولت نام برده اند، گفت: این واژه درستی برای قشم نیست و به صراحت اعلام می کنم که مناطق آزاد از جمله قشم حیاط خلوت دولت نیست.
مومنی از مناطق آزاد به عنوان فرصتی برای دولت و نظام یاد کرد و گفت: نباید با اقدامات ناصحیح خود، فرصت ها را به تهدید و بی رغبتی سرمایه گذران برای ورود به این مناطق تبدیل کنیم.

قیمت فروش فرودگاه قدیم ناعادلانه بود
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در ارتباط با فروش فرودگاه قدیم شهر قشم، گفت: امکان بهره برداری از این فرودگاه به دلیل نداشتن شرایط استاندارد و قرار گرفتن در مرکز شهر قشم به صفر رسیده بود.
وی اعلام کرد: مشکل اصلی مربوط به مباحث فرودگاه قدیم شهر قشم به قیمت غیر منطقی فروش آن باز می گردد و خوشبختانه دستگاه قضا با جدیدت در پی تحقق حقوق دولت در این پروژه است.

با متصرفان اراضی ملی با شدت برخورد می کنیم.
رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در ادامه مباحث مطرح شده در این نشست به موضوع مبارزه جدی با پدیده زمین خواری توسط افراد حرفه ای اشاره کرد و گفت: با متصرفان اراضی ملی و دولتی براساس تاکید مقام معظم رهبری و سایت دولت تدبیر و امید با شدت برخورد خواهیم کرد.

وی ادامه داد: از ابتدای سال جاری تا کنون 340 هکتار زمین از زمین خواران با حمایت همه جانبه دستگاه قضای شهرستان قشم و انتخاب قاضی ویژه رسیدگی به این جرایم آزاد سازی شده و این روند با جدیت ادامه خواهد  داشت.

مومنی گفت: در حوزه حفظ بیت المال با هیچ کس تعارف نداریم و در کنار مبارزه جدی با زمین خواری به عنوان وظیفه حاکمیتی خود پنج منطقه قشم را برای واگذاری زمین به افراد کم درآمد و جوانانی که در پی تشکیل خانواده هستند منظور کرده ایم.


تامین آب شرب روستاهای جزیره قشم تا سه ماه آینده
موضوع تامین آب شرب مورد نیاز مردم جزیره قشم نیز از سئوالاتی بود که مومنی در پاسخ به آن گفت: تامین آب شرب مورد نیاز مردم روستاهای جزیره قشم با توجه به تصریح ریاست محترم جمهوری در دستور کار این سازمان قرار گرفته است.
وی با اشاره به راه اندازی نیروگاه مپنا در قشم که از توان تولید روزانه 18 هزار متر مکعب آب برخوردار است گفت: شرکت مپنا توانایی تامین آب شرب مورد نیاز 65 روستای جزیره قشم را دارد اما متاسفانه تا کنون به دلیل مشکلات ایجاد شده در خط انتقال آب، موفق به انتقال آب از طریق شبکه به منازل مردم روستایی نشده ایم.

توجه ویژه سازمان به خانواده معظم شاهد.
مومنی از خانواده معظم شهدا به عنوان چشم و چراغ ملت یاد کرد و گفت: تامین مسکن، اشتغال و مسائل معیشتی و درمانی 43 خانواده معظم شهدا، جانبازان و ایثارگران قشم از وظایف حاکمیتی ماست که با افتخار ان را دنبال خواهیم کرد.
وی اظهار کرد: آماده ایم پس از جانمایی یک منطقه مناسب در شهر قشم شهرک ویژه خانواده معظم شاهد قشم را بسازیم و درصورت تمایل به دریافت زمین آماده واگذاری زمین به این خانواده معزز هستیم.

تکمیل زیرساخت های مهم سرمایه گذاری در قشم
تکمیل زیرساخت ها برای جذب سرمایه گذاران در قشم نیز از دیگر موضوعات مهم این نشست خبری بود ومومنی با اشاره به اهمیت ایجاد آن گفت: ما در حوزه فعالیت های اقتصادی رقیب بخش خصوصی نیستیم و با برنامه نظارتی خود در پی ایفای نقش حاکمیتی خود هستیم.

وی یادآور شد: تامین آب، برق، گاز، راه، توسعه فرودگاه، توسعه فضاهای بهداشتی و درمانی مهمترین بخش حمایتی ما از سرمایه گذاران است و در بخش واگذاری زمین به فعالان اقتصادی از این امتیاز به عنوان آورده خود برای مشارکت در سرمایه گذاری ها استفاده خواهیم کرد.
به گفته مومنی، برای کسب درآمدهای سازمان منطقه آزاد می خواهیم بجای فروش زمین، با مشارکت در پروژه ها و همچنین از طریق تقویت فعالیت های گمرکی با توسعه بنادر و اسکله ها  امورات درآمدی مورد نیاز خود را تامین کنیم.

حرکت منطقه آزاد قشم در راستای منویات رهبری و سیاست های دولت تدبیر و امید
وی سیاست های سازمان منطقه آزاد قشم را برگرفته از رهنمودهای مقام معظم انقلاب در حوزه اقتصاد مقاومتی و تبیین آن از سوی دولت تدبیر و امید برشمرد و گفت: سیاست مناطق آزاد کشور از جمله قشم حول چهار محور شامل تسریع و تسهیل سرمایه گذاری ها، تولید با محوریت صادرات، پرورش نیروی انسانی متخصص و انتقال دانش و فناوری به سرزمین اصلی برنامه ریزی شده است.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم همچنین از برنامه اطمینان از سرمایه متقاضیان سرمایه گذرای در قشم، توان انجام پروژه ها و تکمیل طرح ها و بهره برداری از آن در زمان تعیین شده به عنوان آیتم های مهم حمایت از سرمایه گذرای در این منطقه نام برد.

توسعه متوازن جزیره
وی از سیاست توسعه متوازن در کل جزیره به عنوان مهمترین راهکار این سازمان با هدف برخورداری مردم نقاط مختلف قشم از فرآیند سرمایه گذاری ها یاد کرد و گفت: با تقسیم خوشه بندی سرمایه گذاری ها تلاش می کنیم دور ترین نقاط جزیره نیز از حضور سرمایه گذرای ها با ایجاد اشتغال برخوردار شوند.
مومنی گفت: طرح توسعه همه جانبه براساس نقشه راه و طرح جامع در دستور کار سازمان منطقه آزاد قرار گرفته و امیدواریم با دستیابی به یک توافق خوب با کشورهای 1 + 5 شاهد تقویت فعالیت های اقتصادی با هدف توسعه متوازن در جزیره قشم باشیم.


جنگل دریایی حرا شناسنامه قشم است
وی با اشاره به سفر ریاست محترم جمهوری در فروردین سال جاری به جزیره قشم و بازدید وی از سایت جنگل دریایی حرا، گفت: جناب دکتر روحانی از جنگل حرا به عنوان شناسنامه جزیره قشم یاد کردند که در حفظ و صیانت از آن باید کوشش کرد.

به گفته مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم، جنگل حرا در کنار طولانی ترین غار نمکی جهان، خلیج دلفین ها، تنگه چاهکوه، جزایر ناز، سایت تخم گذاری لاک پشت های پوزه عقابی، دره ستاره ها بخش های مهمی از دارایی های این جزیره هستند.

او از صنعت هنر دست بانوان جزیره قشم، ساخت لنج توسط مردان هنرمند این جزیره، صنعت صید و صیادی، سواحل، پرندگان، موزه ژئوپارک و دهها امتیاز موجود در جزایر هنگام و هرمز نیز به عنوان  دیگر امتیازات حوزه گردشگری قشم نام برد.

توسعه جزایر هرمز و هنگام براساس طرح جامع
مومنی با اشاره به برنامه های توسعه جزایر هرمز و هنگام گفت: معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور از ابتدای سال جاری  تا کنون دو بار به جزیره هنگام و یک بار به جزیره هرمز سفر کردند و این نشان از برنامه های ویژه برای توسعه این جزیره دارد.
وی اظهار کرد: در جزیره هنگام سیاست ما ایجاد جزیره پاک برای توسعه گردشگری حلال و در هرمز نیز با توجه به موقعیت مناسب گردشگری و معادن ایجاد فضای مناسب توریستی و تقویت فعالیت های متفاوت اقتصادی می باشد.

بهره برداری از طرح جامع ارتباطی خلیج فارس با محوریت پل طی دو سال آینده
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در پاسخ سئوالی در ارتباط با پل خلیج فارس، گفت: با آماده شدن این پروژه طی دو سال آینده شاهد تحول مهم در حوزه اقتصاد این منطقه و به تبع آن کشور خواهیم بود.
وی یادآور شد: تا چند ماه آینده کیسون ها (پایه های پل) در نقاط تعیین شدن در میان آب های خلیج فارس نصب خواهد شد و یک شرکت خارجی نیز با اعلام امادگی برای تامین 85 درصد کل سرمایه گذاری این پروژه مهم اعلام امادگی کرده است.

سهم 84 هزار تنی قشم در تولید ماهی در قفس
مومنی با اشاره به تدوین برنامه ششم توسعه و اهمیت حوزه تولید ماهی در قفس و سهم 200 هزار تنی کشور در این حوزه گفت: سهم استان هرمزگان از این فرآیند 120 هزار تن است که 84 هزار تن آن از طریق فعالیت های شیلاتی در جزیره قشم تامین خواهد شد.
وی ادامه داد: گردش مالی این فرآیند شیلاتی در جزیره قشم بالغ بر 50 هزار میلیارد ریال خواهد بود که بیش از 5200 نفر اشتغالزایی به همراه خواهد داشت و در فاز اول این حرکت با مشارکت بخش خصوصی کشور فرانسه، تولید 10 هزار تن ماهی در قفس در قشم آغاز شده است.

احیای کشاورزی قشم به روش نوین
به گفته مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم با تغییر رویه کشاورزی سنتی به روش های علمی و صنعتی در تلاشیم یکی از فعالیت های دیرینه مردم این منطقه را از طریق کاشت در فضاهای سربسته و گلخانه ای احیا کنیم.
وی ادامه داد: استراتژی ما در حوزه احیای کشاورزی در قشم تامین آب مورد نظر این بخش با قیمت ارزان و با استفاده از روش های نوین و قطره ای طراحی شده است.

ساخت 10 کمپینگ ویژه سفر در قشم 
مومنی از ایجاد 10 کمپینگ ویژه با فراهم کردن امکاناتی شامل آب، برق، فضاهای ورزشی، نماز خانه، رستوران، پارک، سرویس های بهداشتی، حمام و ... در شهر های قشم، درگهان، سوزا و روستاهای هدف گردشگری تا پایان سال جاری گفت: فضای خدمات نوروز 95 به مسافران جزیره قشم با سال های گذشته متفاوت تر خواهد بود.

وی گفت: سال گذشته بیش از 650 هزار مسافر طی 20 روز تعطیلات پایان سال و نوروز به جزیره قشم سفر کردند و علیرغم تلاش ستاد اجرایی خدمات سفر قشم به آنان، ریاست محترم جمهوری از نحوه ارائه خدمات راضی نبودند و دستور ایجاد کمپینگ های ویژه سفر را در دستور کار ما قرار دادند.

ساخت خوابگاه دانشجویی
مومنی در پاسخ به سئوالی در ارتباط با بهبود فضای خوابگاهی برای دانشجویان گفت: متاسفانه هیچ اقدامی بر روی زمین واگذار شده برای پروژه خوابگاه دانشجویان در مسیر شهر قشم به سمت درگهان و در مسیر دانشگاه ازاد اسلامی صورت نگرفته است.
وی ادامه داد: درصورت عدم فعالیت بر روی زمین واگذار شده برای ایجاد شهرک دانشجویی، این پروژه به سرمایه گذار جدید واگذار خواهد شد تا با ساخت خوابگاه شرایط مناسبی برای دانشجویان این جزیره فراهم شود.

توسعه فضاهای بهداشت و درمان در نقاط مختلف جزیره
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم همچنین به ساخت بیمارستان پیامبر اعظم (ص) با 800 میلیارد ریال سرمایه منطقه آزاد قشم اشاره کرد و گفت: بهره برداری از این پروژه حوزه سلامت به دانشگاه علوم پزشکی استان هرمزگان براساس تفاهم نامه امضا شده بین دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور و وزیر بهداشت و درمان در فروردین ماه امسال واگذار شد.
وی ادامه داد: از سرمایه گذرای برای ساخت بیمارستان و فضاهای بهداشتی و درمان در نقاط مختلف جزیره با هدف ارائه خدمات مناسب به مردم این جزیره در دور ترین نقاط آن حمایت می کنیم.

بر سر حاکمیت منطقه آزاد قشم با هیچ کس شوخی نداریم
مومنی در پاسخ به سئوال یکی از خبرنگاران در ارتباط با تعامل سازمان منطقه آزاد و شهرداری ها گفت: با همه دستگاه ها و ارگان ها تعامل خوبی داریم اما بر سر حاکمیت منطقه آزاد و نقش تعیین کننده ای که قانون برای آن منظور کرده با هیچ کس شوخی نداریم.

وی ادامه داد: با شهرداری ها مشکلی نداریم و اگر به وظایف قانونی خود بپردازند و در امورات خارج از محدوده قانونی خود از جمله صدور پروانه ساخت دخالت نکنند به آنان برای حل مشکلاتشان بودجه نیز خواهیم داد.

بنا به این گزارش بیش از 40 خبرنگار از استان هرمزگان و جزیره قشم در نشست صمیمی با مدیر عامل سازمان منطقه ازاد قشم با سیاست های این سازمان از طریق مطرح کردن سئوالات آشنا شدند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: