کد خبر: ۴۵۸۷۴
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۷ - ۲۷ خرداد ۱۳۹۴ - 17 June 2015
بانک مرکزی چندی پیش تصمیم گرفته بود تا به ازای هر تراکنش در دستگاه‌های کارتخوان فروشگاهی مبلغ صد تا 120 تومان از دارندگان این دستگاه‌ها کارمزد دریافت کند که این کارمزد از حساب بانکی آنها کسر می‌شد.

بانکداری ایرانی – سرویس بانک و بیمه ؛قرار بود برای ساماندهی کارمزد در شبکه پرداخت الکترونیک و هدفمند کردن هزینه‌های بانکها در این بخش، از صاحبان کارتخوانها کارمزد دریافت شود.

شبکه الکترونیکی پرداخت بانکی که چند سالی است برای پرداخت الکترونیک به شبکه بانکی اضافه شده و به دنبال آن ورود دستگاههای کارتخوان به فروشگاهها رواج یافته است، اکنون با تراکنش بالایی در حدود 7.3 میلیارد در سال مواجه است تراکنشی که با رقم خوردن آن در سال 1393 در مجموع مبلغی بیش از 900 هزار میلیارد تومان را از طریق تلفن همراه، پایانه فروش و اینترنت جابه جا کرده است.

بانک مرکزی چندی پیش تصمیم گرفته بود تا  به ازای هر تراکنش در دستگاه‌های کارتخوان فروشگاهی مبلغ صد تا 120 تومان از دارندگان این دستگاه‌ها کارمزد دریافت کند که این کارمزد از حساب بانکی آنها کسر می‌شد. با این حال اعلام این تصمیم با واکنش منفی اصناف روبه‌رو شد وحتی برخی کارشناسان نیز اخذ این کارمزد را باعث لطمه خوردن گسترش بانکداری الکترونیک عنوان کردند.

 با این حال بانک مرکزی می‌گوید هزینه‌های نگهداری و ارتقای سخت‌افزاری و نرم‌افزاری بستر شبکه کارتخوان‌های فروشگاهی رو به افزایش است و این شبکه بزودی فرسوده و آسیب‌پذیر خواهد شد.

با اینکه بیش از شش ماه از ارائه طرح کارمزد گیری کارتخوانها به شورای پول و اعتبار می‌گذرد، اما هنوز شورا به این موضوع وارد نشده و طرحی که قرار بود با کمترین اتلاف وقت اجرایی شود مدت هاست که مسکوت مانده است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: